Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 17 jan 2007, 22:50
Hei. Har kjøpt meg et open air filter til min og900. Etter en liten undersøkelse av den gamle "tønna" med orginal luftfilteret i oppdaget jeg at den har et slags spield inni seg. Hva er funksjonen til dette spjeldet? Er dette noe som er nødvendig?
Filteret jeg har
Mvh Johan[/b]
Sist redigert av
Johan N828 den 25 jan 2007, 10:26, redigert 1 gang totalt.
-
TurboTuv
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 25 jun 2006, 23:05
- Sted: Bjorøy/Bergen
Legg inn
av TurboTuv » 17 jan 2007, 23:01
Heisann...
Da har vel du mekanisk innsprut (KJ tronic)...
Funksjonen til dette "spjeldet" ditt er at det virker som en slags
"luftmengdemåler"...
Jo mer luft motoren din suger jo høyere opp vil "spjeldet" løfte seg.
Og jo høyere opp dette spjeldet gå jo mere bensin blir det sluppet inn på dysene dine... Så den er vel ganske nødvendig ja...
Men dersom du får filteret ditt utenpå kanten nede og "spjeldet" fremdeles vandrer fritt så er det ikke noe i veien for å bruke det nye filteret ditt...
Hilsen Marius...
900 AERO 88`
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 17 jan 2007, 23:06
Må nå si at dette spieldet går motsatt vei for at dette skal fungere da:P
Mvh Johan
-
TurboTuv
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 25 jun 2006, 23:05
- Sted: Bjorøy/Bergen
Legg inn
av TurboTuv » 17 jan 2007, 23:15
Da er jeg ikke helt med på hva du mener...
Klarer du å forklare meg litt bedre hvor dette "spjeldet" er...
900 AERO 88`
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 17 jan 2007, 23:18
Menne du har vel ikke samma luftfilterboksen når du får i T16 vel ?
Og skal du ha openair på k-jet er det bare å sette det på det røret som går ut av boksen

STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
TurboLars N383
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Legg inn
av TurboLars N383 » 17 jan 2007, 23:21
På k-jetten gjør det det ja
STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
-
TurboTuv
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 73
- Registrert: 25 jun 2006, 23:05
- Sted: Bjorøy/Bergen
Legg inn
av TurboTuv » 17 jan 2007, 23:30
Du har helt rett Daniel...
Det var dette "spjeldet" jeg trodde han mente...
Men hvis dette går feil vei så vet jeg ikke hva hen mener...
Hilsen Marius...
900 AERO 88`
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 18 jan 2007, 00:09
Går ikke dette spjeldet nedover mot luftfilteret når det åpner da? trodde egentlig det. Da er det jo forståelig at han synes det går feil vei.
Men du trenger jo ikke dette du johan. Du skal jo ha t 16 od der har du lmm og da kan du jo sette luftfilteret rett på den.
-
Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Legg inn
av Johan N828 » 18 jan 2007, 00:50
Ok. Takk for alle svar=)
Herlig og ha dette forumet der man kan henvende seg og få svar på alle spørsmålene =)
Mvh Johan