2.0i --> 2.3T

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

2.0i --> 2.3T

Legg inn av Jørgen N237 » 29 jan 2004, 08:41

Hei..

Jeg har en 1990 modell Saab 9000 2.0i.. Har på hånd en 2.3T motor, og lurer derfor på hva som må skiftes utenom motor/girkasse/el.nett...??? Noen her som har gjort det tidligere? Nettsider? Jeg har en mistanke om bremser, men de skal taes uansett... Greenstuff bla...

På forhånd takk...



MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 29 jan 2004, 09:42

Hei, jeg har vert på de tanker jeg også. Men prosjektet strandet på at jeg ikke fant garasjeplass. For uten om det du nevner må du antagelig skifte drivknuter, -i knuter passer sikkert men er mindre og ikke dimmensjonert for momentet. Det kan også være forskjell på reima som driver servopume og AC kompressor. på 2,3T er det flat reim. Det er også et spørsmål hva du skal gjøre med instrumentpanel. Det enkleste er vel å beholde det du har, hvis ikke må du skifte mye elektrisk.
Har ikke funnet vebside med en slik jobb beskrevet, så du får vel bli den første :)
lykke til !
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 29 jan 2004, 11:27

Du må skifte bremser hvis bilen din er eldre enn 90 modell. Har du
90 eller nyere er bremsene de samme. Girkassa di passer rett på
motoren, gir en enorm aks med så lav utveksling. Varer ikke så
lenge hvis du benytter deg av mulighetene... :wink:

Beholder du den originale girkassa så kan du også beholde drivknutene.
De er de samme på i og 2,0turbo. Ingen krav til å bytte dem, men de
kan jo byttes når du etter en tid har tatt knekken på girkassa. Den tid
den sorg...

Vifteremma sitter vel på den nye motoren, har du gammel AC
kompressor som skal sitte igjen, tror jeg at du kan skru på ditt
remhjul på veivakselens hjul og benytte V-reima.

DI/APC hjerne, innsprøytningshjerne, effektsteg og tilhørende
ledningsnett bør flyttes over. Og selvfølgelig motoroljekjøler,
intercooler, turbo, eksosanlegg, alle slanger og trykkrør, vannkjøling
og oljerør til turboen, etc.

Regner med at motoren du får tak i er komplett med turbo, grenrør,
innsug, clutch osv. Motorer f.o.m 94 (kortmotor) passer ikke sammen med girkassa di.

Om dette ikke er tilgjengelig, så har jeg alt fra en 91 modell.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 jan 2004, 14:54

Hei..

Motoren er en 91 modell, kjørt ca. 60000 (!!), komplett med girkasse, turbo, innsug, grenrør++.. Jeg har tenkt å beholde kassa tror jeg.. Så bremsene er grei på en -90 modell 9000i? Jeg har ikke ac...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 30 jan 2004, 09:49

Jepp, bremsene holder. Samme bremser på alle 9000 turbo fra 88-98
og 9000 i fra 90-98. Kjøp sportsbremseklosser (greenstuff e.l.) ved
neste bytte. Har vært ute for glassering av standard bremseklosser
under grisekjøring, ikke særlig morsomt å komme inn mot en sving i
180 og oppdage at bremsene ikke tar...

Prøv å få med motorstyring og ledningsnett! Voldsomt prakk å bygge
om ditt. APC/DI-boksen ligger under førersetet på 91 modellene,
innsprøytingshjernen ved batteriet eller under vindusviskerne.

Hvis donorbilen har TCS, må du ikke finne på å bruke ledningsnett
eller gasspjell fra denne. Ta i såfall kontakt.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Svar