hvilken motor har jeg?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

hvilken motor har jeg?

Legg inn av fedon » 29 jan 2007, 03:22

hei lurer på hvilken motor jeg har og hvilke årsmodeller som har lik motor som meg, skal nemlig bytte motor.. altså kort eller lang?

trodde alle motorene passet overens fra 85-93 er det feil?

har en 9000 2.0T 88mod

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 29 jan 2007, 08:53

Skille i 94 ja, du kan bruke en 2 liter fra alle 900 opp til 93 og fra 9000 til 94.

2.3 før 94 "passer" også, men denne har annen/nyere elektronikk. (og andre motorfester.)

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

heinrich
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 31 aug 2006, 21:01
Medlemsnummer: N734
Sted: Horten

Legg inn av heinrich » 29 jan 2007, 14:22

Hva med meg som har 2.3i da? Passer en 2.3T rett i, utenom elektronikken som må byttes?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 29 jan 2007, 15:39

heinrich skrev:Hva med meg som har 2.3i da? Passer en 2.3T rett i, utenom elektronikken som må byttes?
Jepp, men girkassene på T og I har forskjellig utveksling 4.0 mot 4.5. (med de passer om hverandre)

Eksosen passer heller ikke, men det er vel forståelig 8)

Ikke bland kort og lang motor så går det meste greit!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 jan 2007, 19:34

For å ta skilla på 9000 enkelt og greit:

Grunnmotor:
Longmotor: M85-M93
Kortmotor: M94-M98

Karosseri:
CC: M85-M93, nyare front ifrå M91 (lik gammal CD-front)
CD: M88-M96, nyare front ifrå M95 (lik CS-front)
CS: M92-M98

Ellers er det verdt å merke seg at M93 2.3T har Trionic 5.2 motorstyring, er vel ikkje plug and play mot ein eldre installasjon som har LH-system.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 29 jan 2007, 21:23

Hjelle er mannen!!

Husk at 2.0 og 2.3 er forskjellige langmotorer!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
fedon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 28 aug 2006, 23:41
Sted: Nord Trøndelag

Legg inn av fedon » 30 jan 2007, 03:36

Husk at 2.0 og 2.3 er forskjellige langmotorer!
ok.. betyr det at det ikke er bare å slenge inn en 2.3T langmotor i min bil?

takk for gode svar :D

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 30 jan 2007, 10:25

Ta med deg bilen på et lokaltreff, der får du svar på alt du lurer på (og endel mer...)

Mye lettere å forklare på stedet, denne tråden kan bli veldig lang....

TT kan sikkert poste en deleliste på forskjellene mellom 2.0 og 2.3 langmotor i 9000.

Bilen er jo levert med begge deler, kun detaljer som skiller.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Svar