T16 rykker..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

T16 rykker..

Legg inn av Ottar N398 » 19 jan 2007, 00:01

Sliter litt med at den nyinstallerte t16 motoren min rykker (napper) på turtall over 3500. (Nei det er ikke trykkvakten)
Den rykker ikke konstant men med noen sekunds mellomrom. Ved fulltrykk så får jeg tenningsbank sammen med rykkingen og på GLT (ca 0,3 bar) blir det bare rykking uten at det slår ut på APC.
Fra min side høres dette ut som en bensinfeil :roll:
Innspruten er en LH 2.2 boks kjøpt av petter (takk) med BSR chip, kan det være sannsynlig at boksen er satt opp til en 3 bars BTR og at det er derfor dette skjer?

Har bytta: dyser, bankesensor, plugger, fordelerlokk, tenningskabler
Har justert: tenninga :wink:

Håper noen av dere har en ide eller to på hva dette kan være da jeg har sykelig lyst å få prøvd bilen skikkelig med 3" batteribøy 8)
Sist redigert av Ottar N398 den 19 jan 2007, 09:56, redigert 1 gang totalt.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 19 jan 2007, 01:23

GLT ska vel ver 0,45 bar. løyse vel gjerna ikkje problemet akkurat men...
hvis du ikkje har ein skikkelige trykkmålar så kan du få låna ein av meg.

hvis du har ein original boks så få motoren te å gå skikkeligt med den fyst. ville iallefall eg gjort
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 19 jan 2007, 08:33

Va klar over at trykket skal være 0.45 men jeg hadde nattop satt på batteribøy og fikk ikke tid til å stille opp GLT :roll: Den andre boksen har ikke samme nr på boksen så det blir litt vanskelig. Noen andre tips :?:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 19 jan 2007, 09:47

Gud er en kvinne....

Alle bokser med sluttnummer under 048 skal gå om hverandre!

om det er 2,5 eller 3 bars trykk er ikke vesentlig nå, litt for lavt trykk vil gjøre at den går litt magert, men ikke fuske og stoppe.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 19 jan 2007, 09:55

Da får jeg teste den andre boksen da :roll: Prøvde den igjen i dag og nå rykka den til og med nede på 2000 omdr, dette riktignok på fjerde gir i 60 men det var litt rart.

Tror forresten jeg må endre topic tittelen da kubbing har litt forsjellig betydning rundt om i landet :roll: Rykker er vel egentlig mer passende :oops:

Virker som det problemet folk har når trykkvakta slår inn, men trykkvakta mi er utkobla og bensinpumpa går på et arbeidsrele som slår inn når tenninga slås på :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 19 jan 2007, 15:43

Har samme problemet med min, men der er det registerkjedet som er blitt veldig slakkt og forårsaker tenningsbank når man kommer over 3500 o/min ser det ut til, skraller ihvertfall veldig godt på 2500-3000 o/min når man slipper gassen også. :oops:

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 19 jan 2007, 19:33

Min skraller ikke så vidt jeg kan høre, men takk for tipset.
Etter litt prøveturer høres det ut som om det er en lekkasje i motor rommet ved turbotrykk og da har jeg antatt at avlastningsventilen er synderen. Kan dette stemme? Har ikke så mye erfaring med LH men kan se for meg at hvis noe av lufta stikker blir det tull i systemet :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 19 jan 2007, 23:29

Eliah skrev:Min skraller ikke så vidt jeg kan høre, men takk for tipset.
Etter litt prøveturer høres det ut som om det er en lekkasje i motor rommet ved turbotrykk og da har jeg antatt at avlastningsventilen er synderen. Kan dette stemme? Har ikke så mye erfaring med LH men kan se for meg at hvis noe av lufta stikker blir det tull i systemet :wink:
Riktig! LH og luft på avveie er ikke bra. (eks. åpen dump...)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 20 jan 2007, 17:59

Jikk over det jeg fant av slanger i dag og tok den en liten tur uten den orginale dumpen, men den er ennå vanskelig på 3500 omdr og over, både på full trykk og GLT. Rykkinga dukker ikke opp under 3500 og utifra dette lurte jeg på om kansje problemet ligger i fordeleren :roll: Skal ikke den senke tenningen når den runder 3000 +-? Og er det en mulighet for at den kan øke eller senke for mye?

Takker for svar. Kjedelig å ha en bil som ikke orker turtall på over 3000 :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 20 jan 2007, 18:12

passe ikkje fordelaren fra t8 motoren din. kan jo isåfall prøva den.
har du snakt med ola ang lmm'en så va defekt?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 20 jan 2007, 18:48

jeg har også en råsvak rykking, men dette er pga at apc systemet regulerer trykket.. dette kjenner jeg på bilen.. tror ikke det skal være sånn da, men men.... du kan da se over fordeler og de delene.. se om begge fjørdane er tilstedet i fordeleren..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 jan 2007, 20:02

Frode N073 skrev:passe ikkje fordelaren fra t8 motoren din.
Nei, det gjer den ikkje. dei er ganske forskjellige. (Men eg har to til T16 liggande ;))

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 20 jan 2007, 20:29

Eirik N396 skrev:
Frode N073 skrev:passe ikkje fordelaren fra t8 motoren din.
Nei, det gjer den ikkje. dei er ganske forskjellige. (Men eg har to til T16 liggande ;))
Lyst til og selge en til meg?

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 22 jan 2007, 02:19

Har du sjekka pluggane? Og evt. om det er rett type?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 22 jan 2007, 14:19

pluggene er sjekka (står i første posten) og ja det er NGK plugger :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar