Side 1 av 2

og900 stopper....

Lagt inn: 06 jan 2007, 16:48
av Kristian N70
Skal ha EU-kontroll på cabben iløpet av januar, tok den derfor ut av dvalen i dag for å sjekke at alt virker OK.

Sist jeg var ute å kjørte, stoppet den etter ca 10-15 min.
Dette skjedde under aksellerasjon, stein dau. Etterhvert gikk batteriet tomt for strøm når jeg dro den på starteren.
Da var det ganske mørkt ute, så jeg bare fiklet litt med noen ledninger, sjekket at alle kontakter ol. satt på plass.
Fikk starthjelp etterhvert og da startet den.

Parkerte den hjemme og la på presenningen, og der har den stått til i dag.

I dag satte jeg i motorvarmer og batterilader, lot de stå i noen timer.
Skulle starte, men nei gitt.... Fant ut at kontaktstykket inn til tenningsmodulen hadde løsnet. Satte den på plass og alt virket OK.
Den hadde sikkert vridd litt på seg tidligere i dag da jeg fiklet i det området.

Ut å kjøre! Alt virker helt fint. Men pluttselig er det stopp, det vil si NESTEN! Den går på tomgang, men så fort jeg rører gasspedalen mer enn ca 2mm stopper det. Kom meg heldigvis hjem (såvidt....)
Dette har skjedd noen ganger tidligere også, men feilen har blitt borte før jeg har fått sjekket det opp.

Det jeg fant ut er at når jeg vrir på gass-spjeldet, så mister jeg strøm over sprederene! Målte med Ohm-meter, (jeg er IKKE strøm-ekspert...) når jeg gir gass, så får jeg ca 0.03 i verdi når den dør.
Hvis jeg holder den akkurat i grenseland mellom "levende og død" så høres det omtrent ut som om man treffer turtallsperra, selv om turtallet bare et f.eks. 2000 o\min. Når den går er det ca 500-800ohm (såvidt jeg greide å se), hvis jeg gir gass er det så å si på 0.

Det er Lucas på cabben.

Noen som har ideer?

Tenningsmodul?


Blei litt klønete skrevet dette, men håper noen skjønner problemet....

mvh K

Lagt inn: 06 jan 2007, 17:36
av rodney
Noe av det samme skjedde med min og900, da viste det seg at slangen inn på IC var sprukket.
Dette kan være vankelig og opptage, jeg brukte 2-3 dager på å finne feilen, siden alt så bra ut.

Lykke til.

Rodney

Lagt inn: 06 jan 2007, 18:01
av Mortimer-N18
Er ikke Potmeteret i spjeldhussensoren din som kødder da? Siden den stopper med en gang du vrir litt på den. Det er en bryter i den som skal slutte en eller annen krets når du gir gass. Store mulighet for at den har takket for seg. Lucas har Logaritmisk Pot så du er klar over det. Du kan ikke bruke et fra Bosch.. De har lineære Pot'er. Mulig jeg har men kan ikke love noe.

Leter litt og kommer tilbake til deg om jeg finner noe her.

Lagt inn: 06 jan 2007, 21:34
av Kristian N70
Tanken på potmeteret har streifet meg og, skal måle verdiene på den i morgen. Hvis noen andre som har Lucas kan måle sin hadde det vært fint!

Jeg hadde et sett med duppeditter til Lucas liggende, men fant det ikke i boden i dag, mener det var et potmeter og tenningsmodul der og.
Stemmer det at det er Bosch tennmodul på Lucas innsprut?

Sprederene er forøvrig helt nye i sommer, så de skal det ikke være noe med. Den gule motstanden (?) som sitter på høyre innerskjerm foran, kan den ha noe med dette å gjøre?

Takker for svar folks!

Lagt inn: 06 jan 2007, 22:39
av Børre N17
Mulig at jeg har igjen noe Lucas også Kristian, skal sjekke. Kjett når det er slik. :?

Lagt inn: 06 jan 2007, 22:48
av Kristian N70
Takker for det Børre :D

Lagt inn: 06 jan 2007, 23:39
av Hjelle, N6
Hadde eit lignandes problem på min 900, og der var det slangen til avlastningsventilen som var dårlig. Var periodisk, avogtil kunne eg køyre bilen, men då nesten utan turbotrykk og masse svartrøyk. Såg ut som ein gammal Scania med godt skrudd dieselpumpe når eg gav flatt ;D

Lagt inn: 07 jan 2007, 03:11
av Frode N073
eg kan forsåvidt måla eg i mårå (ska him på ribbemiddag te'na mor :D ) men eg må veda ka eg ska måla.

e det den kontakten så står på spjellhuset?

Lagt inn: 07 jan 2007, 05:56
av Ingvar N629
Jeg har potmeter til lucas. Send meg pm hvis du trenger.

Lagt inn: 07 jan 2007, 10:40
av Kristian N70
Den kontakten som er på spjellhuset ja!

Mål ohm på de forskjellinge pinnene, ved null gass og full gass.

Lagt inn: 07 jan 2007, 13:07
av Frode N073
Kristian N70 skrev:Den kontakten som er på spjellhuset ja!

Mål ohm på de forskjellinge pinnene, ved null gass og full gass.
ok. ska gjør det. men får ikkje gjordt det før i itemiddag.

Lagt inn: 07 jan 2007, 13:08
av Kristian N70
Takker så mye!

Lagt inn: 07 jan 2007, 18:58
av Frode N073
har fått målt nå. men pga at det e mørkt så garantere eg ikkje at de e 100%. men kan evt. dobbeltsjekka i mårå. va ikkje så lett å komma te kontakten akkurat.

pinnane va ikkje nommerert så eg kalle den som e nærmast radiatoren for nr1.

Null gass
mellom nr1 og nr3 - 4,82 ohm
mellom nr2 og nr3 - 4,72 ohm
mellom nr1 og nr2 - 0,644 ohm (e usikker på denne for den va vanskeligast å komma te)

full gass
mellom nr1 og nr3 - 4,82 om
mellom nr2 og nr3 - 0,730 ohm
mellom nr1 og nr2 - 4,68 ohm

som sagt så kan eg ikkje garantera at de e 100% rett men kan ta ein ny måling i mårå når det e lyst ude. får du de same verdiane så e det ikkje der feilen din ligge.

Lagt inn: 08 jan 2007, 11:23
av Kristian N70
Takk Frode!

Re: og900 stopper....

Lagt inn: 08 jan 2007, 12:23
av Macgeier
Kristian N70 skrev: Ut å kjøre! Alt virker helt fint. Men pluttselig er det stopp, det vil si NESTEN! Den går på tomgang, men så fort jeg rører gasspedalen mer enn ca 2mm stopper det. Kom meg heldigvis hjem (såvidt....)
Dette har skjedd noen ganger tidligere også, men feilen har blitt borte før jeg har fått sjekket det opp.
Har hatt nøyaktig disse symptomene hver gang jeg har vært så dum å ta motorvask, og vært uforsiktig med vannstrålen. Aldri funnet ut av det, kjørte på flytgass i begynnelsen, feilen forsvant etterhvert som det tørket ut. Målte også på gass potensiometeret uten å finne noe feil.

Tror nå at årsaken var en lurvete tenningsmodul, den feilet skikkelig nå i jula og er byttet, skal bli spennende etter neste motorvask.

Tips, sjekk inni konnektoren til tenningsmodule, kanskje det er irr på pinnene?