Side 1 av 1
Hvor lenge holder en oljepumpe OG900T16
Lagt inn: 28 jan 2007, 18:26
av Macgeier
Hei,
min langmilare er snart innkjørt (500.000km), har nå 498.000 km.
Opplevde idag 0-null-oljetrykk da jeg startet.
Viste hva det var, bare å ta på kjeledressen, under bilen og løsne skruen til avlastningsventilen til oljepumpa. Problemet er nemlig at ventilen låser seg en gang iblandt.
Første gang ved 272.000 km.
Andre gang ved 420.000 km
Tredje gang (idag) ved 498.000 km.
Det skumle er at det som låser ventilstempelet er metallbiter
Frykter at dette er biter av drevene i oljepumpa? Hva skulle det ellers være?
Motoren går jo som en klokke ellers.
Lagt inn: 28 jan 2007, 23:04
av Morti
Tror jeg hadde bytta den bare.. koster vel ikke mange kronene for ei oljepumpe på hogger`n

Lagt inn: 29 jan 2007, 10:12
av Macgeier
Bytte hadde vært kjekt.
Men hvor mye jobb er det å gjøre dette uten å ta ut motoren?
Trangt under der gitt....
Lagt inn: 29 jan 2007, 11:47
av KongerudN344
Jeg ville ikke ha byttet den oljepumpa med motoren i! Men det finnes de som sier at det går fint... Veit hva du mener med trangt ja....
Lagt inn: 29 jan 2007, 13:31
av Ronny_N169
Det går greit å bytte oljepumpa OM du får løsnet bolten til remhjulet, kan jo sitte "litt". Om avlastningsventilen /løpet den går i er slitt, så sitter vel den i selve motorkåpa, om jeg ikke husker feil, så da hjelper det kanskje ikke med ny pumpe.
Lagt inn: 04 feb 2007, 17:46
av Macgeier
Tok av oljepumpa idag, og gjett, den er helt fin
Hadde regnet med at det var noen tenner i tannhjulene som så avskallede ut (slik at metallbiter kunne låse avlastningsventilen), men nei pumpa var fin den.
Så hvor kommer metallbitene ifra??????
Etter som jeg forstår, pumpa suger olje gjennom oljesila i brønnen, deretter går det til Oljefilteret og videre ut i motoren, slik at ingenting som suges opp havner "inn" i motoren igjen.
Har hatt en mistanke om at når Saab mekanikerene kappet registerkjedet ved 214.000 km så mistet de kansje splinten?
Uansett alt ser bra ut

Men det er tydelig spor etter slitasje på midrabatten der hvor tannhjulene går sammen, som om noe har blitt dunket og dunket mot denne av de roterende tannhjulene...
Motor går som en klokke, ingen ulyd fra registerkjedet, så alt er normalt, problemet er altså at bypassventilen for oljetrykket låser seg "en gang iblandt" fordi en metallbit kiler seg i ventilen
Har nå planer om å sette alt på plass igjen, men file ovale huller i bypassventilen slik at et metallkorn ikke kan låse stempelet

Og kjøre videre som ingenting har hendt....