Side 1 av 1
Større eksos
Lagt inn: 26 des 2006, 13:35
av Aero1990
Skal bytte til 3`` eksosanlegg på min OG 900 T16.
Blir sikkert et JT-anlegg. Har ikke undersøkt hvilke andre merker som kan være aktuelle. JT-anlegg er vel blant de beste mht effektøkning? Og de er rimelige.
Men spørsmålet er:
Blir det (for) mye lyd med et JT-anlegg med en lydpotte, JT61-K (uten katalysator)?
Ser at man også kan få anlegg med to lydpotter JT61-K1. Det er oppgitt hos
http://www.jt-tuning.se et lydnivå på hhv 81dbA og 78dbA, og det står at det er fràck turbosång på det første og diskret sportsound på det andre.
Vil helst ikke ha et anlegg som bråker så mye, så kanskje jeg burde gå for det med to lydpotter?
Hvor mye bråker anlegget med en lydpotte egentlig? Hører man noe inne i kupeen ved vanlig kjøring? Eller er det bare når man kjører med høye turtall?
Lagt inn: 26 des 2006, 14:41
av EdHunter N815
Jeg har 3" JT med to potter på min 9000, syns det bråker akkurat passe. Tror jeg hadde gått for to potter hvis jeg var deg.
Lagt inn: 26 des 2006, 14:41
av alex_ander3@hotmail.com
2 potter er perfekt til din bil da vil jeg tro. Hvis du ikke vil ha så mye bråk. Hvis du føler at horna i panna blir hindret litt av den lave lyden, kan du jo alltids bare ta av den ene potta:)
Effektøkning? best?:
Tja.. Det er jo bare flowen som bestemmer hvor mye effektøkning som du får da. Samt lyddemperene selvfølgelig.
JT kan absolutt ruste! Og det som går ann, er å kjøpe varmebestandig varmlakk, og spraye på eksosanlegget. Da holder det nok en god del mer.
Lenger bak kan du vel bruke venlig lakk også tror jeg! Billakk holder ganske mange grader!
EDIT: Du har prosenter på speedparts. Ville støttet dem jeg

Lagt inn: 26 des 2006, 22:02
av Morti
Må ha færrest mulig lyddempere! Ellers får man ikke den rette "klangen" i tunnelene

Lagt inn: 26 des 2006, 22:34
av Aero1990
Ett tilleggsspørsmål:
Er stor effektforskjell på varianten med 3`` batteribøy helt frem, og den enklere varianten med 3`` kun etter den originale batteribøyen?
Det virker jo litt fristende å bare la batteriet stå, men det er jo dumt å ikke gjøre det skikkelig når man først er i gang.
Er det noen som har kjørt den enkle varianten og er fornøyd med det, eller er det tradisjon for å å ta det fullt ut når man er igang?
Lagt inn: 26 des 2006, 23:35
av Petter 900 T
Du har veldig liten nytte av svært rør hvis du ikke har "batteribøy".
Eksosen MÅ ut, den blir kaldere og dermed mindre etterhvert, så 2,5 bakover er ok, men "bøy" er et must!!
Sett batteriet under luftfilterboksen på venstre side i motorrommet da vel?
Petter
Lagt inn: 27 des 2006, 00:05
av Skyler
Hva batteribøy?
Lagt inn: 27 des 2006, 13:42
av Pål N526
det er den vinkelen som kommer i fra turbo og bender seg i dette tilfellet bakover på bilen, videre inn på eksos.. hvorfor akkuratt batteribøy må jo kanskje ha noe med at den rett og slett bøyer seg unna batt./komplikasjoner med batteri da

Lagt inn: 27 des 2006, 14:09
av Hjelle, N6
Grunnen til at det heiter batteriböj er at på 900T står batteriet ugunstig til når en tenkjer på eksosanlegget. Om en ser på eksosanlegget ser en at det får en veldig ugunstig knekk på anlegget om batteriet står på originalplass (for eksempel, kik her:
http://www.garaget.org/?car=18898&image=156580). Monterar en batteriböj må batteriet flyttast, og av det har det fått namnet batteriböj. Den mest vanlige plassen å flytte batteriet til er bagasjeromet, evt. venstre side av motorrom. Speedparts sel slike til 900, og ser slik ut:
http://www.speedparts.se/images/prod/av ... t61-12.jpg En like godt kalle batteriböjen eit fremre rør, men dette røret har fått tilnamnet batteriböj, det har ingenting med at dette røret bøyer seg unna batteriet.