Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 18 jan 2007, 21:13
Hei
Jeg har litt ulyd fra registret.
Jeg satt i den anledning og skulle bestille ett sett reparasjonssett balanseaksel, men oppdaget da att lenger ned på siden var det enda ett sett som var "reparasjonssats kamdrivning".
Hva skal jeg bestille?? Begge?
Eller skal jeg vente til jeg har vært på service på ett ikke-merkeverksted?
Mazda 6
VW Polo
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 19 jan 2007, 12:47
Byt bägge!
Alternativt ta bort kjedjan till balansaxlarna.
Jag lovar, du kommer inta att märka dom vibrationerna!
Jag har kört utan i 2 år och det är ingen skillnad.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Terra N837
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Legg inn
av Terra N837 » 19 jan 2007, 15:57
Okay, mange takk for svaret

Mazda 6
VW Polo
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 19 jan 2007, 16:03
må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 19 jan 2007, 19:46
Daniel N683 skrev:ParADigM N558 skrev:må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
Vel, mindre bevegelige deler = mindre som kan bli ødelagt = høyere turtall = mere power...

Jo, men then again:
ParADigM N558 skrev:må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 19 jan 2007, 21:12
ParADigM N558 skrev:Daniel N683 skrev:ParADigM N558 skrev:må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
Vel, mindre bevegelige deler = mindre som kan bli ødelagt = høyere turtall = mere power...

Jo, men then again:
ParADigM N558 skrev:må si jeg er skeptisk...
Saab har ikke som vane å legge ting inni motoren som egentlig ikke behøves..
nesh, riv ut skiten..

-
Myrt N610
- 2.0 bar

- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
-
Kontakt:
Legg inn
av Myrt N610 » 19 jan 2007, 23:05
Slettet av myrT
Sist redigert av
Myrt N610 den 19 jan 2007, 23:38, redigert 2 ganger totalt.
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. |
Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 19 jan 2007, 23:15
myrT skrev:
Jeg som har 200++ i min vil mærke det vesentlig på tomgan sier pappa.
Trym
Der er jeg rimelig sikker på at han tar feil.... De balanseakslene er lagd slik at de virker rundt 2000-2500 rpm, det står i verkstedhåndboka... Har selv demontert på min gamle og er ikke et sekund i tvil om at jeg kommer til å gjøre det igjen. Klart "rappere" motor og kun bittelitt hardere gange rundt 2-3000 rpm og da hadde jeg stivere motorfester også så det skulle jeg ha merket godt om det var et problem.
Selvføgelig så er det også fint å ha alt orginalt... men det er vanvittig surt om den ryker, da blir det dyrt da... man får også meget lite forvarsel før kjedet ryker.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 19 jan 2007, 23:19
Kan vel ta bort dette kjedet på 9-3 også? Merker man forskjell på aks osv?Ettersom du sier at motor blir litt rappere?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 19 jan 2007, 23:26
Cato N698 skrev:Kan vel ta bort dette kjedet på 9-3 også? Merker man forskjell på aks osv?Ettersom du sier at motor blir litt rappere?
kan godt fjerne det på 9-3 og, hvis du er litt nevenyttig så kan du ta av bunnpanna og kutte den og trekke ut kjeda.men ikke gris med mye spon

-
Myrt N610
- 2.0 bar

- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
-
Kontakt:
Legg inn
av Myrt N610 » 19 jan 2007, 23:28
Riktig det du sier der Tor. Jeg som misforsto det far forlkarte her.
Vis du ha f.eks.185hk automat vil du merke det litt på tomgang, men det løner seg vis man skal trime bilen da fra 200 og oppover.
Da fik pipen en annen lyd. Blir nok til at jeg gjør det på min siden motoren blir litt mere rappere og man får en ting mindre å tenke på at kan gå i filler.
Tror jeg sletter det siste inlegget siden dette kan forvirre andre!
Ganske flau nå vet jeg

Sist redigert av
Myrt N610 den 19 jan 2007, 23:32, redigert 1 gang totalt.
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. |
Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 19 jan 2007, 23:30
myrT skrev:
Da fik pipen en annen lyd. Blir nok til at jeg gjør det på min siden motoren blir litt mere rappere og man får en ting mindre å tenke på at kan gå i filler.
Ganske flau nå vet jeg

Man lærer så lenge man lever. Er det ikke det man sier?

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 19 jan 2007, 23:32
myrT skrev:Riktig det du sier der Tor. Jeg som misforsto det far forlkarte her.
Vis du ha f.eks.185hk automat vil du merke det litt på tomgang, men det løner seg vis man skal trime bilen da fra 200 og oppover.
Da fik pipen en annen lyd. Blir nok til at jeg gjør det på min siden motoren blir litt mere rappere og man får en ting mindre å tenke på at kan gå i filler.
Ganske flau nå vet jeg

merker ingenting på tomgang, vet om en 9000 2.3T automat med 200hk som kjeden er kappet på, merker ingen forskjell..
-
Myrt N610
- 2.0 bar

- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
-
Kontakt:
Legg inn
av Myrt N610 » 19 jan 2007, 23:34
Hmm. Kansje man ikke mærker det uansett da?
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. |
Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
-
Pancho N497
- 2.0 bar

- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
Legg inn
av Pancho N497 » 19 jan 2007, 23:35
myrT skrev:Hmm. Kansje man ikke mærker det uansett da?
har ikke merket noe på min, original 185hk og har fjerna kjeda.