APC 8v = 16v?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

APC 8v = 16v?

Legg inn av Johan N828 » 15 jan 2007, 10:58

Hei. Som kjent driver jeg og bytter motor. Den gamle motoren er en 87 mod 8v. Den nye motoren er en 88 mod 16v. Er det forskjellige APC bokser som kreves på de forskjellige?

Mvh Johan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 jan 2007, 12:22

Tja.. boksene er vel fysisk like, men bensinstyringa er annerledes..
mener også at når man skal trimme/chippe og lol så må man oppgi om det er en 8v eller en 16v..
Har forøvrig en SpeedParts Åge 900 T16 fuel remapping-chip liggende hjemme^^
Noen som er interessert? PM 8)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 15 jan 2007, 13:14

Jeg bytte jo motor så jeg lurer bare på om jeg må bytte APC og lignende også.

Mvh Johan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 jan 2007, 14:04

Johan N828 skrev:Jeg bytte jo motor så jeg lurer bare på om jeg må bytte APC og lignende også.

Mvh Johan
Vil tro du må bytte APC ja..
og håper for din del at du har komplett ledningsnett til 16v og..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 15 jan 2007, 14:49

Selvfølgelig har jeg ikke det:P

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 15 jan 2007, 14:50

Du MÅ bytte apc hcis du skal få den ytelsen som du skal ha.. Det går sikkert å kjøre på den andre, men boksen er ikke konfigurert til 16v motor.. Da må du i såfall begynne å stille på f og p pot som du sikker kommer til å gjøre uansett. Det jeg ikke er 100% sikker på er om K poten har samme verdier på 16v vs. 8v OG jeg anbefaler STERKT at du får tak i ledningsnett. ellers så kommer du deg ikke langt..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jan 2007, 16:37

ParADigM N558 skrev:Tja.. boksene er vel fysisk like, men bensinstyringa er annerledes..
APC har ikke noe med bensinstyring å gjøre, men det var kanskje ikke det du mente?

APC-boksene skal være like til 8v og 16v, print og kontakt skiller på årsmodell, ikke bilmodell.
Det som er forskjellig er verdiene på potensiometerne. Jeg vet at folk har brukt 8V og 16V-bokser om hverandre uten problemer, men det er nok forskjell på K-pot som teoretisk sett kan kødde det til. Men som sagt vet jeg at det har fungert i praksis.
Som datapaal sier så får du ikke rett ytelse pga at de ikke er stilt inn for samme trykk (F og P-pot har også forskjellige motstandsverdier), men du skal vel modde den biten uansett... Framgangsmåten finner du i FAQ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jan 2007, 18:26

Og vil legge til for ordens skuld at om du har grå APC under baksetet går den ikkje ihop med den svarte eller raude som sit i framskjermen. Men bilen din er vel so ny at dette ikkje er ei aktuell problemstilling.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 15 jan 2007, 22:59

Her var det mye synsing!

Ved ombygging fra 8 til 16 så kan/bør man beholde hele ledningsnettet til 8V. inkl. APC.

Som Hjelle sier, du har boksen i innerskjermen.

Man legger kun på ledningsnettet fra 16V til dyser, tempføler, spjellføler og LMM.

Alt annet beholdes som det er! (har gjordt dette, så jeg vet!!)

Så ikke gjør dette mer innviklet enn nødvendig...

Petter
Sist redigert av Petter 900 T den 15 jan 2007, 23:01, redigert 1 gang totalt.
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 15 jan 2007, 23:01

og. Det løste en del spørsmål for meg =) Takk.

Kom gjerne med flere synspunter.

Mvh Johan

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 16 jan 2007, 00:16

jammen greit at vi knoter litt med det samme her :lol: skulle akkurat til å spørre om det samme..

Men til deg petter, det blir jo en del kontakter som bilr ubrukt. Som kontakten til kaldstartdysa en som går inn rett ved termostaten og en på den bensin saken som er under termostaten. Trenger jeg ikke disse i det heletatt? :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 jan 2007, 00:54

I like 2 do it the hard way når jeg først er i gang, men som sagt.. petter har gjort dette før så han veit sikkert hva han snakker om. Men liker man å pusle med det man gjør så er det bare å sette i gang og klippe ledninger 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 16 jan 2007, 05:51

Kobl opp det som er oljetemp, vanntemp til instrument, ladelampe, starter dynamo mm. som er orginalt på bilen med den nye motoren.(16V)

Detetter kobler du ledningsnettet til innsprutet.

Det man da får til overs, etter å ha prøvd alle funksjoner, og prøvestartet. kan fjernes.

Det som er til kallstart mm. som er til T8, kan fjernes, T16 har jo ikke dette...

Men, Vær sikker på at det fungerer før det klippes!.

Vi kan ha "kurs" i dette på Motorsenteret ved neste treff!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 16 jan 2007, 09:43

Det hadde vært et bra tiltak=)

mvh Johan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 16 jan 2007, 23:54

Noen som vet om det blir vanskelig og sette inn en bittelitt større IC på bilen min?

mvh Johan

Svar