Litt diverse lyder

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Litt diverse lyder

Legg inn av EdHunter N815 » 11 jan 2007, 00:01

Jeg har en del lyder i bilen som jeg undrer meg litt over. Ikke nødvendigvis noe som er galt, men kjekt å vite om noen vet hvor de kan komme fra. Er åpen for alle forslag.

1: En beskjeden summelyd, kommer fra et sted over/forran pedalene. Høres ut som en liten motor som går noen sekunder og stopper igjen. Sikkert en lyd som skal være der, bare kjekt å vite...

2: På et bestemt ladetrykk (midt på det gule på orginalmåleren, har ikke gradert måler) høres en ulelyd, ganske kraftig. Høres omtrent ut som jeg har en stor ugle under panseret ;) Kan dette være en trykklekkasje, eller skal lyden være der?

3: Når motoren startes kald, kommer etter en liten stund en skingrende lyd. Høres ut som en kraftig 17 mai fløyte eller noe i den dur, og kommer fra høyre side av motorrommet. Forsvinner gradvis når motoren blir varm. Kan dette være vannpumpen som sliter litt? Vannet går vel i lukket krets når motoren er kald, kan det ha noe med dette å gjøre?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 jan 2007, 01:00

spm 2 kan ver uling fra selve turboen

spm3 kan ver ei slakke reim
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 11 jan 2007, 01:53

Frode N073 skrev:spm 2 kan ver uling fra selve turboen

spm3 kan ver ei slakke reim
Takk for svar.

2. Det kan det kanskje være ja, det har jeg ikke tenkt på. Jeg er litt ny på turbobiler, men er dette da normalt eller er det et dårlig tegn?

3. Nei, lyden er ikke slakk reim, har strammer på reimen så den er idiotsikker ;) Det er en mye mer "mekanisk" lyd enn en reim også.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
saab95turbo N845
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 239
Registrert: 28 nov 2006, 19:41
Sted: Beitstad

Legg inn av saab95turbo N845 » 11 jan 2007, 03:44

Spm 2, det er et godt tegn :D :D
Bjørn Even Aakre:)

*Saab 95se 98mod,2.3t
Speedparts Steg 3chip,gule koni, oppgraderte EBC bremser rundt komplett 3" JT-anlegg,J/R open airfilter.RIP
*Opel Omega 2.5td
My racingteam has a drinking problem:p
http://www.garaget.org/?car=37878

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 jan 2007, 09:57

litt uling vil det nok ver. har iallefall hatt det på alle mine inkl den nye. kan kanskje minna litt om dynamostøy som du kan få i radioen. men hvis det e møye e det nok at tegn på at turboen egynne å bli slitt. men'an trege ikkje ta kveld med det fysta for det om.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 11 jan 2007, 10:43

SPM 1: Kan være sensoren til ACC hvis du har det, sitter en liten el-vifte omtrent under blinklysspaken.

SPM 2: Det er avlastningsventilen din som uler, membranet inne i den vibrerer og det blir lyd. Ikke farlig. Hvis du synes lyden er irriterende bytt til en bedre ventil.

SPM 3: Kan være eksosmanifolden din som har lekkasje, hadde samme lyd på cabben. Sjekk bolter.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 jan 2007, 13:10

SPM 2: er også veldig vanlig at ic'ene på k9 ryker om du har kjørt med høyt ladetrykk, kan være den som lekker.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Litt diverse lyder

Legg inn av Gunnar N326 » 13 jan 2007, 01:18

EdHunter skrev: 2: På et bestemt ladetrykk (midt på det gule på orginalmåleren, har ikke gradert måler) høres en ulelyd, ganske kraftig. Høres omtrent ut som jeg har en stor ugle under panseret ;) Kan dette være en trykklekkasje, eller skal lyden være der?

3: Når motoren startes kald, kommer etter en liten stund en skingrende lyd. Høres ut som en kraftig 17 mai fløyte eller noe i den dur, og kommer fra høyre side av motorrommet. Forsvinner gradvis når motoren blir varm. Kan dette være vannpumpen som sliter litt? Vannet går vel i lukket krets når motoren er kald, kan det ha noe med dette å gjøre?
2:
Visst er det en ugle! :D
Det er avlastningsventilen din som tuter, den står bittelitt åpen, og den luftmengden som går gjennom resirkuleringsporten blir klemt, ballongprinsippet(som når du strammer til over enden på ballongen for å få den til å fløyte)! Dersom du gir mere gass er lyden vekk, sant?
Denne ventilen blir faktisk kallt "hooter valve", på engelsk, hooter betyr her ugle, altså ugleventil! (ikke puppeventil :lol: , regner med at de fleste kjenner til uttrykket "hooters", som ikke er "ugler".)
Hooter er tilnavn/slang for ugle, på grunn av lyden de lager. Og slang for noen andre ting også, som nevnt....
3:
17.mai fløyten tror jeg er multireima ("viftereima"), dersom den er litt slakk eller har blitt tilgriset av olje, så kan den skrike ganske fælt, hadde det på min første 9000. Sjekk tilstanden på reima, om den er tilgriset, flisete eller slakk.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 13 jan 2007, 02:05

1: Er vel besvart tidligere, men et annet alternativ kan være vakumpumpen til cruisecontroll hvis du har/bruker det. Men den vil jo bare summe av og til når du bruker den. Så vil tippe at det ikke er den egentlig. Du hører den som regel når du slår på cruicecontrollen så lenge du ikke ruller fort nok til at den ikke trenger å gi gass akkuratt da. Tror den er plassert en litt annen plass og...men eg hører den summe iblandt.
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 13 jan 2007, 15:59

SPM 3: Helt normalt, iallefall ikke no problem.
Det er vacumtanken som tømmes. Tanken ligger på høyre side, hvit plastank, når du starter motoren så suges tanken tom (eller fylles med vacum om du vil), ventilen kan gi en hylende lyd.
Vacumtanken gir driver ventilasjonsinstilligene, det hører du nå du stiller på hjulene i dashbordet. Test stopp motoren, og vri på hjulene, du hører en hvesende lyd i i overgangen mellom enkelte instillinger.
Edit: Hvis det er en OG900 da...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 13 jan 2007, 19:49

Macgeier skrev:SPM 3: Helt normalt, iallefall ikke no problem.
Det er vacumtanken som tømmes. Tanken ligger på høyre side, hvit plastank, når du starter motoren så suges tanken tom (eller fylles med vacum om du vil), ventilen kan gi en hylende lyd.
Vacumtanken gir driver ventilasjonsinstilligene, det hører du nå du stiller på hjulene i dashbordet. Test stopp motoren, og vri på hjulene, du hører en hvesende lyd i i overgangen mellom enkelte instillinger.
Edit: Hvis det er en OG900 da...
Hvis du ser i signaturen min så er det en 9000 2,3T, men takk for forsøket ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar