bytte fra lang til kort topp
Moderator: Moderatorer
bytte fra lang til kort topp
Hei! er det mye jobb med å sette på en korttopp fra 94mod 9000 med DI, på en 88mod uten DI? hva må gjøres? skal IKKE bygges om til DI..
Why drive a car? When you can pilote a SAAB!
"93 9000cs 2.0t
"93 9000cs 2.0t
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Dette funderte jeg på selv en stund, men jeg endte opp med langtopp da blokka mi sitter i en og900, og da må det lages nytt innsug om en bytter til korttopp. Enklere på 9000.
Du må modde enten topp eller transmissjonskåpe (på siden av blokka over kamkjedet) fordi korttoppen er, eh ja, kortere. Du kan sveise i toppen eller i transkåpa, jeg har også hørt om folk som har limt en platebit på transkåpa og fått det til å holde. Det finnes industrielt lim som er for å lime metall som et alternativ til sveising, med overraskende bra bruddstyrke. Det er imidlertid viktig å følge limprodusentenes anvisninger til punkt og prikke om det skal bli bra.
En fordel med å modde transkåpa istedenfor toppen er jo at du da kan bytte topp... Transmissjonskåper pleier å holde...
Om du skal bruke kort- eller langtoppakning kommer selvsagt an på om du modder toppen eller transkåpa.
I tillegg må du bytte iallfall innsug da innsugskanalene ikke er like.
Her finner du mye nyttig:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... opp+svetsa
Du må modde enten topp eller transmissjonskåpe (på siden av blokka over kamkjedet) fordi korttoppen er, eh ja, kortere. Du kan sveise i toppen eller i transkåpa, jeg har også hørt om folk som har limt en platebit på transkåpa og fått det til å holde. Det finnes industrielt lim som er for å lime metall som et alternativ til sveising, med overraskende bra bruddstyrke. Det er imidlertid viktig å følge limprodusentenes anvisninger til punkt og prikke om det skal bli bra.
En fordel med å modde transkåpa istedenfor toppen er jo at du da kan bytte topp... Transmissjonskåper pleier å holde...
Om du skal bruke kort- eller langtoppakning kommer selvsagt an på om du modder toppen eller transkåpa.
I tillegg må du bytte iallfall innsug da innsugskanalene ikke er like.
Her finner du mye nyttig:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... opp+svetsa
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Oavsett om det är en korttopp för DI eller inte, så finns det hull för fordeleren.
Det hullet är bara plugget med en tettningsskive på toppar med DI.
Ta bort den skiven och testa med den fordeler du har.
Jag menar det borde passa.
Sänd ett Pm om du trenger fordeleren.
Mvh
Det hullet är bara plugget med en tettningsskive på toppar med DI.
Ta bort den skiven och testa med den fordeler du har.
Jag menar det borde passa.
Sänd ett Pm om du trenger fordeleren.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
