Ny varsellampe "SRS" går av etter pærebytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Ny varsellampe "SRS" går av etter pærebytte

Legg inn av Saabfan » 14 jan 2007, 23:52

Var nettopp nede i 900'n og skiftet pærer til instrumentbelysning og varsellampen til brekket. To problemer har oppstått:

1. SRS-lampen blinker (noe med airbag?)
2. Pærene til brekk-lampen 1.2 watt, er jo loddet til sokkelen! Har ikke loddeutstyr her. Jeg trodde det var samme prosedyre som de andre pærene - bare å ta ut og sette inn. Prøvde å sette i den nye pæren uten å lodde, det igkk dårlig.

Tips?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 15 jan 2007, 00:34

Så på denne siden http://www.saabcentral.com/techhelp/c90 ... _bulbs.php

at pærene og holderne kommer i en bit. Leste et sted i forumet her at biltema hadde pærene til varsellampene, men de hadde bare løse pærer...
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 15 jan 2007, 01:10

Sjønner ikke hvor du har funnet at holderene og pærene er en bit. det står jo: smaller bulbholders :?
Har aldri hatt noen lodda pærer i varsellysene jeg hvertfall, og hvis du ikke får lodda kan du jo hente deg noen "nye" holdere på skroten :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 15 jan 2007, 13:10

Det står følgende på den siden:

"This is actually very straightforward, first of all remove the speaker grill from the drivers side, just two small torx screws holding it in. If you look through the windscreen from the outside of the car you can see the various bulb/holders (these come in one piece)."

Altså pæren/holderen kommer i en bit. Enig?

Noen som vet om noen skrothauger i nærheten av trondheim?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 15 jan 2007, 14:55

ja, ligger en litt sør for tr heim.. husker ikke hva den het, men skal se på saken..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 15 jan 2007, 15:20

Kan jo legge til at da jeg skulle finne ut hvilken pære jeg skulle bytte byttet jeg den fra srs'en til brekket. Da fant jeg ut at det var riktig pære å bytte, men da jeg satte srs-lampen inn igjen begynner den først å blinke og så lyse konstant! Dro til saab for å nulle feilen (gratis!). Unggutten som hadde nulla feilen sa den kom tilbake med en gang.

Så nå funker instrumentbelysningen og brekklampen, men srs'en har altså slått seg vrang! Har sjekka sikring nummer 7 under panseret, er den felles med retningsvisere (blinkerne)?

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette. FIkk et tips om å skru av puten (airbagen) og se om ledningen bak der hadde løsnet.

Har nok ikke råd til å sette den på verksted (student). HJelp mottas med stor takk.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 15 jan 2007, 17:14

Det billigste og enkleste er å ta ut pæren. Da forsvinner i alle fall lyset. Men det smarteste er det jo selvfølgelig ikke. Men føler med deg i den økonomiske situasjonen, er liksom ikke noe alternativ med verksted :?

Ta ut puta og gå over kablene, dette er jo ting du kan gjøre sjøl :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Legg inn av Saabfan » 15 jan 2007, 18:11

ja skal ta den ut og se, men er litt redd for å få puta rett i trynet!

Skal koble fra batteriet. Da begynner CE-lampa å lyse igjen :x
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 15 jan 2007, 20:48

Saabfan skrev:ja skal ta den ut og se, men er litt redd for å få puta rett i trynet!

Skal koble fra batteriet. Da begynner CE-lampa å lyse igjen :x
Så lenge batteriet er utkoblet, er det ingen fare for at airbagen skal utløse seg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jan 2007, 08:41

Saabfan skrev:Noen som vet om noen skrothauger i nærheten av trondheim?
Øysand og Hommelvik.

Øysand: Har en del gamle Saaber, litt varierende hvor mye som er å ha da. Kjør til Klett og fortsett rett fram i rundkjøringa. Du får da snart skroten på venstre side (må ta av på avkjøringsrampe til høyre et stykke etter).

Hommelvik: Mer nyere biler, bedre utvalg og bedre kontroll (dvs at de stort sett vet hva ting koster også, så lenge det ikke er elektronikk, da kan du diskutere deg til å få det billig for ingen skroter vet hva sånt er) Kjør E6 nordover mot Narvik/stjørdal/værnes. Ta av ved.. tja er det Sveberg det står?? Nå ble jeg usikker, ser aldri på skilta oppover der. Er iaf samme avkjøringa som til Lidl, Sparkjøp osv, etter Stav gjestegård. Du skal da mot høyre etter avkjøringa hvis du kommer fra Trondheim.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar