Som tidligere nevt i dette forumet har telleren på bilen min blitt justert tilbake før jeg fikk den. Det er greit nok, jeg vet hvor langt bilen egentlig har gått. Saken er imidlertid at telleren står sånn halvveis mellom 174 og 184 tusen km. Det hjulet på "titusenplassen" er altså midt mellom 7 og 8. Snakket nettopp med forsikringsselskapet, de ba meg få det fikset.
Så: Hvordan får jeg lirket det på plass? Må jheg ta av hele instrumentpanelet og mekke? Tenkte jeg kanskje kunne kombinere dette med å fikse det døde lyset i instrumentpanelet?
Noen som har erfaringer med dette?
Uklar km.teller - justering
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Uklar km.teller - justering
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: Uklar km.teller - justering
Hello!Saabfan skrev:Som tidligere nevt i dette forumet har telleren på bilen min blitt justert tilbake før jeg fikk den. Det er greit nok, jeg vet hvor langt bilen egentlig har gått. Saken er imidlertid at telleren står sånn halvveis mellom 174 og 184 tusen km. Det hjulet på "titusenplassen" er altså midt mellom 7 og 8. Snakket nettopp med forsikringsselskapet, de ba meg få det fikset.
Så: Hvordan får jeg lirket det på plass? Må jheg ta av hele instrumentpanelet og mekke? Tenkte jeg kanskje kunne kombinere dette med å fikse det døde lyset i instrumentpanelet?
Noen som har erfaringer med dette?
Det du må gjøre, er å ta ut dashen din. Altså den store frontplata som sitter bak rattet ditt.
Så må du ta vekk 2 store kabelkoblinger, og speedometerkabelen som sitter bak i speedometeret.
Da får du ut selve speedometeret. Du må ta vekk målerene på høyre og venstre siden, før du kan ta ut den du du egentlig trenger.
Da har du kommet til den. Men ettersom jeg forsto. Så skal du fysisk dytte telleren rundt. Dette er ikke lett. For dne sitter med drev og dritt..
Ville gitt F i hele greia jeg da. Så lenge du opplyser neste eier om hvor langt den egentlig har gått. Så kan du visst skru så mye du orker på telleren.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Jeg gir gjerne f i hele greia, men forsikringsselskapet gjør ikke det. De må ha et entydig tall. Men er det ikke mulig å bare dytte den litt på plass, er jo bare snakk om et par millimeter, de er jo ganske små de tallene, skal ikke skru tilbake eller noe.
Har forøvrig ikke planer om å selge bilen. Med det første i alle fall.
Har forøvrig ikke planer om å selge bilen. Med det første i alle fall.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Har telleren stoppet eller skal du bare ha rett km stand?
Dersom du skal ha rett kmstand kan det ikke være noe å pese med, dersom du gir beskjed til forsikringsselskapet at bilen har gått så og så mye og at den teller km så kan det vel ikke være noe problem? Det viktigste er jo at telleren virker og ikke hva det står på den???
Dersom du skal ha rett kmstand kan det ikke være noe å pese med, dersom du gir beskjed til forsikringsselskapet at bilen har gått så og så mye og at den teller km så kan det vel ikke være noe problem? Det viktigste er jo at telleren virker og ikke hva det står på den???
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Telleren har ikke stoppet, og den tikker og går. Men som sagt står telleren midt mellom 174 og 184 tusen. Det går ikke! Forsikringsselskapet må ha en entydig verdi.
Skal skru opp driten til helga! Håper det ikke er alt for vanskelig, de kablene som ble nevnt her, hvor sitter de og hva styrer de?
Hvor sitter reostatene? Instrumentbelysningen er død og tenkte å fikse det samtidig. Vanskelig å bytte pærer? Hva er egentlig en reostat?
Skal skru opp driten til helga! Håper det ikke er alt for vanskelig, de kablene som ble nevnt her, hvor sitter de og hva styrer de?
Hvor sitter reostatene? Instrumentbelysningen er død og tenkte å fikse det samtidig. Vanskelig å bytte pærer? Hva er egentlig en reostat?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Er ikke vanskelig å skifte pærer, sitter veldig greit til utenpå. Men spørsmålet er heller om det er pærene, er stor sannsynlighet for at det er printplata bakpå instrumentet som har et eller flere brudd i seg. Kan være nok å smøre opp med litt elektrospray...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99