Ulyd fra registret..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Ulyd fra registret..

Legg inn av Terra N837 » 18 jan 2007, 21:13

Hei :)
Jeg har litt ulyd fra registret.
Jeg satt i den anledning og skulle bestille ett sett reparasjonssett balanseaksel, men oppdaget da att lenger ned på siden var det enda ett sett som var "reparasjonssats kamdrivning".

Hva skal jeg bestille?? Begge?

Eller skal jeg vente til jeg har vært på service på ett ikke-merkeverksted?
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 19 jan 2007, 12:47

Byt bägge!
Alternativt ta bort kjedjan till balansaxlarna.
Jag lovar, du kommer inta att märka dom vibrationerna!
Jag har kört utan i 2 år och det är ingen skillnad.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 19 jan 2007, 15:57

Okay, mange takk for svaret :D
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 19 jan 2007, 16:03

må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 19 jan 2007, 19:46

Daniel N683 skrev:
ParADigM N558 skrev:må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
Vel, mindre bevegelige deler = mindre som kan bli ødelagt = høyere turtall = mere power... :wink:
Jo, men then again:
ParADigM N558 skrev:må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 jan 2007, 21:12

ParADigM N558 skrev:
Daniel N683 skrev:
ParADigM N558 skrev:må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
Vel, mindre bevegelige deler = mindre som kan bli ødelagt = høyere turtall = mere power... :wink:
Jo, men then again:
ParADigM N558 skrev:må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
nesh, riv ut skiten.. :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 19 jan 2007, 23:05

Slettet av myrT
Sist redigert av Myrt N610 den 19 jan 2007, 23:38, redigert 2 ganger totalt.
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 19 jan 2007, 23:15

myrT skrev: Jeg som har 200++ i min vil mærke det vesentlig på tomgan sier pappa.

Trym
Der er jeg rimelig sikker på at han tar feil.... De balanseakslene er lagd slik at de virker rundt 2000-2500 rpm, det står i verkstedhåndboka... Har selv demontert på min gamle og er ikke et sekund i tvil om at jeg kommer til å gjøre det igjen. Klart "rappere" motor og kun bittelitt hardere gange rundt 2-3000 rpm og da hadde jeg stivere motorfester også så det skulle jeg ha merket godt om det var et problem.

Selvføgelig så er det også fint å ha alt orginalt... men det er vanvittig surt om den ryker, da blir det dyrt da... man får også meget lite forvarsel før kjedet ryker.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 19 jan 2007, 23:19

Kan vel ta bort dette kjedet på 9-3 også? Merker man forskjell på aks osv?Ettersom du sier at motor blir litt rappere?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 jan 2007, 23:26

Cato N698 skrev:Kan vel ta bort dette kjedet på 9-3 også? Merker man forskjell på aks osv?Ettersom du sier at motor blir litt rappere?
kan godt fjerne det på 9-3 og, hvis du er litt nevenyttig så kan du ta av bunnpanna og kutte den og trekke ut kjeda.men ikke gris med mye spon :D
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 19 jan 2007, 23:28

Riktig det du sier der Tor. Jeg som misforsto det far forlkarte her.
Vis du ha f.eks.185hk automat vil du merke det litt på tomgang, men det løner seg vis man skal trime bilen da fra 200 og oppover.

Da fik pipen en annen lyd. Blir nok til at jeg gjør det på min siden motoren blir litt mere rappere og man får en ting mindre å tenke på at kan gå i filler.

Tror jeg sletter det siste inlegget siden dette kan forvirre andre!

Ganske flau nå vet jeg :oops: :oops: :oops:
Sist redigert av Myrt N610 den 19 jan 2007, 23:32, redigert 1 gang totalt.
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 19 jan 2007, 23:30

myrT skrev:
Da fik pipen en annen lyd. Blir nok til at jeg gjør det på min siden motoren blir litt mere rappere og man får en ting mindre å tenke på at kan gå i filler.

Ganske flau nå vet jeg :oops: :oops: :oops:
Man lærer så lenge man lever. Er det ikke det man sier? :wink:
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 jan 2007, 23:32

myrT skrev:Riktig det du sier der Tor. Jeg som misforsto det far forlkarte her.
Vis du ha f.eks.185hk automat vil du merke det litt på tomgang, men det løner seg vis man skal trime bilen da fra 200 og oppover.

Da fik pipen en annen lyd. Blir nok til at jeg gjør det på min siden motoren blir litt mere rappere og man får en ting mindre å tenke på at kan gå i filler.

Ganske flau nå vet jeg :oops: :oops: :oops:
merker ingenting på tomgang, vet om en 9000 2.3T automat med 200hk som kjeden er kappet på, merker ingen forskjell..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 19 jan 2007, 23:34

Hmm. Kansje man ikke mærker det uansett da?
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 19 jan 2007, 23:35

myrT skrev:Hmm. Kansje man ikke mærker det uansett da?
har ikke merket noe på min, original 185hk og har fjerna kjeda.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Svar