Motor/kontroll til varmluftspjeld

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
jankj
Sted: trondheim

Motor/kontroll til varmluftspjeld

Legg inn av jankj » 01 feb 2007, 20:48

Har en 9000 -94 modell med acc.

Mekanismen som åpner og stenger for varmluft tok kvelden i "kald" posisjon, selvsagt i -10, kone og unger i bilen og to timers kjøring heim. Nødrep ble forsøkt, men måtte oppgis p.g.a. lite verktøy og dårlig kunnskapsnivå. Vifta måtte gå for å holde ruta doggfri, så det ble noe kaldt ja. Turen gikk likevel greit takket være scooterdress og andre varme plagg og pledd, men sjøl ble jeg litt kald på beina etter hvert.

Vel hjemme sjekker jeg saabforum, demonterer hanskerom og finner omsider varmluftspjeldet, og joda - motoren som åpner og stenger spjeldet vil ikke rikke seg foruten med makt. Siden da har vi kjørt med nødrep (kun varmluft).

Motor pluss montering koster kr. 3500 hos det lokale orginalverkstedet, men jeg tror jeg skal klare å bytte sjøl. Har noen et tips til hvor jeg kan få tak i denne motoren til en litt rimeligere penge?

En annen teori er at styringsenheten til acc er blitt syk, eller fikk midlertidig hikke. Leste i et annet innlegg om et klimaanlegg som blåste kun kaldluft om motortemperaturen ble for høy p.g.a. tomgangskjøring/køkjøring. Eneste hjelp var da å stoppe bilen en halvtimes tid: Etter start av _*kald*_ motor fungerte alt som normalt. Jeg varmet bilen opp på tomgang en god stund (god og varm motor) før jeg begynte å kjøre den helga.

Synes den siste teorien høres litt søkt ut, og har ennå ikke testet om ting virker på "kald motor".

Noen lignende erfaringer?

Hilsen Jan

noname
0.7 bar
0.7 bar
Bil: 9-5 M07 1,9TDI
Sted: Hasvik

Legg inn av noname » 01 feb 2007, 21:01

hei hei

har du vært på http://www.bruktbildeler.com
e ei sia kor alle seriøse høggera legg inn dela,ikke e d ille prisa der heller.....har sjøl go erfaring me den sia.
Alt kan demonteres,men ikke alt lar seg montere igjen!!!!!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 feb 2007, 21:14

Kan også være føleren for kupetemperaturen som har tatt kvelden, hvis den gir feil signal til klimapanelet så kan dette oppstå.

Ser du holder til i trondheim, kjører du deg en tur til melhus så skal nok jeg kunne hjelpe deg med deler... Send meg en PM du :D
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

jankj

Feilsøking?

Legg inn av jankj » 01 feb 2007, 21:42

Takker for kjappe svar, begge tipsene skal sjekkes ut.

Noen tips til feilsøking på motor? Temp. føler?

Jan

jankj

Re: Feilsøking?

Legg inn av jankj » 01 feb 2007, 22:41

Daniel N683 skrev:
[...]

Om du har ett multimeter eller lignende, så kan du måle motstanden i tempraturgiveren.. det samme gjelder for motoren.

Har multimeter, ja. Hvilke verdier bør motstand i temperaturgiver ha? Vil temperaturvariasjon i motstand være så stor at den er målbar med et vanlig multimeter? Jeg kan nok måle presist nok til å se om motstanden er innenfor "rimelige" verdier, men neppe mer. (Har problemer med å få en presis måling med "målepinnene" på multimeteret, vrient å få skikkelig kontakt.)

Har litt mer problemer med å forstå hva målt motstand i motoren skal fortelle meg. Men jeg vil jo gjerne lære, fortell mer!

Jan

Svar