9000 Aero,kutter ved fullt pådrag

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

9000 Aero,kutter ved fullt pådrag

Legg inn av Puff » 21 jan 2007, 17:40

En kamerat har en 9000 aero med et lite problem,ved fullt gasspådrag kutter den når turbonåla er på rødt. Den har ikke gjort dette før,skjedde første gang i sommer,men nå er det hver gang.

Hva kan være galt? Forslag? Har ikke sett så mye på det,men kan det være lekkasje en eller annen plass?

Takker for alle svar jeg får!!

Må få Aeron klar til våren da vi skal kjøre bilene våre i benk 8)
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 21 jan 2007, 18:29

Orginalt så skal den kutte ved for høyt trykk.

På vinteren så er luften tettere, derfor kan den kutte tidligere.

Hvilken modell er bilen (hvilken motorstyring?)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 21 jan 2007, 18:37

Første gangen skjedde dette på sommeren med 20++grader. Men kan da være at den lader for mye og kutter av den grunn.

Dette er en 96 modell,er vel trionc 5 på den. Hva kan være grunnen til dette?
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 21 jan 2007, 19:23

har en kamerat som har en 9000 cse 2,3t den drev å med kutting v pådrag, verre jo mer trykk, byttet ut mye, å byttelånte litt deler med han, til slutt byttet han plugger, å da ble den frisk.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 21 jan 2007, 19:56

Tror jeg har litt av det samme problemet.

Ved ca 4000 rpm virker det som motorn hugger til og ladetrykket synker.

Den lader noen bar mer enn den skal rett før dette skjer. Ca. 1,5 bar.

Det er heller ikke det samme trykket som før, den virker slappere selv når ladetrykket er høyere enn det skal være.

Som en tilleggsopplysning, blir turboen glødende selv ved småkjøring/bykjøring. :?

(Om det viser seg at dette er forskjellige problemer, så takker jeg på forhånd om noen kan skille ut dette fra den opprinnelige tråden. :wink: )
9³ TurboX

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 21 jan 2007, 20:29

Testa med att byta plugger och DI.
Laddtryck är för pluggarna som ska leverera gnistan som stark vind är för ett stearinljus!
Ju högre laddtryck desto svårare för gnistan att tända bensin/luft blandningen i cylindern.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 21 jan 2007, 20:30

Feiltenning som er problemet?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 21 jan 2007, 21:38

Joachim N370 skrev:Som en tilleggsopplysning, blir turboen glødende selv ved småkjøring/bykjøring. :?
Har du sett om du har noen eksoslekkasjer? På den forrige 9k'en fikk jeg en sprekk i eksosmanifoilden,det førte til at det kom inn falskluft,og at turboen ble rødglødende.
Tidligere hadde turboen (T25) sprukket litt på eksossiden,ble rødt da også.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 22 jan 2007, 11:35

Takker for svar!

Kan sjekke om jeg får lånt bilen i dag og sett litt rundt om. Skal få bytta plugger å sett om det er noen som har en DI å låne bort:) Roar??:):)

Har vært sterkt inne på tanken om falskluft,hadde en bil med like tendenser tidligere,da var det en slange som var spjæret :)
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 22 jan 2007, 11:59

Samme symptomer dette som jeg hadde på min 900t-95 mod med morkne vakumslanger. Det er vel det første og billigste man kan prøve å bytte.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 22 jan 2007, 15:54

Plugger var byttet for ca 3000km siden,problemet ble da faktisk litt mindre,men vedvarende. Så de spørs om det kan være DI som er problemet. Sjekka det jeg fannt av slager,men ikke så lettt å se om det er lekkasje.

Kan det være resirk ventilen? har dårlig erfaring med disse fra før....
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 22 jan 2007, 18:28

Puff skrev: Sjekka det jeg fannt av slager,men ikke så lettt å se om det er lekkasje.
Derfor: bytt og se om det blir bedre. Koster vel en femtilapp for slanger... :D
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 22 jan 2007, 19:01

Eneste jeg fannt var at kanskje slangene fra innsuget kjentes litt morkne. Skal prøve å bytte DI i morgen,kanskje se om jeg har noen slanger liggende,tror muligens jeg har noen meter :roll: Er det 4 eller 6mm slanger?
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 22 jan 2007, 19:03

4mm
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 23 jan 2007, 16:28

Takker :)
2003 Saab 9-5 2.0t

Svar