Side 1 av 1

Understells og girkasseoljespørsmål!

Lagt inn: 01 feb 2007, 23:16
av heinrich
Heisann!

Jeg har et par spørsmål her, sånn før jeg tar den sårt trengte skjønnhetssøvnen, og de lyder som følger:

1. Jeg har en 9000CC 91 modell som jeg gjerne skulle hatt byttet fjærer og dempere på til sommeren, hva er å anbefale? Bilstein eller Koni? Tenkte å senke ca 40mm, for litt inspirert kjøring :)

2. Girkasseolje, hvordan får man byttet dette på en 91modell? denne har jo ikke avtappingsplugg. Man må vel suge opp, men hvordan? Jeg har ikke lyst på varm, gammal girkasseolje i kjeften. :)

på forhånd takk :)

Lagt inn: 02 feb 2007, 01:43
av Saab900STCR
1. Har jag ingen aning om...
2. http://www.biltema.no/products/product. ... emId=82532

Mvh

Lagt inn: 02 feb 2007, 08:22
av Petter 900 T
Speedparts har bra understellsdeler til gode priser, jeg ville hørt med dem!

Petter

Lagt inn: 02 feb 2007, 11:11
av Joachim N370
Bilstein dempere og H&R fjærer (senker 40 mm) gjør susen :wink:

Bilen blir ganske stumpete på dårlig vei da. :(

Evt. kan du kjøpe gule Koni dempere, og du har muligheten til å justere stivheten i demperne :)

Re: Understells og girkasseoljespørsmål!

Lagt inn: 02 feb 2007, 11:20
av Ronny_N169
heinrich skrev:Heisann!


2. Girkasseolje, hvordan får man byttet dette på en 91modell? denne har jo ikke avtappingsplugg. Man må vel suge opp, men hvordan? Jeg har ikke lyst på varm, gammal girkasseolje i kjeften. :)

på forhånd takk :)
Det er en god ide å bruke en pumpe slik som Anders foreslår, men det blir alltid liggende minst 1/2 liter igjen i kassa. Det kan nok lønne seg å gjøre 2 kjappe bytter for 1/2liter tilsvarer ca 20% av volumet der (ca 3 liter). Men om man bytter 2 ganger inneholder den 1/2 literen som da ligger igjen i kassa 20% gammel olje - dvs 1 dl gammel olje. om man da fyller opp kassa igjen med 2,5l ny olje, så har man jo 29dl ny olje og 1dl gammel - dvs ca 3% gammel olje :)

Lagt inn: 02 feb 2007, 11:30
av heinrich
Tusen takk gutta! Det var akkurat det jeg trengte.

Hva skulle man gjort uten saabklubben. :)

Lagt inn: 02 feb 2007, 15:01
av el_duch N323
En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?

Lagt inn: 02 feb 2007, 19:18
av Tor N12
el_duch skrev:En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?

Ehhh :? På en 9000???? Nå er i allefall ikke jeg med :?

Lagt inn: 02 feb 2007, 19:32
av EdHunter N815
Tor N12 skrev:
el_duch skrev:En annen måte å bytte oljen på er å skru av det bakerste lokket (mot torpedovegg) på kassen. Kanskje litt trangt men da får du vekk all den gamle oljen pluss spon. Det kan hende at det er en liten magnetplugg der også?

Ehhh :? På en 9000???? Nå er i allefall ikke jeg med :?
Tror nok han tenker på 900, der er det et deksel på kassen hvor man får ut olje og spon. Det forklarer vel at han beskriver at kassen står mot torpedoveggen også ;)

Lagt inn: 02 feb 2007, 20:00
av Frode N073
e det ikkje muligt å setta i ein avtapningsplugg? plass?

ein kamerat av meg gjorde det på sin chevy.

Lagt inn: 02 feb 2007, 22:01
av Ronny_N169
Frode N073 skrev:e det ikkje muligt å setta i ein avtapningsplugg? plass?

ein kamerat av meg gjorde det på sin chevy.
Det er mulig,men man bytter vel kanskje ikke olja så ofte:

Bilde
Bilde[/list]