Side 1 av 2

Hjelp! HASTER!

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:00
av Saabfan
Har slitt med flatt batteri to ganger så nå satt jeg inn et nytt varta-batteri. Etter ett minutt får jeg CHECK ENGINE lampen i instrumentpanelet!

Jeg skal kjøre til trondheim fra oslo om få dager og må få fikset dette snarest!

Hva kan det være? Hvordan fikser jeg det?

Svar verdsettes svært høyt!

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:07
av Saabfan
kan jo legge til at det var antydning til ujevn tomgang da jeg lyttet til motoren etter at lampa kom på...

bensinfilter?

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:09
av Saabfan
jeg har for øvrig nettopp byttet plugger (NGK) og kabler og fordelerlokk....

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:11
av ottorasmussen N242
Det kan være greit om du forteller hvilken bil du har.
Gå inn og endre profilen din, sett som signatur bil, motor og årsmodell.
Da vet vi alltid hvilken bil det dreier seg om.

Forøvrig er det slik med en del feilkoder at de blir satt en gang, og så lyser check engine-lampen til verkstedet leser av og nuller feilen.
Det trenger ikke være et problem som er der hele tiden.

Det kan være noe som har utløst en feilkode når du tok av batteriet.
Den vil da ligge der til den leses av og nulles ut.

Høres bilen bra ut?
Merker du noe som helst til noe unormalt?
Om ikke, så hadde jeg kjørt med bilen som normalt.
Gamlebilen min gikk sine siste 100000 km eller så, med check engine-lyset på.

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:22
av Tor N12
Du kan jo stikke deg en tur innom meg på Melhus så skal jeg altids få lest av feilkodene for deg 8)

Som Otto sier så er det lettere å hjelpe om du opplyser om bilmodell ;)

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:25
av Saabfan
Takker for det, det kommer jeg nok til å gjøre!

Men er det så lurt å kjøre så langt med den lampa?

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:27
av Tor N12
Saabfan skrev:Takker for det, det kommer jeg nok til å gjøre!

Men er det så lurt å kjøre så langt med den lampa?

GJENTAR..... HVA SLAGS BIL HAR DUUUUUUUU ;)

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:28
av ottorasmussen N242
Tor, tegne og fortelle.
Jeg er vant med det fra barnehagen jeg jobber i.
:)

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:29
av Tor N12
Er det en suger du har så er det høyst sansynlig ikke farlig... er det derimot en turbo så kan det være ugunstig.

Lagt inn: 03 jan 2007, 20:33
av Kongpetrus
Tipper han har en og900 - 93mod med 2,1 liters sucker. :shock:

Lagt inn: 03 jan 2007, 21:09
av Lars E. N378
tipper NG900i :shock:

Lagt inn: 03 jan 2007, 21:13
av Saabfan
hehe, var på profilen og skrev inn bil, men måtte visst hake av i ruten for alltid bruk signatur..


Det er nok en og900 m93 2.1liters 16 valve ja... Lest andre innlegg?

Det er enn i-motor ja. Ikke noen andre tegn til feil enn den lampa. Den gikk ørlitegrann ujevnt på tomgang, men tror det er borte, hører det i hvert fall ikke lenger.

Sjekka sikringene, de ser bra ut.

Håper signaturen funker nå da... :oops:

Lagt inn: 03 jan 2007, 21:31
av Tor N12
hehe 8)

Med den bilen så er det ikke farlig å kjøre med den lampa 8)

Tror du kan lese av feilkoder med antall blink i CE-lampa, det husker sikkert Hjelle;)

I allefall så er det ikke mye den reagerer på, sansynlig feilårsak er vel enten dårlig lambda eller dårlig LMM.. Ingen av disse feilene er farlig på en suger men du kan risikere høyere bensinforbruk og bilen kan bli vanskeligere å starte.

Lagt inn: 03 jan 2007, 22:18
av Børre N17
Nok med råtne vakumslanger og på OG'n for å få fram CE lampe. :wink:

Lagt inn: 04 jan 2007, 00:56
av Saabfan
Er det slik at saab kan fortelle akkurat hva som har utløst feilen ved hjelp av feilkoden? Og vil ikke lampen slukke før den nullstilles på verksted?