Fjerne Katalysator

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sport
Innlegg: 2
Registrert: 23 jan 2007, 15:10

Fjerne Katalysator

Legg inn av Sport » 23 jan 2007, 15:32

Har en 2001 95 2,0 og vil gjerne vite hva som må endres om en vil erstatte katalysatoren med et rør.
Må det foretas endringer i styringen for innsprøytning, blandingsforhold o.l?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 23 jan 2007, 16:08

På en så ny bil er det vel strengt tatt bare tull å fjerne katalysatoren. Kjøp deg en sport katalysator heller du :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 23 jan 2007, 17:10

vet ikke om du har 1 eller 2 lambda sonder. en før og en etter katalysator hvis du har 2 blir det ikke bra og fjerne den. men 9-5 har kanskje 2 katalysatorer? en rett etter turbo og en under motorn. da må du skifte hele downpipen fra turbon.. kjøp heller en downpipe med sports katalysator som eliah sier :D Er lite vits hvis du ikke skal trimme eller har trimmet den da..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 23 jan 2007, 21:40

BSR går ikke god for effekt uten at sport kat er montert, det var noe med riktig motstand og greier,det var den beskjeden jeg fikk når jeg handlet 3" eksos og steg 3.. kansje bare piss preik men jeg tenkte ikke noe mer over det, bilen skal jo ha kat så sånn er jo det.
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 23 jan 2007, 22:01

eg menar å huske at t7 motorene har 2 lamdaer å t5 har 1
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 226
Registrert: 29 nov 2004, 01:00
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 24 jan 2007, 01:02

Det har vel vært kommentert på forumet før at det er en grunn til at katalysatoren er der. [-X
Tenk litt på miljøet óg. O:)
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Sport
Innlegg: 2
Registrert: 23 jan 2007, 15:10

Årsak

Legg inn av Sport » 24 jan 2007, 17:26

Hvis det er slik som mye tyder på at katalysatoren varmer turboen og bryter ned oljen, skal katalysatoren vekk. Går ikke det på rimeligt vis skal hele bilen vekk.

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Re: Årsak

Legg inn av Cato N698 » 24 jan 2007, 19:45

Sport skrev:Hvis det er slik som mye tyder på at katalysatoren varmer turboen og bryter ned oljen, skal katalysatoren vekk. Går ikke det på rimeligt vis skal hele bilen vekk.
Skal du ta av og på katalysatoren for hver EU da?
Hva skal bilen brukes til egentlig? Er det en vanlig hverdagsbil?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Mats Erik Aasegg
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 257
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: 007
Bil: 2013 Xc70 D4 Awd, 1991 Mb 250d
Sted: sprova

kat

Legg inn av Mats Erik Aasegg » 24 jan 2007, 20:05

Erstattet kat på min 9-5 2,0t med rør....Må si jeg merket lite forskjell...,fikk ut kondensen ut potta og muligens litt dåligere til å dra på høyt turtall...........det var en 9-5 med 192hk trimsats...
2016 Volvo Xc90 D5 Inscription

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Årsak

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 jan 2007, 20:48

Sport skrev:Hvis det er slik som mye tyder på at katalysatoren varmer turboen og bryter ned oljen, skal katalysatoren vekk. Går ikke det på rimeligt vis skal hele bilen vekk.
Ei anna muligheit er å flytte katalysatoren lengre bak, slik at den ikkje står rett under turboen og varmar opp, slik som på 9-3.

Svar