Sideskj?rt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Sideskjørt

Legg inn av Lars_N289 » 26 jan 2004, 16:37

Hei!
Er det noen som har erfaring med å lage sideskjørt selv til og900? Vurderte å prøve det, kan ikke vere så vanskelig. Jeg har 4dørs så det blir vel litt mer styr, menmen.
Det jeg tenke var å lage delene i tynn finèr, og deretter legge glassfiber rundt. Var også inne på tanken å lage front spoiler, men det blir vel vanskeligere. Hva med å fortsette på en orginalfanger, bygge på den litt med glassfiber, kanskje litt vanskelig å få det til å sitte på platikken. Noen som har peil??

Mvh Lars Johan

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 26 jan 2004, 17:19

Har noe erfaring med dette, det finnes et stoff som heter polydyvenicell (eller bare divynicell, husker ikke helt...), minner litt om isopor og har en lyseblå farge. Dette er mye fastere og tåler å slipes og sages i pluss at det har god bestandighet mot kjemikalier. Et materiale som er lett å forme med rasp, sag og slipepapir. Du må sparkle det med 2komp. sparkel før lakkering.

Det er dette materiale som vi lagde sideskjørter og "dørsider" bak til EX`en til Per Ekstrøm.

Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 26 jan 2004, 17:44

Jeg har sett dette materialet før, var egentlig dette jeg tenke på. Dette kan man jo skjere med tapet-kniv i, og forme som man vil. Hvor får man tak i slikt, bruker du polyster og duk til å få stivhet i det?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 jan 2004, 19:49

Når det gjeld frontfangar er vel byggskum også eit fleksibelt materiale å skjere i, ifølge enkelte prosjekt i Bilsport... ;)

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 26 jan 2004, 22:28

Var det til den svarte Audi TT`n Hjelle? Isåfall kjøpte han duden skummet av meg...hehe.. Såvidt jeg skjønnte skulle han bare bruke skummet til å fylle opp hulrom, var noe med at det blei lyd i plasten... Ulempen med byggskum er at det gir en forholdsvis ustabil konsistens, du kan altså risikere å finne ganske "store" hulrom med luft i fyllet. Dette kan jo by på litt problemer ved sliping og skjæring samt svake områder men det går jo.
Dessuten er det viktigere å få slipt ALT av byggskummet så det blir en matt overflate, hvis man ser på hvordan overflate det blir på skummet så er den ganske blank og "seig", det kan gi dårlig heft til sparkellakk.

Divenycellen er nok lettere å jobbe med hvis man ikke har en fast form man skal jobbestøpe etter, kunsten er jo å få til rett krumming og eventuelle profiler som skal lages, (bruk en profilform) men uansett blir det mye sliping og sparkling i flere lag. En variant er jo å få en biloppretter til å ta en svartjobb og legge siste finishen med sparkel.

Når det gjelder om vi brukte glassfiber så husker jeg faktisk ikke helt hvordan vi gjorde det, men tror at det ble brukt. Du må jo "støpe" inn festeanordnig på baksiden av panelene. Skal finne ut av det. (Hr Ekstrøm er i Spania, ikke helt enkel å få tak på...)

Mener å huske at dyvenicellen er noe som blei skaffa fra et båtbyggeri faktisk, mener det var noe de brukte der, husker ikke til hva men det kan jeg jo undersøke samtidig.

Blei kanskje litt uryddig dette her men håper det hjelper litt:)

Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Lars_N289
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 431
Registrert: 01 sep 2003, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av Lars_N289 » 26 jan 2004, 22:41

Takk for gode svar, var ikke noe problem å skjønne det du skrev Kristian. Tror en bedrift som heter "brødrene aa" har dette, de holder til ikke så langt fra der jeg bor. De lager mange glassfiberbåter osv.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 jan 2004, 22:44

Kristian N70 skrev:Var det til den svarte Audi TT`n Hjelle? Isåfall kjøpte han duden skummet av meg...hehe.. Såvidt jeg skjønnte skulle han bare bruke skummet til å fylle opp hulrom, var noe med at det blei lyd i plasten... Ulempen med byggskum er at det gir en forholdsvis ustabil konsistens, du kan altså risikere å finne ganske "store" hulrom med luft i fyllet. Dette kan jo by på litt problemer ved sliping og skjæring samt svake områder men det går jo.
Dessuten er det viktigere å få slipt ALT av byggskummet så det blir en matt overflate, hvis man ser på hvordan overflate det blir på skummet så er den ganske blank og "seig", det kan gi dårlig heft til sparkellakk.
Næ, ikkje den spesiellt, (legg foressten ikkje slike bilar på minnet) men støtt når nokon må lage litt anna form på fangarane enn standard, till ex. breiding ol. er ein Bilsport-klassikar byggskum, dvs monge som er på reportasje der brukar akkurat byggskum. Men det stoffet du nemner Ekstrøm hadde brukt er sikkert bedre, alt medan det er isoporlignandes og en ikkje får slike luftlommer.
Men prisen er sikkert ein annan, og det er ikkje sikkert alle 240-prosjekta Bilsport har reportasje om har stort nok budsjett til slike matrial... ;)

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 26 jan 2004, 22:49

Da vil jeg nok tro at de har tinga du trenger!

Hvis du ser på bilde 19 og 20 i galleriet for treff, Rudskogen 2002 ser du hvordan skjørtene til Per blei.

Lykke til!

Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Gjest

Legg inn av Gjest » 27 jan 2004, 00:34


Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 27 jan 2004, 00:35

Anonymous skrev:du kan jo se litt på denne..http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... adid=26510
veødig vanskelig for meg å logge meg inn ja:(
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar