Plutselig stopp 3 ganger, lekkasje ved kolkanister?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Plutselig stopp 3 ganger, lekkasje ved kolkanister?

Legg inn av Macgeier » 02 jan 2007, 19:39

Hei, min OG900S har stått stille i jula, så det er mulig det er kondens. Men symptomene er som følger: motor stopper brått som om tenning eller bensinpumpa stopper. Starter igjen etter en stund og går som ingenting skulle ha skjedd. Dette har skjedd tre ganger alle innen 5 minutters kjøring, så jeg har returnert og tatt reserve Saab`en istedet.
Hører bensinpumpa går slik at det neppe er denne som feiler.

Men ikveld etter feilsøkning fan jeg en kraftig lekkasje, gummi hylsa hadde gått i oppløsning, hylsa satt på "kokanistern" og var koblet til plastrøret som går til innsuget. Kan virkelig dette være årsaken til at bilen stopper??
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 02 jan 2007, 19:50

Jeg hadde akkurat denne feilen på min gamle ogT16, da var det tenningsmodulen som var synderen.. opplevde dette et par ganger og etter at bilen stoppet på Kvikne midt på vinteren så hadde jeg altid en ny tenningsmodul i hanskerommet ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 02 jan 2007, 20:19

Er enig i med deg, har mistanke om tenningsmodulen, eller "veivakselgiveren", men fant liksom en feil ikveld og hadde et svakt håp om at den kunne være årsaken.

Uansett, alltid godt å finne en vacumlekkasje :-)

Ps. Det er lucas på denne bilen (900s LTT), så "kolkanister" finnes ikke på bosch biler for de som lurer.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 02 jan 2007, 22:35

Det var "kolkanister" på min 89-mod T16 med Bosch-sprut. Er ikke dette kullfilteret bare et påfunn fra fabrikken for å rense noen få hydrokarbon-molekyler som ellers ville ha forurenset atmosfæren via tankens avlufting. Eller har den noen annen funksjon?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2007, 02:24

og900turbo skrev:Det var "kolkanister" på min 89-mod T16 med Bosch-sprut. Er ikke dette kullfilteret bare et påfunn fra fabrikken for å rense noen få hydrokarbon-molekyler som ellers ville ha forurenset atmosfæren via tankens avlufting. Eller har den noen annen funksjon?
Jepp, er kun for aa rense avluftinga fra tanken. Har ingen annen funksjon. Er forresten en saann en paa sonetten ogsaa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 04 jan 2007, 11:11

Takk for svar, kan mao glemme kullfiltreret som kilde for stopp.

Har sjekket priser på tenningsmodul:
Mekonomen: 1359,- (Beru) og 2463,- (Bosch).
Bilextra: 950,- (vet ikke fabrikat).
Biltema: 250,- men de har kun til 85—87 turbo 16, kan denne brukes?http://www.biltema.no/carparts/carparts ... CarId=Saab
Har jo en 1990 modell T16 så det burde jo være likt?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 04 jan 2007, 15:15

stikk på skroten å hent en tenningsmodul.. har fått inntrykk at de fleste er like. skal stå et nummer på de..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 05 jan 2007, 14:53

Hei,
var innom hogger`n fant en T8 og tok modulen, kostet 20 kroner :D

Nummeret på denne er: 0 227 100 139 (Bosch).

Plugget den inn og bilen startet (selv om det ikke er "riktig" type).
Skal bli spennende og prøve denne noen dager :wink:

Bilen har stått stille siden jul på grunn av lav tillit til å komme fra A til B uten problemer...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 06 jan 2007, 05:18

Modulen fra T8 skal passe den så vidt jeg vet.
Daniel N683 skrev:Gamlingen hadde stopp på sin og900 M86 etter en motorvask for mange år siden... :roll:

Sa verkstedfolkene hos saabforhandleren ikke var å få tak i en lørdag formiddag var karen fra Viking innom Volvo.. der fikk han en Bosch tenningsmodul som passet overens med den som skal være i 900'en.. Alt var bolt-on, så du også kan ta en titt i eventuelle volvo'er som står på hugger'n etter tenningsmodul.
Stemmer det, moduler fra Volvo 240/740 med B200A og B230A motorer har samme nummer og passer rett over på og 900. Du kan også finne den på;
Audi: 80, 90 og 100.
Opel: manta, ascona, kadett, rekord.
Volkswagen: Golf, Polo, Jetta, Passat, Transporter.

Og sikkert mange andre biler :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar