Hjelp! HASTER!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Hjelp! HASTER!

Legg inn av Saabfan » 03 jan 2007, 20:00

Har slitt med flatt batteri to ganger så nå satt jeg inn et nytt varta-batteri. Etter ett minutt får jeg CHECK ENGINE lampen i instrumentpanelet!

Jeg skal kjøre til trondheim fra oslo om få dager og må få fikset dette snarest!

Hva kan det være? Hvordan fikser jeg det?

Svar verdsettes svært høyt!

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 03 jan 2007, 20:07

kan jo legge til at det var antydning til ujevn tomgang da jeg lyttet til motoren etter at lampa kom på...

bensinfilter?

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 03 jan 2007, 20:09

jeg har for øvrig nettopp byttet plugger (NGK) og kabler og fordelerlokk....

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 03 jan 2007, 20:11

Det kan være greit om du forteller hvilken bil du har.
Gå inn og endre profilen din, sett som signatur bil, motor og årsmodell.
Da vet vi alltid hvilken bil det dreier seg om.

Forøvrig er det slik med en del feilkoder at de blir satt en gang, og så lyser check engine-lampen til verkstedet leser av og nuller feilen.
Det trenger ikke være et problem som er der hele tiden.

Det kan være noe som har utløst en feilkode når du tok av batteriet.
Den vil da ligge der til den leses av og nulles ut.

Høres bilen bra ut?
Merker du noe som helst til noe unormalt?
Om ikke, så hadde jeg kjørt med bilen som normalt.
Gamlebilen min gikk sine siste 100000 km eller så, med check engine-lyset på.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 jan 2007, 20:22

Du kan jo stikke deg en tur innom meg på Melhus så skal jeg altids få lest av feilkodene for deg 8)

Som Otto sier så er det lettere å hjelpe om du opplyser om bilmodell ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 03 jan 2007, 20:25

Takker for det, det kommer jeg nok til å gjøre!

Men er det så lurt å kjøre så langt med den lampa?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 jan 2007, 20:27

Saabfan skrev:Takker for det, det kommer jeg nok til å gjøre!

Men er det så lurt å kjøre så langt med den lampa?

GJENTAR..... HVA SLAGS BIL HAR DUUUUUUUU ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 03 jan 2007, 20:28

Tor, tegne og fortelle.
Jeg er vant med det fra barnehagen jeg jobber i.
:)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 jan 2007, 20:29

Er det en suger du har så er det høyst sansynlig ikke farlig... er det derimot en turbo så kan det være ugunstig.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 03 jan 2007, 20:33

Tipper han har en og900 - 93mod med 2,1 liters sucker. :shock:
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Lars E. N378
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 838
Registrert: 16 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 378
Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
Sted: Trøndelag

Legg inn av Lars E. N378 » 03 jan 2007, 21:09

tipper NG900i :shock:
2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 03 jan 2007, 21:13

hehe, var på profilen og skrev inn bil, men måtte visst hake av i ruten for alltid bruk signatur..


Det er nok en og900 m93 2.1liters 16 valve ja... Lest andre innlegg?

Det er enn i-motor ja. Ikke noen andre tegn til feil enn den lampa. Den gikk ørlitegrann ujevnt på tomgang, men tror det er borte, hører det i hvert fall ikke lenger.

Sjekka sikringene, de ser bra ut.

Håper signaturen funker nå da... :oops:
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 03 jan 2007, 21:31

hehe 8)

Med den bilen så er det ikke farlig å kjøre med den lampa 8)

Tror du kan lese av feilkoder med antall blink i CE-lampa, det husker sikkert Hjelle;)

I allefall så er det ikke mye den reagerer på, sansynlig feilårsak er vel enten dårlig lambda eller dårlig LMM.. Ingen av disse feilene er farlig på en suger men du kan risikere høyere bensinforbruk og bilen kan bli vanskeligere å starte.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 jan 2007, 22:18

Nok med råtne vakumslanger og på OG'n for å få fram CE lampe. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 04 jan 2007, 00:56

Er det slik at saab kan fortelle akkurat hva som har utløst feilen ved hjelp av feilkoden? Og vil ikke lampen slukke før den nullstilles på verksted?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar