Tok av oljepumpa idag, og gjett, den er helt fin
Hadde regnet med at det var noen tenner i tannhjulene som så avskallede ut (slik at metallbiter kunne låse avlastningsventilen), men nei pumpa var fin den.
Så hvor kommer metallbitene ifra??????
Etter som jeg forstår, pumpa suger olje gjennom oljesila i brønnen, deretter går det til Oljefilteret og videre ut i motoren, slik at ingenting som suges opp havner "inn" i motoren igjen.
Har hatt en mistanke om at når Saab mekanikerene kappet registerkjedet ved 214.000 km så mistet de kansje splinten?
Uansett alt ser bra ut

Men det er tydelig spor etter slitasje på midrabatten der hvor tannhjulene går sammen, som om noe har blitt dunket og dunket mot denne av de roterende tannhjulene...
Motor går som en klokke, ingen ulyd fra registerkjedet, så alt er normalt, problemet er altså at bypassventilen for oljetrykket låser seg "en gang iblandt" fordi en metallbit kiler seg i ventilen
Har nå planer om å sette alt på plass igjen, men file ovale huller i bypassventilen slik at et metallkorn ikke kan låse stempelet

Og kjøre videre som ingenting har hendt....
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.