justere tenning på saab 900 turbo 8v 1987 155hk
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Sted: råde i østfold
justere tenning på saab 900 turbo 8v 1987 155hk
må få finjustert tenninga på saab'n min, har tilgang p åen tenningsinstillingslampe men hadde vært kjekt med en lite guide.
i følge håndboka så skal motoren gå på 2000rpm og vakuumregulatoren være bortkoplet, regner med at regulatoren er den som sitter omtrent på fordelerlokket, skal jeg plugge av slangen å plugge dne igjen eller klippe på midten å plugge igjen begge ender?
og åssen justere mna? er det de skruene under fordelerlokket, litt nedafor? så bare å vri hele fordeleren?
bilen feiltenner litt på lave turtall så må få innstillt den litt (har fått tips av saab mekaniker at det er nok tenninga) har helt nye plugger blem ye bedre med e men ikke helt 100%
bilder hadde vært kjekt det å evnt
i følge håndboka så skal motoren gå på 2000rpm og vakuumregulatoren være bortkoplet, regner med at regulatoren er den som sitter omtrent på fordelerlokket, skal jeg plugge av slangen å plugge dne igjen eller klippe på midten å plugge igjen begge ender?
og åssen justere mna? er det de skruene under fordelerlokket, litt nedafor? så bare å vri hele fordeleren?
bilen feiltenner litt på lave turtall så må få innstillt den litt (har fått tips av saab mekaniker at det er nok tenninga) har helt nye plugger blem ye bedre med e men ikke helt 100%
bilder hadde vært kjekt det å evnt
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Hei du:)
Det du skal gjøre, er å skru opp den skruen som holder fordeleren. skru den bare litt oppm så det blir litt motstand når du skal justere den. Eller så er dte for gjort at den vrir litt mye på seg..
Slangen er bare å ta bort å la henge. Det som skjer når den sitter på. Er at tenninga forandrer seg når slangen sinnter på og det er vakum/turbotrykk.
Tror ikke du treneger bilder
Lykke til!
Det du skal gjøre, er å skru opp den skruen som holder fordeleren. skru den bare litt oppm så det blir litt motstand når du skal justere den. Eller så er dte for gjort at den vrir litt mye på seg..
Slangen er bare å ta bort å la henge. Det som skjer når den sitter på. Er at tenninga forandrer seg når slangen sinnter på og det er vakum/turbotrykk.
Tror ikke du treneger bilder

Lykke til!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
- 1.2 bar
da er'e jo greitalex_ander3@hotmail.com skrev:Hei du:)
Tror ikke du treneger bilder![]()
Lykke til!

får se å hente den lampa jeg da så jeg får stilt den riktig

-
- Overload!!!
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Sjekk fordelerlokket (inni) også. dessuten har 8v fordeleren innebygde vekter (for å justere tenningen ved høye rpm) disse kan "henge" seg. vakumklokka sjekkes enkelt ved å suge/ trykksette i slangen til fordeleren (ballpumpe er fint), man ser bevegelsen inni med bortplukket fordelerlokk. Husk å bruke NGK plugger og orginale tennkabler, Saaben er sær der
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
-
- 1.2 bar
har prøvd litt idag, men fant ikke hvilke merker jeg skal se etterRonny_N169 skrev:Sjekk fordelerlokket (inni) også. dessuten har 8v fordeleren innebygde vekter (for å justere tenningen ved høye rpm) disse kan "henge" seg. vakumklokka sjekkes enkelt ved å suge/ trykksette i slangen til fordeleren (ballpumpe er fint), man ser bevegelsen inni med bortplukket fordelerlokk. Husk å bruke NGK plugger og orginale tennkabler, Saaben er sær der

har tenningslampe nå så får justert bare jeg finner de dumme merkene

titta på alle skivene jeg fant men så ingenting
noen som har en beskrivelse

er vell et merke på blokka, så skal det være et par på en eller annen reimskive, men finner den ikke

pleier ivaffall å være sånn, men forbauser meg ikke hvis saab har no eget

- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Merket er på svinghjulet. finn radiatoren, så motorfestet, rett bak det er det en plastkåpe, på toppen av plastkåpa er det et hull hvor du ser et svært hjul. Der er også en strek i dette hullet
Stilles på 20 grader 

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Om du bare skal justere tenningen, er dette enkelt. Løsne fordeleren som Aleksander forklarte. Deretter må du kikke ned på svinghjulet, i en liten luke på toppen. (Det er en annen "luke" også, men der sitter et deksel - dette er feil stedjanerik171187 skrev:
har prøvd litt idag, men fant ikke hvilke merker jeg skal se etter
titta på alle skivene jeg fant men så ingenting
er vell et merke på blokka, så skal det være et par på en eller annen reimskive, men finner den ikke

Så kobler du til lampen. Husk å sette induksjonskontakten riktig vei, og på sylinder 1

EDIT : Fagarten, Ottar kom meg i forkjøpet

-
- 1.2 bar
var ikke bare bare å finne det dumme hullet med svinghjulet inni, låjo drøssevis av ledninger og slanger over det,
nå har jeg problemer med å lese merkene, ser ivaffall 0 og 5 og 10 tror jeg
regner med at jeg skal finne fram til 20 for å stille til 20 grader
?
har krudd ut pluggene for å finne merket og merke det av litt bedre ivaffall P
merker at motoren bår bedre og bedre dess mer jeg vrir den ivaffall, men er vell farlig å vri for mye
?
pluggene er mer sjokoladebrune enn svarte nå da, som også er bra
tenninga var forresten på merket rundt 6 ca, så var ikke helt riktig innstillt nei
(sikkert derfor den ikke har gått helt ok 
nå har jeg problemer med å lese merkene, ser ivaffall 0 og 5 og 10 tror jeg

regner med at jeg skal finne fram til 20 for å stille til 20 grader

har krudd ut pluggene for å finne merket og merke det av litt bedre ivaffall P
merker at motoren bår bedre og bedre dess mer jeg vrir den ivaffall, men er vell farlig å vri for mye

pluggene er mer sjokoladebrune enn svarte nå da, som også er bra
tenninga var forresten på merket rundt 6 ca, så var ikke helt riktig innstillt nei

- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Da får du dytte litt på bilen, med den i gir, så du ser og får merket av 20.janerik171187 skrev:nå har jeg problemer med å lese merkene, ser ivaffall 0 og 5 og 10 tror jeg
Ja.janerik171187 skrev:regner med at jeg skal finne fram til 20 for å stille til 20 grader?
Hvilke plugger? Hjelper dette på å finne merket?janerik171187 skrev:har krudd ut pluggene for å finne merket og merke det av litt bedre ivaffall P
janerik171187 skrev: merker at motoren bår bedre og bedre dess mer jeg vrir den ivaffall, men er vell farlig å vri for mye?
Hva driver du å vrir på nå? Fordeleren eller noe annet? Om det er fordeleren, så er det bare å vri den til du kan lese av de 20gradene!
-
- 1.2 bar
Eirik N396 skrev:Da får du dytte litt på bilen, med den i gir, så du ser og får merket av 20.janerik171187 skrev:nå har jeg problemer med å lese merkene, ser ivaffall 0 og 5 og 10 tror jeg
Ja.janerik171187 skrev:regner med at jeg skal finne fram til 20 for å stille til 20 grader?
Hvilke plugger? Hjelper dette på å finne merket?janerik171187 skrev:har krudd ut pluggene for å finne merket og merke det av litt bedre ivaffall P
janerik171187 skrev: merker at motoren bår bedre og bedre dess mer jeg vrir den ivaffall, men er vell farlig å vri for mye?
Hva driver du å vrir på nå? Fordeleren eller noe annet? Om det er fordeleren, så er det bare å vri den til du kan lese av de 20gradene!
1: er stillt til så bra den kan nå ivaffall, står å svaier på 20grader +/- 1 grad
2:tennpluggene, for å bli kvitt kompen slik at jeg kan vri på reimskivene manuelt til jeg ser merket på svinhjulet

3: vre på fordeleren ja
nå er tenninga innstilt ivaffall
men skal se om jeg kjøper meg ngk plugger istedet for biltema pluggene mine