Side 1 av 1

Litt diverse lyder

Lagt inn: 11 jan 2007, 00:01
av EdHunter N815
Jeg har en del lyder i bilen som jeg undrer meg litt over. Ikke nødvendigvis noe som er galt, men kjekt å vite om noen vet hvor de kan komme fra. Er åpen for alle forslag.

1: En beskjeden summelyd, kommer fra et sted over/forran pedalene. Høres ut som en liten motor som går noen sekunder og stopper igjen. Sikkert en lyd som skal være der, bare kjekt å vite...

2: På et bestemt ladetrykk (midt på det gule på orginalmåleren, har ikke gradert måler) høres en ulelyd, ganske kraftig. Høres omtrent ut som jeg har en stor ugle under panseret ;) Kan dette være en trykklekkasje, eller skal lyden være der?

3: Når motoren startes kald, kommer etter en liten stund en skingrende lyd. Høres ut som en kraftig 17 mai fløyte eller noe i den dur, og kommer fra høyre side av motorrommet. Forsvinner gradvis når motoren blir varm. Kan dette være vannpumpen som sliter litt? Vannet går vel i lukket krets når motoren er kald, kan det ha noe med dette å gjøre?

Lagt inn: 11 jan 2007, 01:00
av Frode N073
spm 2 kan ver uling fra selve turboen

spm3 kan ver ei slakke reim

Lagt inn: 11 jan 2007, 01:53
av EdHunter N815
Frode N073 skrev:spm 2 kan ver uling fra selve turboen

spm3 kan ver ei slakke reim
Takk for svar.

2. Det kan det kanskje være ja, det har jeg ikke tenkt på. Jeg er litt ny på turbobiler, men er dette da normalt eller er det et dårlig tegn?

3. Nei, lyden er ikke slakk reim, har strammer på reimen så den er idiotsikker ;) Det er en mye mer "mekanisk" lyd enn en reim også.

Lagt inn: 11 jan 2007, 03:44
av saab95turbo N845
Spm 2, det er et godt tegn :D :D

Lagt inn: 11 jan 2007, 09:57
av Frode N073
litt uling vil det nok ver. har iallefall hatt det på alle mine inkl den nye. kan kanskje minna litt om dynamostøy som du kan få i radioen. men hvis det e møye e det nok at tegn på at turboen egynne å bli slitt. men'an trege ikkje ta kveld med det fysta for det om.

Lagt inn: 11 jan 2007, 10:43
av Kristian N70
SPM 1: Kan være sensoren til ACC hvis du har det, sitter en liten el-vifte omtrent under blinklysspaken.

SPM 2: Det er avlastningsventilen din som uler, membranet inne i den vibrerer og det blir lyd. Ikke farlig. Hvis du synes lyden er irriterende bytt til en bedre ventil.

SPM 3: Kan være eksosmanifolden din som har lekkasje, hadde samme lyd på cabben. Sjekk bolter.

Lagt inn: 11 jan 2007, 13:10
av Tor N12
SPM 2: er også veldig vanlig at ic'ene på k9 ryker om du har kjørt med høyt ladetrykk, kan være den som lekker.

Re: Litt diverse lyder

Lagt inn: 13 jan 2007, 01:18
av Gunnar N326
EdHunter skrev: 2: På et bestemt ladetrykk (midt på det gule på orginalmåleren, har ikke gradert måler) høres en ulelyd, ganske kraftig. Høres omtrent ut som jeg har en stor ugle under panseret ;) Kan dette være en trykklekkasje, eller skal lyden være der?

3: Når motoren startes kald, kommer etter en liten stund en skingrende lyd. Høres ut som en kraftig 17 mai fløyte eller noe i den dur, og kommer fra høyre side av motorrommet. Forsvinner gradvis når motoren blir varm. Kan dette være vannpumpen som sliter litt? Vannet går vel i lukket krets når motoren er kald, kan det ha noe med dette å gjøre?
2:
Visst er det en ugle! :D
Det er avlastningsventilen din som tuter, den står bittelitt åpen, og den luftmengden som går gjennom resirkuleringsporten blir klemt, ballongprinsippet(som når du strammer til over enden på ballongen for å få den til å fløyte)! Dersom du gir mere gass er lyden vekk, sant?
Denne ventilen blir faktisk kallt "hooter valve", på engelsk, hooter betyr her ugle, altså ugleventil! (ikke puppeventil :lol: , regner med at de fleste kjenner til uttrykket "hooters", som ikke er "ugler".)
Hooter er tilnavn/slang for ugle, på grunn av lyden de lager. Og slang for noen andre ting også, som nevnt....
3:
17.mai fløyten tror jeg er multireima ("viftereima"), dersom den er litt slakk eller har blitt tilgriset av olje, så kan den skrike ganske fælt, hadde det på min første 9000. Sjekk tilstanden på reima, om den er tilgriset, flisete eller slakk.

Lagt inn: 13 jan 2007, 02:05
av 9000 Geir N371
1: Er vel besvart tidligere, men et annet alternativ kan være vakumpumpen til cruisecontroll hvis du har/bruker det. Men den vil jo bare summe av og til når du bruker den. Så vil tippe at det ikke er den egentlig. Du hører den som regel når du slår på cruicecontrollen så lenge du ikke ruller fort nok til at den ikke trenger å gi gass akkuratt da. Tror den er plassert en litt annen plass og...men eg hører den summe iblandt.

Lagt inn: 13 jan 2007, 15:59
av Macgeier
SPM 3: Helt normalt, iallefall ikke no problem.
Det er vacumtanken som tømmes. Tanken ligger på høyre side, hvit plastank, når du starter motoren så suges tanken tom (eller fylles med vacum om du vil), ventilen kan gi en hylende lyd.
Vacumtanken gir driver ventilasjonsinstilligene, det hører du nå du stiller på hjulene i dashbordet. Test stopp motoren, og vri på hjulene, du hører en hvesende lyd i i overgangen mellom enkelte instillinger.
Edit: Hvis det er en OG900 da...

Lagt inn: 13 jan 2007, 19:49
av EdHunter N815
Macgeier skrev:SPM 3: Helt normalt, iallefall ikke no problem.
Det er vacumtanken som tømmes. Tanken ligger på høyre side, hvit plastank, når du starter motoren så suges tanken tom (eller fylles med vacum om du vil), ventilen kan gi en hylende lyd.
Vacumtanken gir driver ventilasjonsinstilligene, det hører du nå du stiller på hjulene i dashbordet. Test stopp motoren, og vri på hjulene, du hører en hvesende lyd i i overgangen mellom enkelte instillinger.
Edit: Hvis det er en OG900 da...
Hvis du ser i signaturen min så er det en 9000 2,3T, men takk for forsøket ;)