Side 1 av 1
justere tenning på saab 900 turbo 8v 1987 155hk
Lagt inn: 10 jan 2007, 19:57
av janerik171187
må få finjustert tenninga på saab'n min, har tilgang p åen tenningsinstillingslampe men hadde vært kjekt med en lite guide.
i følge håndboka så skal motoren gå på 2000rpm og vakuumregulatoren være bortkoplet, regner med at regulatoren er den som sitter omtrent på fordelerlokket, skal jeg plugge av slangen å plugge dne igjen eller klippe på midten å plugge igjen begge ender?
og åssen justere mna? er det de skruene under fordelerlokket, litt nedafor? så bare å vri hele fordeleren?
bilen feiltenner litt på lave turtall så må få innstillt den litt (har fått tips av saab mekaniker at det er nok tenninga) har helt nye plugger blem ye bedre med e men ikke helt 100%
bilder hadde vært kjekt det å evnt
Lagt inn: 10 jan 2007, 20:57
av alex_ander3@hotmail.com
Hei du:)
Det du skal gjøre, er å skru opp den skruen som holder fordeleren. skru den bare litt oppm så det blir litt motstand når du skal justere den. Eller så er dte for gjort at den vrir litt mye på seg..
Slangen er bare å ta bort å la henge. Det som skjer når den sitter på. Er at tenninga forandrer seg når slangen sinnter på og det er vakum/turbotrykk.
Tror ikke du treneger bilder
Lykke til!
Lagt inn: 10 jan 2007, 21:00
av janerik171187
alex_ander3@hotmail.com skrev:Hei du:)
Det du skal gjøre, er å skru opp den skruen som holder fordeleren. skru den bare litt oppm så det blir litt motstand når du skal justere den. Eller så er dte for gjort at den vrir litt mye på seg..
Slangen er bare å ta bort å la henge. Det som skjer når den sitter på. Er at tenninga forandrer seg når slangen sinnter på og det er vakum/turbotrykk.
Tror ikke du treneger bilder
Lykke til!
da er'e jo greit
får se å hente den lampa jeg da så jeg får stilt den riktig

Lagt inn: 10 jan 2007, 21:13
av Ronny_N169
Sjekk fordelerlokket (inni) også. dessuten har 8v fordeleren innebygde vekter (for å justere tenningen ved høye rpm) disse kan "henge" seg. vakumklokka sjekkes enkelt ved å suge/ trykksette i slangen til fordeleren (ballpumpe er fint), man ser bevegelsen inni med bortplukket fordelerlokk. Husk å bruke NGK plugger og orginale tennkabler, Saaben er sær der
Lagt inn: 15 mar 2007, 20:17
av janerik171187
Ronny_N169 skrev:Sjekk fordelerlokket (inni) også. dessuten har 8v fordeleren innebygde vekter (for å justere tenningen ved høye rpm) disse kan "henge" seg. vakumklokka sjekkes enkelt ved å suge/ trykksette i slangen til fordeleren (ballpumpe er fint), man ser bevegelsen inni med bortplukket fordelerlokk. Husk å bruke NGK plugger og orginale tennkabler, Saaben er sær der
har prøvd litt idag, men fant ikke hvilke merker jeg skal se etter
har tenningslampe nå så får justert bare jeg finner de dumme merkene
titta på alle skivene jeg fant men så ingenting
noen som har en beskrivelse

?
er vell et merke på blokka, så skal det være et par på en eller annen reimskive, men finner den ikke
pleier ivaffall å være sånn, men forbauser meg ikke hvis saab har no eget

Lagt inn: 15 mar 2007, 23:29
av Johan N828
Du er jo tydeligvis kungen av

smileyer (måtte bare)
Mvh Johan

Lagt inn: 16 mar 2007, 00:04
av Ottar N398
Merket er på svinghjulet. finn radiatoren, så motorfestet, rett bak det er det en plastkåpe, på toppen av plastkåpa er det et hull hvor du ser et svært hjul. Der er også en strek i dette hullet

Stilles på 20 grader

Lagt inn: 16 mar 2007, 00:24
av Eirik N396
janerik171187 skrev:
har prøvd litt idag, men fant ikke hvilke merker jeg skal se etter
titta på alle skivene jeg fant men så ingenting
er vell et merke på blokka, så skal det være et par på en eller annen reimskive, men finner den ikke

Om du bare skal justere tenningen, er dette enkelt. Løsne fordeleren som Aleksander forklarte. Deretter må du kikke ned på
svinghjulet, i en liten luke på toppen. (Det er en annen "luke" også, men der sitter et deksel - dette er feil sted

)
Så kobler du til lampen. Husk å sette induksjonskontakten riktig vei, og på sylinder 1

Så er det bare å lyse i vei ned på svinghjulet! Om du har problemer med å lese tallene pga. f.eks. rust, kan det være lurt å sette et merke på svinghjulet på riktig sted
før du starter den.
EDIT : Fagarten, Ottar kom meg i forkjøpet

Lagt inn: 16 mar 2007, 20:51
av janerik171187
var ikke bare bare å finne det dumme hullet med svinghjulet inni, låjo drøssevis av ledninger og slanger over det,
nå har jeg problemer med å lese merkene, ser ivaffall 0 og 5 og 10 tror jeg
regner med at jeg skal finne fram til 20 for å stille til 20 grader

?
har krudd ut pluggene for å finne merket og merke det av litt bedre ivaffall P
merker at motoren bår bedre og bedre dess mer jeg vrir den ivaffall, men er vell farlig å vri for mye

?
pluggene er mer sjokoladebrune enn svarte nå da, som også er bra
tenninga var forresten på merket rundt 6 ca, så var ikke helt riktig innstillt nei

(sikkert derfor den ikke har gått helt ok

Lagt inn: 17 mar 2007, 02:43
av Eirik N396
janerik171187 skrev:nå har jeg problemer med å lese merkene, ser ivaffall 0 og 5 og 10 tror jeg

Da får du dytte litt på bilen, med den i gir, så du ser og får merket av 20.
janerik171187 skrev:regner med at jeg skal finne fram til 20 for å stille til 20 grader

?
Ja.
janerik171187 skrev:har krudd ut pluggene for å finne merket og merke det av litt bedre ivaffall P
Hvilke plugger? Hjelper dette på å finne merket?
janerik171187 skrev:
merker at motoren bår bedre og bedre dess mer jeg vrir den ivaffall, men er vell farlig å vri for mye

?
Hva driver du å vrir på nå? Fordeleren eller noe annet? Om det er fordeleren, så er det bare å vri den til du kan lese av de 20gradene!
Lagt inn: 17 mar 2007, 12:50
av janerik171187
Eirik N396 skrev:janerik171187 skrev:nå har jeg problemer med å lese merkene, ser ivaffall 0 og 5 og 10 tror jeg

Da får du dytte litt på bilen, med den i gir, så du ser og får merket av 20.
janerik171187 skrev:regner med at jeg skal finne fram til 20 for å stille til 20 grader

?
Ja.
janerik171187 skrev:har krudd ut pluggene for å finne merket og merke det av litt bedre ivaffall P
Hvilke plugger? Hjelper dette på å finne merket?
janerik171187 skrev:
merker at motoren bår bedre og bedre dess mer jeg vrir den ivaffall, men er vell farlig å vri for mye

?
Hva driver du å vrir på nå? Fordeleren eller noe annet? Om det er fordeleren, så er det bare å vri den til du kan lese av de 20gradene!
1: er stillt til så bra den kan nå ivaffall, står å svaier på 20grader +/- 1 grad
2:tennpluggene, for å bli kvitt kompen slik at jeg kan vri på reimskivene manuelt til jeg ser merket på svinhjulet

(var tungt selv uten plugger da

)
3: vre på fordeleren ja
nå er tenninga innstilt ivaffall
men skal se om jeg kjøper meg ngk plugger istedet for biltema pluggene mine
