Hei..
Jeg har en 1990 modell Saab 9000 2.0i.. Har på hånd en 2.3T motor, og lurer derfor på hva som må skiftes utenom motor/girkasse/el.nett...??? Noen her som har gjort det tidligere? Nettsider? Jeg har en mistanke om bremser, men de skal taes uansett... Greenstuff bla...
På forhånd takk...
MVH
Freshmaker
2.0i --> 2.3T
Moderator: Moderatorer
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
2.0i --> 2.3T
Styrer med DAB og AUX
Hei, jeg har vert på de tanker jeg også. Men prosjektet strandet på at jeg ikke fant garasjeplass. For uten om det du nevner må du antagelig skifte drivknuter, -i knuter passer sikkert men er mindre og ikke dimmensjonert for momentet. Det kan også være forskjell på reima som driver servopume og AC kompressor. på 2,3T er det flat reim. Det er også et spørsmål hva du skal gjøre med instrumentpanel. Det enkleste er vel å beholde det du har, hvis ikke må du skifte mye elektrisk.
Har ikke funnet vebside med en slik jobb beskrevet, så du får vel bli den første
lykke til !
Har ikke funnet vebside med en slik jobb beskrevet, så du får vel bli den første
lykke til !
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-03 9-5 2,0t
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Du må skifte bremser hvis bilen din er eldre enn 90 modell. Har du
90 eller nyere er bremsene de samme. Girkassa di passer rett på
motoren, gir en enorm aks med så lav utveksling. Varer ikke så
lenge hvis du benytter deg av mulighetene...
Beholder du den originale girkassa så kan du også beholde drivknutene.
De er de samme på i og 2,0turbo. Ingen krav til å bytte dem, men de
kan jo byttes når du etter en tid har tatt knekken på girkassa. Den tid
den sorg...
Vifteremma sitter vel på den nye motoren, har du gammel AC
kompressor som skal sitte igjen, tror jeg at du kan skru på ditt
remhjul på veivakselens hjul og benytte V-reima.
DI/APC hjerne, innsprøytningshjerne, effektsteg og tilhørende
ledningsnett bør flyttes over. Og selvfølgelig motoroljekjøler,
intercooler, turbo, eksosanlegg, alle slanger og trykkrør, vannkjøling
og oljerør til turboen, etc.
Regner med at motoren du får tak i er komplett med turbo, grenrør,
innsug, clutch osv. Motorer f.o.m 94 (kortmotor) passer ikke sammen med girkassa di.
Om dette ikke er tilgjengelig, så har jeg alt fra en 91 modell.
90 eller nyere er bremsene de samme. Girkassa di passer rett på
motoren, gir en enorm aks med så lav utveksling. Varer ikke så
lenge hvis du benytter deg av mulighetene...
Beholder du den originale girkassa så kan du også beholde drivknutene.
De er de samme på i og 2,0turbo. Ingen krav til å bytte dem, men de
kan jo byttes når du etter en tid har tatt knekken på girkassa. Den tid
den sorg...
Vifteremma sitter vel på den nye motoren, har du gammel AC
kompressor som skal sitte igjen, tror jeg at du kan skru på ditt
remhjul på veivakselens hjul og benytte V-reima.
DI/APC hjerne, innsprøytningshjerne, effektsteg og tilhørende
ledningsnett bør flyttes over. Og selvfølgelig motoroljekjøler,
intercooler, turbo, eksosanlegg, alle slanger og trykkrør, vannkjøling
og oljerør til turboen, etc.
Regner med at motoren du får tak i er komplett med turbo, grenrør,
innsug, clutch osv. Motorer f.o.m 94 (kortmotor) passer ikke sammen med girkassa di.
Om dette ikke er tilgjengelig, så har jeg alt fra en 91 modell.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Jepp, bremsene holder. Samme bremser på alle 9000 turbo fra 88-98
og 9000 i fra 90-98. Kjøp sportsbremseklosser (greenstuff e.l.) ved
neste bytte. Har vært ute for glassering av standard bremseklosser
under grisekjøring, ikke særlig morsomt å komme inn mot en sving i
180 og oppdage at bremsene ikke tar...
Prøv å få med motorstyring og ledningsnett! Voldsomt prakk å bygge
om ditt. APC/DI-boksen ligger under førersetet på 91 modellene,
innsprøytingshjernen ved batteriet eller under vindusviskerne.
Hvis donorbilen har TCS, må du ikke finne på å bruke ledningsnett
eller gasspjell fra denne. Ta i såfall kontakt.
og 9000 i fra 90-98. Kjøp sportsbremseklosser (greenstuff e.l.) ved
neste bytte. Har vært ute for glassering av standard bremseklosser
under grisekjøring, ikke særlig morsomt å komme inn mot en sving i
180 og oppdage at bremsene ikke tar...
Prøv å få med motorstyring og ledningsnett! Voldsomt prakk å bygge
om ditt. APC/DI-boksen ligger under førersetet på 91 modellene,
innsprøytingshjernen ved batteriet eller under vindusviskerne.
Hvis donorbilen har TCS, må du ikke finne på å bruke ledningsnett
eller gasspjell fra denne. Ta i såfall kontakt.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T