Trimming av Saab 900i '86

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Gjest

Trimming av Saab 900i '86

Legg inn av Gjest » 27 jan 2004, 18:22

Har en Saab 900i '86 hverdagsbil, og har forlengst vent meg til "draget" i bilen..
Det er en 118hk motor så man skal jo ikke forlange det helt store kicket av det selvsakt, men nå tror jeg det hadde passet meg fint med litt trim av børsa.. Hehe

Noen her som har ett hjemmelaga greinrør som passer min motor?
Gjerne med tilpasset 2.5" alegg også..
Nå har jeg orginalt eksosanlegg til rett etter bakakselen, og derfra har jeg ett 3" rakt rør istedenfor lyddemper.. Fin lyd, men ikke grom nok!!

Ellers er bilen orginal, men jeg har da bytta ut det orginale bussrattet mot ett Mocca-rallyratt værtfall....

Fint om noen her kunne ha gitt meg ett bra tips eller to om hvor jeg kan få tak i bra (og billige) trimkam til børsa mi + powerfilter..

Lurer også på om jeg MÅ bruke den orginale luftfilterboksen, eller om jeg bare kan sette på ett konisk powerfilter rett etter spjellhuset?
Eller sitter luftmengdemåleren sammen med den jævla store å stygge luftfilterboksen???

På forhånd takk!

Rune Kirkeby

kadettc74@hotmail.com

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 27 jan 2004, 19:40

Hei,

Det er vel ikke så mye du kan få gjort med den i motoren. Hvis det er en 8V så er det vanskelig om det ikke er Turbo. Du kan jo bytte kammen, porte og plane toppen, borre og høvle blokka og gjøre de store kostbare jobbene, men du vil uansett ikke vinne mer enn kanskje 40-50-60hk på det.
Når det kommer til grenrør, så er nok ikke det originale så dumt å bruke. Det er jo rimelig bra som det er. Og det å sette på stort eksosanlegg på en sugemotor taper du Hk og Nm på.. Du skal ha et visst mottrykk i eksosanlegget, og med stort anlegg så synker det og bilen går dårligere selv om det kanskje blir grommere lyd... (På turbo er det bare bra om det er lite mottrykk, for da jobber turboen lettere.)
Når det kommer til åpent luftfilter og 8V (jeg går ut i fra at det er det siden det er 118hk) så går det dårlig. Hele den klumpen over luftfilteret ditt er luftmengdemåler og bensinfordeler i en og samme klump. Den må nesten sitte etter luftfilteret for at bilen skal kunne gå i det hele tatt.. Du kan sette i et K&N Insatsfilter. Det hjelper kanskje litt, men antakelig ikke så mye.
Så beklager å gi så mye negativ info på en gang, men du kan jo satse på å sette i turbomotor? :) Der er det potensiale å hente vettu :)
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Gjest

Legg inn av Gjest » 28 jan 2004, 00:34

Hmmm..... Det var da jævla dumt da.....
Turbo finnes det ikke penger til værtfall, det er nå helt sikkert....
Har en Saab 900 bilcrossbil med 2 enkle, 2.5" greinrør/eksos..
(garantert kvass kam, porta/planslipt topp +++ for den går som F*** i forhold til andre crossbiler jeg har kjørt + min egen 900i, men dette er ikke bekreftet pga forige eieren ble dritsur da jeg kjøpte den på bud, så han ga meg ingen opplysninger)
Denne går somsakt veldig bra, og jeg har da bare hatt bra erfaringer med andre motorer værtfall ved å montere 2-2,5" effektanlegg og powerfilter...
Jeg får se på hva det blir til....
Dette er bare en vanelig bruksbil, og da jeg pusser opp både en Ascona A og en Kadett C 2.0E samtidig akkurat nå er det ikke mye penger til overs....
Noen her som har gode/dårlige erfaringer med Pipercross-filter på 900i 8v her??
Dalhems har, så jeg vurderer det litt her nå jeg sitter... hehe

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 28 jan 2004, 11:17

Innsatsfilter og istykkerboret luftfilterboks funker omtrent som
åpent filter. Større eksosanlegg gir en viss effekt på høye turtall,
mister bare litt bunndrag. Lystgass er jo også morsomt, kan bare
kjøpe tanken og fikse resten selv.

Ellers er det lite å hente på en i :cry:

Kan få en havarert T16 motor fra 9k av meg uten turbo, men med
alt annet utstyr inkl ledningsnett og motorstyring. Bygger den sammen
med bunnpanna di, smeller inn turbo og grenrør så har du plutselig litt
over 200hk. Bare kom og hent.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 28 jan 2004, 15:35

Det går så klart ann å trimme en -i motor. Hvis du leser FAQ/motorbearbetning på denne linken, er det ikke bare gode råd men pris også http://www.tsmotor.com/
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Svar