Motor/kontroll til varmluftspjeld
Lagt inn: 01 feb 2007, 20:48
Har en 9000 -94 modell med acc.
Mekanismen som åpner og stenger for varmluft tok kvelden i "kald" posisjon, selvsagt i -10, kone og unger i bilen og to timers kjøring heim. Nødrep ble forsøkt, men måtte oppgis p.g.a. lite verktøy og dårlig kunnskapsnivå. Vifta måtte gå for å holde ruta doggfri, så det ble noe kaldt ja. Turen gikk likevel greit takket være scooterdress og andre varme plagg og pledd, men sjøl ble jeg litt kald på beina etter hvert.
Vel hjemme sjekker jeg saabforum, demonterer hanskerom og finner omsider varmluftspjeldet, og joda - motoren som åpner og stenger spjeldet vil ikke rikke seg foruten med makt. Siden da har vi kjørt med nødrep (kun varmluft).
Motor pluss montering koster kr. 3500 hos det lokale orginalverkstedet, men jeg tror jeg skal klare å bytte sjøl. Har noen et tips til hvor jeg kan få tak i denne motoren til en litt rimeligere penge?
En annen teori er at styringsenheten til acc er blitt syk, eller fikk midlertidig hikke. Leste i et annet innlegg om et klimaanlegg som blåste kun kaldluft om motortemperaturen ble for høy p.g.a. tomgangskjøring/køkjøring. Eneste hjelp var da å stoppe bilen en halvtimes tid: Etter start av _*kald*_ motor fungerte alt som normalt. Jeg varmet bilen opp på tomgang en god stund (god og varm motor) før jeg begynte å kjøre den helga.
Synes den siste teorien høres litt søkt ut, og har ennå ikke testet om ting virker på "kald motor".
Noen lignende erfaringer?
Hilsen Jan
Mekanismen som åpner og stenger for varmluft tok kvelden i "kald" posisjon, selvsagt i -10, kone og unger i bilen og to timers kjøring heim. Nødrep ble forsøkt, men måtte oppgis p.g.a. lite verktøy og dårlig kunnskapsnivå. Vifta måtte gå for å holde ruta doggfri, så det ble noe kaldt ja. Turen gikk likevel greit takket være scooterdress og andre varme plagg og pledd, men sjøl ble jeg litt kald på beina etter hvert.
Vel hjemme sjekker jeg saabforum, demonterer hanskerom og finner omsider varmluftspjeldet, og joda - motoren som åpner og stenger spjeldet vil ikke rikke seg foruten med makt. Siden da har vi kjørt med nødrep (kun varmluft).
Motor pluss montering koster kr. 3500 hos det lokale orginalverkstedet, men jeg tror jeg skal klare å bytte sjøl. Har noen et tips til hvor jeg kan få tak i denne motoren til en litt rimeligere penge?
En annen teori er at styringsenheten til acc er blitt syk, eller fikk midlertidig hikke. Leste i et annet innlegg om et klimaanlegg som blåste kun kaldluft om motortemperaturen ble for høy p.g.a. tomgangskjøring/køkjøring. Eneste hjelp var da å stoppe bilen en halvtimes tid: Etter start av _*kald*_ motor fungerte alt som normalt. Jeg varmet bilen opp på tomgang en god stund (god og varm motor) før jeg begynte å kjøre den helga.
Synes den siste teorien høres litt søkt ut, og har ennå ikke testet om ting virker på "kald motor".
Noen lignende erfaringer?
Hilsen Jan