Side 1 av 2
9000 Aero,kutter ved fullt pådrag
Lagt inn: 21 jan 2007, 17:40
av Puff
En kamerat har en 9000 aero med et lite problem,ved fullt gasspådrag kutter den når turbonåla er på rødt. Den har ikke gjort dette før,skjedde første gang i sommer,men nå er det hver gang.
Hva kan være galt? Forslag? Har ikke sett så mye på det,men kan det være lekkasje en eller annen plass?
Takker for alle svar jeg får!!
Må få Aeron klar til våren da vi skal kjøre bilene våre i benk

Lagt inn: 21 jan 2007, 18:29
av Petter 900 T
Orginalt så skal den kutte ved for høyt trykk.
På vinteren så er luften tettere, derfor kan den kutte tidligere.
Hvilken modell er bilen (hvilken motorstyring?)
Petter
Lagt inn: 21 jan 2007, 18:37
av Puff
Første gangen skjedde dette på sommeren med 20++grader. Men kan da være at den lader for mye og kutter av den grunn.
Dette er en 96 modell,er vel trionc 5 på den. Hva kan være grunnen til dette?
Lagt inn: 21 jan 2007, 19:23
av kenny n277
har en kamerat som har en 9000 cse 2,3t den drev å med kutting v pådrag, verre jo mer trykk, byttet ut mye, å byttelånte litt deler med han, til slutt byttet han plugger, å da ble den frisk.
Lagt inn: 21 jan 2007, 19:56
av Joachim N370
Tror jeg har litt av det samme problemet.
Ved ca 4000 rpm virker det som motorn hugger til og ladetrykket synker.
Den lader noen bar mer enn den skal rett før dette skjer. Ca. 1,5 bar.
Det er heller ikke det samme trykket som før, den virker slappere selv når ladetrykket er høyere enn det skal være.
Som en tilleggsopplysning, blir turboen glødende selv ved småkjøring/bykjøring.
(Om det viser seg at dette er forskjellige problemer, så takker jeg på forhånd om noen kan skille ut dette fra den opprinnelige tråden.

)
Lagt inn: 21 jan 2007, 20:29
av Saab900STCR
Testa med att byta plugger och DI.
Laddtryck är för pluggarna som ska leverera gnistan som stark vind är för ett stearinljus!
Ju högre laddtryck desto svårare för gnistan att tända bensin/luft blandningen i cylindern.
Mvh
Lagt inn: 21 jan 2007, 20:30
av matrox N522
Feiltenning som er problemet?
Lagt inn: 21 jan 2007, 21:38
av Morten N88
Joachim N370 skrev:Som en tilleggsopplysning, blir turboen glødende selv ved småkjøring/bykjøring.
Har du sett om du har noen eksoslekkasjer? På den forrige 9k'en fikk jeg en sprekk i eksosmanifoilden,det førte til at det kom inn falskluft,og at turboen ble rødglødende.
Tidligere hadde turboen (T25) sprukket litt på eksossiden,ble rødt da også.
Lagt inn: 22 jan 2007, 11:35
av Puff
Takker for svar!
Kan sjekke om jeg får lånt bilen i dag og sett litt rundt om. Skal få bytta plugger å sett om det er noen som har en DI å låne bort:) Roar??:):)
Har vært sterkt inne på tanken om falskluft,hadde en bil med like tendenser tidligere,da var det en slange som var spjæret

Lagt inn: 22 jan 2007, 11:59
av Morten-N146
Samme symptomer dette som jeg hadde på min 900t-95 mod med morkne vakumslanger. Det er vel det første og billigste man kan prøve å bytte.
Lagt inn: 22 jan 2007, 15:54
av Puff
Plugger var byttet for ca 3000km siden,problemet ble da faktisk litt mindre,men vedvarende. Så de spørs om det kan være DI som er problemet. Sjekka det jeg fannt av slager,men ikke så lettt å se om det er lekkasje.
Kan det være resirk ventilen? har dårlig erfaring med disse fra før....
Lagt inn: 22 jan 2007, 18:28
av Morten-N146
Puff skrev: Sjekka det jeg fannt av slager,men ikke så lettt å se om det er lekkasje.
Derfor: bytt og se om det blir bedre. Koster vel en femtilapp for slanger...

Lagt inn: 22 jan 2007, 19:01
av Puff
Eneste jeg fannt var at kanskje slangene fra innsuget kjentes litt morkne. Skal prøve å bytte DI i morgen,kanskje se om jeg har noen slanger liggende,tror muligens jeg har noen meter

Er det 4 eller 6mm slanger?
Lagt inn: 22 jan 2007, 19:03
av Tor N12
4mm
Lagt inn: 23 jan 2007, 16:28
av Puff
Takker
