APC 8v = 16v?
Moderator: Moderatorer
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
APC 8v = 16v?
Hei. Som kjent driver jeg og bytter motor. Den gamle motoren er en 87 mod 8v. Den nye motoren er en 88 mod 16v. Er det forskjellige APC bokser som kreves på de forskjellige?
Mvh Johan
Mvh Johan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Tja.. boksene er vel fysisk like, men bensinstyringa er annerledes..
mener også at når man skal trimme/chippe og lol så må man oppgi om det er en 8v eller en 16v..
Har forøvrig en SpeedParts Åge 900 T16 fuel remapping-chip liggende hjemme^^
Noen som er interessert? PM
mener også at når man skal trimme/chippe og lol så må man oppgi om det er en 8v eller en 16v..
Har forøvrig en SpeedParts Åge 900 T16 fuel remapping-chip liggende hjemme^^
Noen som er interessert? PM

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Vil tro du må bytte APC ja..Johan N828 skrev:Jeg bytte jo motor så jeg lurer bare på om jeg må bytte APC og lignende også.
Mvh Johan
og håper for din del at du har komplett ledningsnett til 16v og..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Du MÅ bytte apc hcis du skal få den ytelsen som du skal ha.. Det går sikkert å kjøre på den andre, men boksen er ikke konfigurert til 16v motor.. Da må du i såfall begynne å stille på f og p pot som du sikker kommer til å gjøre uansett. Det jeg ikke er 100% sikker på er om K poten har samme verdier på 16v vs. 8v OG jeg anbefaler STERKT at du får tak i ledningsnett. ellers så kommer du deg ikke langt..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
APC har ikke noe med bensinstyring å gjøre, men det var kanskje ikke det du mente?ParADigM N558 skrev:Tja.. boksene er vel fysisk like, men bensinstyringa er annerledes..
APC-boksene skal være like til 8v og 16v, print og kontakt skiller på årsmodell, ikke bilmodell.
Det som er forskjellig er verdiene på potensiometerne. Jeg vet at folk har brukt 8V og 16V-bokser om hverandre uten problemer, men det er nok forskjell på K-pot som teoretisk sett kan kødde det til. Men som sagt vet jeg at det har fungert i praksis.
Som datapaal sier så får du ikke rett ytelse pga at de ikke er stilt inn for samme trykk (F og P-pot har også forskjellige motstandsverdier), men du skal vel modde den biten uansett... Framgangsmåten finner du i FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Her var det mye synsing!
Ved ombygging fra 8 til 16 så kan/bør man beholde hele ledningsnettet til 8V. inkl. APC.
Som Hjelle sier, du har boksen i innerskjermen.
Man legger kun på ledningsnettet fra 16V til dyser, tempføler, spjellføler og LMM.
Alt annet beholdes som det er! (har gjordt dette, så jeg vet!!)
Så ikke gjør dette mer innviklet enn nødvendig...
Petter
Ved ombygging fra 8 til 16 så kan/bør man beholde hele ledningsnettet til 8V. inkl. APC.
Som Hjelle sier, du har boksen i innerskjermen.
Man legger kun på ledningsnettet fra 16V til dyser, tempføler, spjellføler og LMM.
Alt annet beholdes som det er! (har gjordt dette, så jeg vet!!)
Så ikke gjør dette mer innviklet enn nødvendig...
Petter
Sist redigert av Petter 900 T den 15 jan 2007, 23:01, redigert 1 gang totalt.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
jammen greit at vi knoter litt med det samme her
skulle akkurat til å spørre om det samme..
Men til deg petter, det blir jo en del kontakter som bilr ubrukt. Som kontakten til kaldstartdysa en som går inn rett ved termostaten og en på den bensin saken som er under termostaten. Trenger jeg ikke disse i det heletatt?

Men til deg petter, det blir jo en del kontakter som bilr ubrukt. Som kontakten til kaldstartdysa en som går inn rett ved termostaten og en på den bensin saken som er under termostaten. Trenger jeg ikke disse i det heletatt?

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
I like 2 do it the hard way når jeg først er i gang, men som sagt.. petter har gjort dette før så han veit sikkert hva han snakker om. Men liker man å pusle med det man gjør så er det bare å sette i gang og klippe ledninger 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Kobl opp det som er oljetemp, vanntemp til instrument, ladelampe, starter dynamo mm. som er orginalt på bilen med den nye motoren.(16V)
Detetter kobler du ledningsnettet til innsprutet.
Det man da får til overs, etter å ha prøvd alle funksjoner, og prøvestartet. kan fjernes.
Det som er til kallstart mm. som er til T8, kan fjernes, T16 har jo ikke dette...
Men, Vær sikker på at det fungerer før det klippes!.
Vi kan ha "kurs" i dette på Motorsenteret ved neste treff!
Petter
Detetter kobler du ledningsnettet til innsprutet.
Det man da får til overs, etter å ha prøvd alle funksjoner, og prøvestartet. kan fjernes.
Det som er til kallstart mm. som er til T8, kan fjernes, T16 har jo ikke dette...
Men, Vær sikker på at det fungerer før det klippes!.
Vi kan ha "kurs" i dette på Motorsenteret ved neste treff!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum