Side 1 av 1
Plutselig stopp 3 ganger, lekkasje ved kolkanister?
Lagt inn: 02 jan 2007, 19:39
av Macgeier
Hei, min OG900S har stått stille i jula, så det er mulig det er kondens. Men symptomene er som følger: motor stopper brått som om tenning eller bensinpumpa stopper. Starter igjen etter en stund og går som ingenting skulle ha skjedd. Dette har skjedd tre ganger alle innen 5 minutters kjøring, så jeg har returnert og tatt reserve Saab`en istedet.
Hører bensinpumpa går slik at det neppe er denne som feiler.
Men ikveld etter feilsøkning fan jeg en kraftig lekkasje, gummi hylsa hadde gått i oppløsning, hylsa satt på "kokanistern" og var koblet til plastrøret som går til innsuget. Kan virkelig dette være årsaken til at bilen stopper??
Lagt inn: 02 jan 2007, 19:50
av Tor N12
Jeg hadde akkurat denne feilen på min gamle ogT16, da var det tenningsmodulen som var synderen.. opplevde dette et par ganger og etter at bilen stoppet på Kvikne midt på vinteren så hadde jeg altid en ny tenningsmodul i hanskerommet

Lagt inn: 02 jan 2007, 20:19
av Macgeier
Er enig i med deg, har mistanke om tenningsmodulen, eller "veivakselgiveren", men fant liksom en feil ikveld og hadde et svakt håp om at den kunne være årsaken.
Uansett, alltid godt å finne en vacumlekkasje
Ps. Det er lucas på denne bilen (900s LTT), så "kolkanister" finnes ikke på bosch biler for de som lurer.
Lagt inn: 02 jan 2007, 22:35
av og900turbo
Det var "kolkanister" på min 89-mod T16 med Bosch-sprut. Er ikke dette kullfilteret bare et påfunn fra fabrikken for å rense noen få hydrokarbon-molekyler som ellers ville ha forurenset atmosfæren via tankens avlufting. Eller har den noen annen funksjon?
Lagt inn: 04 jan 2007, 02:24
av Ingvar N629
og900turbo skrev:Det var "kolkanister" på min 89-mod T16 med Bosch-sprut. Er ikke dette kullfilteret bare et påfunn fra fabrikken for å rense noen få hydrokarbon-molekyler som ellers ville ha forurenset atmosfæren via tankens avlufting. Eller har den noen annen funksjon?
Jepp, er kun for aa rense avluftinga fra tanken. Har ingen annen funksjon. Er forresten en saann en paa sonetten ogsaa.
Lagt inn: 04 jan 2007, 11:11
av Macgeier
Takk for svar, kan mao glemme kullfiltreret som kilde for stopp.
Har sjekket priser på tenningsmodul:
Mekonomen: 1359,- (Beru) og 2463,- (Bosch).
Bilextra: 950,- (vet ikke fabrikat).
Biltema: 250,- men de har kun til 85—87 turbo 16, kan denne brukes?
http://www.biltema.no/carparts/carparts ... CarId=Saab
Har jo en 1990 modell T16 så det burde jo være likt?
Lagt inn: 04 jan 2007, 15:15
av Pål N526
stikk på skroten å hent en tenningsmodul.. har fått inntrykk at de fleste er like. skal stå et nummer på de..
Lagt inn: 05 jan 2007, 14:53
av Macgeier
Hei,
var innom hogger`n fant en T8 og tok modulen, kostet 20 kroner
Nummeret på denne er: 0 227 100 139 (Bosch).
Plugget den inn og bilen startet (selv om det ikke er "riktig" type).
Skal bli spennende og prøve denne noen dager
Bilen har stått stille siden jul på grunn av lav tillit til å komme fra A til B uten problemer...
Lagt inn: 06 jan 2007, 05:18
av EdHunter N815
Modulen fra T8 skal passe den så vidt jeg vet.
Daniel N683 skrev:Gamlingen hadde stopp på sin og900 M86 etter en motorvask for mange år siden...
Sa verkstedfolkene hos saabforhandleren ikke var å få tak i en lørdag formiddag var karen fra Viking innom Volvo.. der fikk han en Bosch tenningsmodul som passet overens med den som skal være i 900'en.. Alt var bolt-on, så du også kan ta en titt i eventuelle volvo'er som står på hugger'n etter tenningsmodul.
Stemmer det, moduler fra Volvo 240/740 med B200A og B230A motorer har samme nummer og passer rett over på og 900. Du kan også finne den på;
Audi: 80, 90 og 100.
Opel: manta, ascona, kadett, rekord.
Volkswagen: Golf, Polo, Jetta, Passat, Transporter.
Og sikkert mange andre biler
