Motorbytte i og9-3 - problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
McIvar_N214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 09 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 214
Navn: Tor-Ivar Kristoffersen
Bil: OG9-3 2.0 T
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Motorbytte i og9-3 - problemer

Legg inn av McIvar_N214 » 16 des 2006, 22:58

Hei folkens

Da har jeg, Pancho og en til satt inn ny motor i min og9-3. Alt gikk egentlig helt fint, noen "tilpassninger" ble det men alt i alt ble det bra.

Problemene kom da bilen skulle starte :)

Cylinder 1 fyles med bensin, og den går litt som en bolinder. Vi har sjekket med tech-2 og den rapporterer tenningsfeil på cyl1. Alle test prosedyrer er kjørt, og det ser greit ut. Tatt komp test og den var ok, skigftet plugger og tennkasett, men samme feilen. Jeg lurer litt på om Trionic boksen er kaputt, ser liksom ikke noe annet som skal være feil. Ved diag av Dyse og spole på cyl 1 ser det greit ut, men den vil ikke tenne der. Har sjekket det meste tror vi, så i morgen blir det å teste boksen til Pancho, se om det hjelper. Det er en T5 det oxo, men jeg har en T5 ODBII. Tipper den vil gi feilkoder pga lambda, men håper på et annet resultat når det gjelder cyl1. Ville bare høre om noen andre har vært borti noe lignende.

Vi har ikke byttet ledningsnettet inne i bilen, ser at det er noen ekstra ledninger, men virker som de fleste tilhører Shift-up og de tingene, så at et par tilhørte ABS systemet, så de må vi vel fixxe., men det skulle jo ikkje forhindre motoren i å gå ordentlig. Så alle tips er velkommen..

Data:

Ombygd 9-3 1999 2.0i Aut til 1999 2.0t Aut med TD04, boksen er T5 ODBII. (har 2 lambda sonder)

mvh
McIvar
N214

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 17 des 2006, 05:09

Kan det vara så att dysa till den cylindern står öppen hela tiden?
Testa genom att byta plats på den dysa och en annan, eller sätta dit en annan som du vet fungerar.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

McIvar_N214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 09 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 214
Navn: Tor-Ivar Kristoffersen
Bil: OG9-3 2.0 T
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Legg inn av McIvar_N214 » 22 des 2006, 11:30

Hei igjen alle sammen !

Stor takk til Anders, det var nokk dysa som var gåen :D Så nå går motoren som den skal. Har en del småproblemer med diverse, men det løser seg etterhvert :) (ACC er litt gal, men det er nokk bare en programmering i DICE, og Lambda er utenfor verdiene, det har kanskje med at bilen trodde det var -50 grader ute i går...hehehe....liten forglemmelse på temp sensor :) )

Det som plager meg litt nå er girboxen. Etter at alt var satt sammen fikk jeg feil med momentbegrensning, den går da i limp home og logger feilkode P0702 i TCM.

Etter litt feilsøking, fant jeg at Pinne 25 i TCM og Pinne 13 på Trionic boksen ikke va kobblet sammen, Pinne 13 manglet i kontakten, så det ordnet jeg med en ledning. Da forsvant cheack gearbox og den kom ut av limp home, måtte jo selvfølgelig testkjøre litt og det gikk så det suste :) Men da jeg kom tilbake og stoppet bilen, og startet den igjen noen minutter senere kom det tilbake :(, Det kan hende at ledningen jeg satte opp har blitt skadet når jegf satte på plass hanskerommet, det har jeg ikke fått sjekket enda, da klokka var over halv 1 i natt. Men det er et par ting jeg lurer på om andre her vet..

TCM boksen og kassen er fra en L motor (185hk), mens motoren og Trionic boksen er fra en E (154hk) jeg lurer bare på om ikke den g.boxen forventer å finne Traction COntrol på bilen (TCS) noe jeg ikke har og ikke hadde tenkt å bygge inn heller....Kan det stemme da såvidt meg bekjent ble alle biler med L motor levert med TCS... Eller er det feil. Isåfall så ser jeg for meg at TCS systemet har noe med momentbegrensningen å gjøre. Det er mulig det er et villspor, men tanken slo meg. Evt. dersom det er riktig kan det da være en ide å få tak i TCM boksen til en bil uten TCS eller er det samme boksen i disse ?

Også lurer jeg på om det er mulig via chassnr bytte å få T5 boksen til å tro at den er en fulltrøkker, som da også har magnetventilen, iflg Tech-2 så ladder den på ca 143 med maks pådrag, noe som skulle bli 0.43 bar som igjen er grunnladdetrykket. Magnetventilen er montert og ledningene er lagt opp, men T5 boksen vet vel ikke at den er der. Noen triks her ?? Vet at dersom jeg kjøper en trim boks så ordner det seg, men vill ha bilen til å virke "orginalt" 100% før jeg begynner å trimme den noe mere. Har jo satt på en TD04 turbo allerede da, så blir jo ikke helt orginalt, men dere skjønner ;)

Alle svar mottas med stor takk.....

PS: må bare si at den lille kjøreturen i går, som poltitet ikke helt likte ( de så ikke helt fornøyd ut da de møtte meg i byen sent i går kveld :) ) Den turen var verdt alle de timene vi har brukt for å få alt til. Og det bare på grunnladetrykk........morsomt :D

Mvh

TIK

Svar