Side 1 av 1

Fjerne Katalysator

Lagt inn: 23 jan 2007, 15:32
av Sport
Har en 2001 95 2,0 og vil gjerne vite hva som må endres om en vil erstatte katalysatoren med et rør.
Må det foretas endringer i styringen for innsprøytning, blandingsforhold o.l?

Lagt inn: 23 jan 2007, 16:08
av Ottar N398
På en så ny bil er det vel strengt tatt bare tull å fjerne katalysatoren. Kjøp deg en sport katalysator heller du :wink:

Lagt inn: 23 jan 2007, 17:10
av Pancho N497
vet ikke om du har 1 eller 2 lambda sonder. en før og en etter katalysator hvis du har 2 blir det ikke bra og fjerne den. men 9-5 har kanskje 2 katalysatorer? en rett etter turbo og en under motorn. da må du skifte hele downpipen fra turbon.. kjøp heller en downpipe med sports katalysator som eliah sier :D Er lite vits hvis du ikke skal trimme eller har trimmet den da..

Lagt inn: 23 jan 2007, 21:40
av kenny n277
BSR går ikke god for effekt uten at sport kat er montert, det var noe med riktig motstand og greier,det var den beskjeden jeg fikk når jeg handlet 3" eksos og steg 3.. kansje bare piss preik men jeg tenkte ikke noe mer over det, bilen skal jo ha kat så sånn er jo det.

Lagt inn: 23 jan 2007, 22:01
av Mats900R
eg menar å huske at t7 motorene har 2 lamdaer å t5 har 1

Lagt inn: 24 jan 2007, 01:02
av 9000 Geir N371
Det har vel vært kommentert på forumet før at det er en grunn til at katalysatoren er der. [-X
Tenk litt på miljøet óg. O:)

Årsak

Lagt inn: 24 jan 2007, 17:26
av Sport
Hvis det er slik som mye tyder på at katalysatoren varmer turboen og bryter ned oljen, skal katalysatoren vekk. Går ikke det på rimeligt vis skal hele bilen vekk.

Re: Årsak

Lagt inn: 24 jan 2007, 19:45
av Cato N698
Sport skrev:Hvis det er slik som mye tyder på at katalysatoren varmer turboen og bryter ned oljen, skal katalysatoren vekk. Går ikke det på rimeligt vis skal hele bilen vekk.
Skal du ta av og på katalysatoren for hver EU da?
Hva skal bilen brukes til egentlig? Er det en vanlig hverdagsbil?

kat

Lagt inn: 24 jan 2007, 20:05
av Mats Erik Aasegg
Erstattet kat på min 9-5 2,0t med rør....Må si jeg merket lite forskjell...,fikk ut kondensen ut potta og muligens litt dåligere til å dra på høyt turtall...........det var en 9-5 med 192hk trimsats...

Re: Årsak

Lagt inn: 24 jan 2007, 20:48
av Hjelle, N6
Sport skrev:Hvis det er slik som mye tyder på at katalysatoren varmer turboen og bryter ned oljen, skal katalysatoren vekk. Går ikke det på rimeligt vis skal hele bilen vekk.
Ei anna muligheit er å flytte katalysatoren lengre bak, slik at den ikkje står rett under turboen og varmar opp, slik som på 9-3.