Side 1 av 1

Bytting av ratt i og900

Lagt inn: 10 jan 2007, 02:27
av Frode N073
har et Nardi tre-ratt på gang.

det eg lure på e om det e lov å fjerna ratt med airbag?
min og900 har airbag som e greit nok det. men rattet e for lite sportslig itte min smak og passe ikkje te bilen.

vil eg få problemer med f.eks. eu-kontrol osv hvis eg fjerne det.
vil SRS lyset lysa konstant?

anyone?

Lagt inn: 10 jan 2007, 04:50
av EdHunter N815
Når det gjelder fjerning av airbag er dette så vidt jeg vet ikke lovlig, så lenge bilen er orginal (typegodkjent) med det skal det være til stede og fungere. Det vil på EU kontroll si at den skal være til stede, og det skal ikke lyse feilvarsel eller være defekter på puten.

Det er jo heller ikke særlig smart å fjerne den, airbag redder MANGE liv...

SRS lyset vil komme på når du fjerner airbagen som du sier, du må i sa fall fjerne lampen også.

Det er mer enn fjerning av airbag du vil få problem med på kontroll, for uorginale ratt er ikke nødvendigvis lovlig. Biltilsynet er strenge på dette.

Viser til kjøretøyforskriften;

-Rattets diameter skal være 30 cm eller mer, men mindre enn 60 cm.

4. Ettermontering av uoriginalt ratt.
4.1 Det er ikke tillatt å ettermontere ratt med rattnav (adapter) av annen utførelse enn det bilen var utstyrt med fra fabrikken, med mindre det kan dokumenteres at bilfabrikanten godtar rattet eller at et uavhengig laboratorium har prøvd rattet med rattnavet for vedkommende bilmodell og at kravene i ECE-reg.nr. 12 Annex 4 er oppfylt. Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE-godkjenning) for uoriginalt ratt utstedt av Kraftfahrt Bundesamt (KBA) i Vest-Tyskland anses som tilstrekkelig dokumentasjon for at rattet med rattnavet kan godkjennes.
4.2 Uoriginalt ratt skal være merket med ratt-type og produsentens navn eller merke. Tilhørende rattnav skal være merket med ratt-type, produsentens navn eller merke og bilens fabrikat- og modellbetegnelse, eventuelt bilens modellnavn. Rattnavet kan i stedet merkes med et tilhørende delenummer av hvilket det, av den dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1, skal fremgå at rattnavet passer til rattet og til vedkommende bilmodell.
4.3 En lettfattelig monteringsanvisning for ratt og rattnav skal medfølge hvert enkelt uoriginale ratt.
4.4 Dokumentasjon og monteringsanvisning som nevnt skal alltid medføres i bilen. Dette kreves likevel ikke dersom regionvegkontoret har gjort anmerkning i vognkortet om godkjent montering av det uoriginale rattet.
4.5 Dokumentasjon, merking og monteringsanvisning kreves ikke for uoriginalt ratt påmontert frembygd bil.

Lagt inn: 10 jan 2007, 06:49
av Frode N073
eg e enige i at airbag redde liv og at det kanskje e domt å fjerna den.

når det gjelde nardi rattet så va vel det original saab tilbehør så det ska jo ver godkjent.

grunnen te at eg vil bytta e at de tre rattå ikkje e så altfor vanlige og det e litt kjekt med någe så ikkje alle andra har.
+ at det vil passa bra te dash'en.

Lagt inn: 10 jan 2007, 09:06
av Petter 900 T
Må rattet stå på når du er på EU?

Petter

Lagt inn: 10 jan 2007, 10:15
av Vangen N622
Vet ikke om det er bare å montere å demontere når man har airbag. Men rattet på og900 er simpelt, så kjør med uorginalt, og sleng på gammelrattet når du skal på eu, tar jo bare noen minutter å bytte.

Lagt inn: 11 jan 2007, 11:38
av Pål N526
Vangen N622 skrev:Vet ikke om det er bare å montere å demontere når man har airbag. Men rattet på og900 er simpelt, så kjør med uorginalt, og sleng på gammelrattet når du skal på eu, tar jo bare noen minutter å bytte.
Så har vi forsikrings-sak når det først smeller.. 8)