Plutselig stopp 3 ganger, lekkasje ved kolkanister?
Moderator: Moderatorer
Plutselig stopp 3 ganger, lekkasje ved kolkanister?
Hei, min OG900S har stått stille i jula, så det er mulig det er kondens. Men symptomene er som følger: motor stopper brått som om tenning eller bensinpumpa stopper. Starter igjen etter en stund og går som ingenting skulle ha skjedd. Dette har skjedd tre ganger alle innen 5 minutters kjøring, så jeg har returnert og tatt reserve Saab`en istedet.
Hører bensinpumpa går slik at det neppe er denne som feiler.
Men ikveld etter feilsøkning fan jeg en kraftig lekkasje, gummi hylsa hadde gått i oppløsning, hylsa satt på "kokanistern" og var koblet til plastrøret som går til innsuget. Kan virkelig dette være årsaken til at bilen stopper??
Hører bensinpumpa går slik at det neppe er denne som feiler.
Men ikveld etter feilsøkning fan jeg en kraftig lekkasje, gummi hylsa hadde gått i oppløsning, hylsa satt på "kokanistern" og var koblet til plastrøret som går til innsuget. Kan virkelig dette være årsaken til at bilen stopper??
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Jeg hadde akkurat denne feilen på min gamle ogT16, da var det tenningsmodulen som var synderen.. opplevde dette et par ganger og etter at bilen stoppet på Kvikne midt på vinteren så hadde jeg altid en ny tenningsmodul i hanskerommet 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Er enig i med deg, har mistanke om tenningsmodulen, eller "veivakselgiveren", men fant liksom en feil ikveld og hadde et svakt håp om at den kunne være årsaken.
Uansett, alltid godt å finne en vacumlekkasje
Ps. Det er lucas på denne bilen (900s LTT), så "kolkanister" finnes ikke på bosch biler for de som lurer.
Uansett, alltid godt å finne en vacumlekkasje

Ps. Det er lucas på denne bilen (900s LTT), så "kolkanister" finnes ikke på bosch biler for de som lurer.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- og900turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Det var "kolkanister" på min 89-mod T16 med Bosch-sprut. Er ikke dette kullfilteret bare et påfunn fra fabrikken for å rense noen få hydrokarbon-molekyler som ellers ville ha forurenset atmosfæren via tankens avlufting. Eller har den noen annen funksjon?
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jepp, er kun for aa rense avluftinga fra tanken. Har ingen annen funksjon. Er forresten en saann en paa sonetten ogsaa.og900turbo skrev:Det var "kolkanister" på min 89-mod T16 med Bosch-sprut. Er ikke dette kullfilteret bare et påfunn fra fabrikken for å rense noen få hydrokarbon-molekyler som ellers ville ha forurenset atmosfæren via tankens avlufting. Eller har den noen annen funksjon?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Takk for svar, kan mao glemme kullfiltreret som kilde for stopp.
Har sjekket priser på tenningsmodul:
Mekonomen: 1359,- (Beru) og 2463,- (Bosch).
Bilextra: 950,- (vet ikke fabrikat).
Biltema: 250,- men de har kun til 85—87 turbo 16, kan denne brukes?http://www.biltema.no/carparts/carparts ... CarId=Saab
Har jo en 1990 modell T16 så det burde jo være likt?
Har sjekket priser på tenningsmodul:
Mekonomen: 1359,- (Beru) og 2463,- (Bosch).
Bilextra: 950,- (vet ikke fabrikat).
Biltema: 250,- men de har kun til 85—87 turbo 16, kan denne brukes?http://www.biltema.no/carparts/carparts ... CarId=Saab
Har jo en 1990 modell T16 så det burde jo være likt?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
stikk på skroten å hent en tenningsmodul.. har fått inntrykk at de fleste er like. skal stå et nummer på de..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Hei,
var innom hogger`n fant en T8 og tok modulen, kostet 20 kroner
Nummeret på denne er: 0 227 100 139 (Bosch).
Plugget den inn og bilen startet (selv om det ikke er "riktig" type).
Skal bli spennende og prøve denne noen dager
Bilen har stått stille siden jul på grunn av lav tillit til å komme fra A til B uten problemer...
var innom hogger`n fant en T8 og tok modulen, kostet 20 kroner

Nummeret på denne er: 0 227 100 139 (Bosch).
Plugget den inn og bilen startet (selv om det ikke er "riktig" type).
Skal bli spennende og prøve denne noen dager

Bilen har stått stille siden jul på grunn av lav tillit til å komme fra A til B uten problemer...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Modulen fra T8 skal passe den så vidt jeg vet.
Audi: 80, 90 og 100.
Opel: manta, ascona, kadett, rekord.
Volkswagen: Golf, Polo, Jetta, Passat, Transporter.
Og sikkert mange andre biler
Stemmer det, moduler fra Volvo 240/740 med B200A og B230A motorer har samme nummer og passer rett over på og 900. Du kan også finne den på;Daniel N683 skrev:Gamlingen hadde stopp på sin og900 M86 etter en motorvask for mange år siden...![]()
Sa verkstedfolkene hos saabforhandleren ikke var å få tak i en lørdag formiddag var karen fra Viking innom Volvo.. der fikk han en Bosch tenningsmodul som passet overens med den som skal være i 900'en.. Alt var bolt-on, så du også kan ta en titt i eventuelle volvo'er som står på hugger'n etter tenningsmodul.
Audi: 80, 90 og 100.
Opel: manta, ascona, kadett, rekord.
Volkswagen: Golf, Polo, Jetta, Passat, Transporter.
Og sikkert mange andre biler

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1