Side 1 av 2

APC 8v = 16v?

Lagt inn: 15 jan 2007, 10:58
av Johan N828
Hei. Som kjent driver jeg og bytter motor. Den gamle motoren er en 87 mod 8v. Den nye motoren er en 88 mod 16v. Er det forskjellige APC bokser som kreves på de forskjellige?

Mvh Johan

Lagt inn: 15 jan 2007, 12:22
av Paradigm N558
Tja.. boksene er vel fysisk like, men bensinstyringa er annerledes..
mener også at når man skal trimme/chippe og lol så må man oppgi om det er en 8v eller en 16v..
Har forøvrig en SpeedParts Åge 900 T16 fuel remapping-chip liggende hjemme^^
Noen som er interessert? PM 8)

Lagt inn: 15 jan 2007, 13:14
av Johan N828
Jeg bytte jo motor så jeg lurer bare på om jeg må bytte APC og lignende også.

Mvh Johan

Lagt inn: 15 jan 2007, 14:04
av Paradigm N558
Johan N828 skrev:Jeg bytte jo motor så jeg lurer bare på om jeg må bytte APC og lignende også.

Mvh Johan
Vil tro du må bytte APC ja..
og håper for din del at du har komplett ledningsnett til 16v og..

Lagt inn: 15 jan 2007, 14:49
av Johan N828
Selvfølgelig har jeg ikke det:P

Lagt inn: 15 jan 2007, 14:50
av Pål N526
Du MÅ bytte apc hcis du skal få den ytelsen som du skal ha.. Det går sikkert å kjøre på den andre, men boksen er ikke konfigurert til 16v motor.. Da må du i såfall begynne å stille på f og p pot som du sikker kommer til å gjøre uansett. Det jeg ikke er 100% sikker på er om K poten har samme verdier på 16v vs. 8v OG jeg anbefaler STERKT at du får tak i ledningsnett. ellers så kommer du deg ikke langt..

Lagt inn: 15 jan 2007, 16:37
av Ingvar N629
ParADigM N558 skrev:Tja.. boksene er vel fysisk like, men bensinstyringa er annerledes..
APC har ikke noe med bensinstyring å gjøre, men det var kanskje ikke det du mente?

APC-boksene skal være like til 8v og 16v, print og kontakt skiller på årsmodell, ikke bilmodell.
Det som er forskjellig er verdiene på potensiometerne. Jeg vet at folk har brukt 8V og 16V-bokser om hverandre uten problemer, men det er nok forskjell på K-pot som teoretisk sett kan kødde det til. Men som sagt vet jeg at det har fungert i praksis.
Som datapaal sier så får du ikke rett ytelse pga at de ikke er stilt inn for samme trykk (F og P-pot har også forskjellige motstandsverdier), men du skal vel modde den biten uansett... Framgangsmåten finner du i FAQ.

Lagt inn: 15 jan 2007, 18:26
av Hjelle, N6
Og vil legge til for ordens skuld at om du har grå APC under baksetet går den ikkje ihop med den svarte eller raude som sit i framskjermen. Men bilen din er vel so ny at dette ikkje er ei aktuell problemstilling.

Lagt inn: 15 jan 2007, 22:59
av Petter 900 T
Her var det mye synsing!

Ved ombygging fra 8 til 16 så kan/bør man beholde hele ledningsnettet til 8V. inkl. APC.

Som Hjelle sier, du har boksen i innerskjermen.

Man legger kun på ledningsnettet fra 16V til dyser, tempføler, spjellføler og LMM.

Alt annet beholdes som det er! (har gjordt dette, så jeg vet!!)

Så ikke gjør dette mer innviklet enn nødvendig...

Petter

Lagt inn: 15 jan 2007, 23:01
av Johan N828
og. Det løste en del spørsmål for meg =) Takk.

Kom gjerne med flere synspunter.

Mvh Johan

Lagt inn: 16 jan 2007, 00:16
av Ottar N398
jammen greit at vi knoter litt med det samme her :lol: skulle akkurat til å spørre om det samme..

Men til deg petter, det blir jo en del kontakter som bilr ubrukt. Som kontakten til kaldstartdysa en som går inn rett ved termostaten og en på den bensin saken som er under termostaten. Trenger jeg ikke disse i det heletatt? :roll:

Lagt inn: 16 jan 2007, 00:54
av Pål N526
I like 2 do it the hard way når jeg først er i gang, men som sagt.. petter har gjort dette før så han veit sikkert hva han snakker om. Men liker man å pusle med det man gjør så er det bare å sette i gang og klippe ledninger 8)

Lagt inn: 16 jan 2007, 05:51
av Petter 900 T
Kobl opp det som er oljetemp, vanntemp til instrument, ladelampe, starter dynamo mm. som er orginalt på bilen med den nye motoren.(16V)

Detetter kobler du ledningsnettet til innsprutet.

Det man da får til overs, etter å ha prøvd alle funksjoner, og prøvestartet. kan fjernes.

Det som er til kallstart mm. som er til T8, kan fjernes, T16 har jo ikke dette...

Men, Vær sikker på at det fungerer før det klippes!.

Vi kan ha "kurs" i dette på Motorsenteret ved neste treff!

Petter

Lagt inn: 16 jan 2007, 09:43
av Johan N828
Det hadde vært et bra tiltak=)

mvh Johan

Lagt inn: 16 jan 2007, 23:54
av Johan N828
Noen som vet om det blir vanskelig og sette inn en bittelitt større IC på bilen min?

mvh Johan