Effektvarianter T16
Moderator: Moderatorer
Effektvarianter T16
En ting jeg ennå ikke har skjønt, er hvorfor det står kw132 i vognkortet på min 900 T16 Aero 1990. Den har Lucas CU14. Er bruktimportert i år 2000. Det vanlige for disse er vel kw129? (den har ikke katalysator, men vet ikke om den har hatt det noen gang, ihvertfall er den nå godkjent uten.)
Skyldes den litt uvanlige effekten at den er importert? Eller er det annen effekt på lucas enn bosch som gjør det?
Skyldes den litt uvanlige effekten at den er importert? Eller er det annen effekt på lucas enn bosch som gjør det?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Jeg vet at min 9k har 143kw oppgitt i stedet for 147kw som er vanlig i 2,3T, på grunn av at den er importert fra Tyskland. Det er vel godt mulig at det samme gjelder for din bil, bare motsatt vei.
Grunnen er avgiftsgrenser i forskjellige land, godt mulig at den norske utgaven ble skrudd ned 3kw for å ikke passere en eller annen grense som ville gjort den mye dyrere.
Grunnen er avgiftsgrenser i forskjellige land, godt mulig at den norske utgaven ble skrudd ned 3kw for å ikke passere en eller annen grense som ville gjort den mye dyrere.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Hmm.. Som Edhunter sier antageligvis noe med avgiftsgrenser.
Effektmessig så har de norske 1990 modellen (Lucas) de grønne injektorene, disse gir mere bensin og mulighetene for å ta ut mer effekt er store.
Iforhold til Bosch så har Lucas en skikkelig grom LMM med ordtlig diameter som gir lav restriskjon, Bosch LMM blir en liten hylse iforhold Lucas LMM:-)
Effektmessig så har de norske 1990 modellen (Lucas) de grønne injektorene, disse gir mere bensin og mulighetene for å ta ut mer effekt er store.
Iforhold til Bosch så har Lucas en skikkelig grom LMM med ordtlig diameter som gir lav restriskjon, Bosch LMM blir en liten hylse iforhold Lucas LMM:-)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Effektvarianter T16
Kva farge APC har du, evt delenummer på APC-en?Aero1990 skrev:En ting jeg ennå ikke har skjønt, er hvorfor det står kw132 i vognkortet på min 900 T16 Aero 1990. Den har Lucas CU14. Er bruktimportert i år 2000. Det vanlige for disse er vel kw129? (den har ikke katalysator, men vet ikke om den har hatt det noen gang, ihvertfall er den nå godkjent uten.)
Skyldes den litt uvanlige effekten at den er importert? Eller er det annen effekt på lucas enn bosch som gjør det?
900 har med det eg veit ikkje vorte levert med 180hk, toppeffekta på svartboks er 175, på raudboks er det 185 som gjeld.
Fargen på APC-boksen er svart.
Delenr. :7524 127
Står også 1989-12-20 litt lengre nede på boksen.
Hva er forresten forskjell på svart og rød APC? Har OG900 noen gang vært levert med rød? Har hørt at eldre 9000 hadde toliters motorer på mer enn 175hk, har det sammenheng med rød APC, men har OG900 også hatt det?
PS
Motoren er nå modifisert, chipet og APC-boks endret, så dette har vel ikke så står praktisk betydning. Bare litt nysgjerrig på dette.
Såvidt jeg skjønner, kan det hele være så enkelt som at når norsk vognkort var laget for bilen i år 2000, ble effektangivelsen på 132kw valgt uten at noen var klar over at det skulle være 129.
Men har jo også hørt at man får nyere saab-modeller med andre effektvarianer i utlandet pga tilpasning til ulike avgiftssystem i de enkelte land.
Dessuten har jeg en gammel utstyrskatalog fra SAAB fra 1995, og der står det følgende om effekt:
900 T16 2,0 M87-93 175hk/258nm
900 T16 2,0 M90-93 185hk/273nm
Dette er for bil med katalysator! Men dette står under avsnittet for Saab original motortrimmingssett, og meningen er nok at man får den oppgitte effekt etter montering av settet. Hvis effekt for min bil er oppgitt etter montering av en slik sats montert, kan jo det også være forklaringen.
Delenr. :7524 127
Står også 1989-12-20 litt lengre nede på boksen.
Hva er forresten forskjell på svart og rød APC? Har OG900 noen gang vært levert med rød? Har hørt at eldre 9000 hadde toliters motorer på mer enn 175hk, har det sammenheng med rød APC, men har OG900 også hatt det?
PS
Motoren er nå modifisert, chipet og APC-boks endret, så dette har vel ikke så står praktisk betydning. Bare litt nysgjerrig på dette.
Såvidt jeg skjønner, kan det hele være så enkelt som at når norsk vognkort var laget for bilen i år 2000, ble effektangivelsen på 132kw valgt uten at noen var klar over at det skulle være 129.
Men har jo også hørt at man får nyere saab-modeller med andre effektvarianer i utlandet pga tilpasning til ulike avgiftssystem i de enkelte land.
Dessuten har jeg en gammel utstyrskatalog fra SAAB fra 1995, og der står det følgende om effekt:
900 T16 2,0 M87-93 175hk/258nm
900 T16 2,0 M90-93 185hk/273nm
Dette er for bil med katalysator! Men dette står under avsnittet for Saab original motortrimmingssett, og meningen er nok at man får den oppgitte effekt etter montering av settet. Hvis effekt for min bil er oppgitt etter montering av en slik sats montert, kan jo det også være forklaringen.
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Din 900T16 skal ha 160 hk originalt. Dette er med katalysator. I Tyskland opererer de med merkelige oppgifter på effekt, de måler alle biler som tas inn, før de er innkjørt. Derfor får de fleste tysklandsbiler en effekt påført som er alt for lav. Etter fabrikkens oppgift så har og900 T16 175 hk fra 84-88 og 160 hk etter at katalysatoren kom. 900S har 145 hk (89-93).
9000 T16 har 175 hk fra 85-88 oh 165 fra 88B. Talladega 88B-89 og Aero M90 har 177 hk. Talladega 88A har 192 hk. 2,3T 91-92 har 200 hk. Fra Trionic kom i 93 fikk den 200 / 225 hk (Aero).
9000 T16 har 175 hk fra 85-88 oh 165 fra 88B. Talladega 88B-89 og Aero M90 har 177 hk. Talladega 88A har 192 hk. 2,3T 91-92 har 200 hk. Fra Trionic kom i 93 fikk den 200 / 225 hk (Aero).
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Mange fornuftige innlegg her.
Men fremdeles ikke noe entydig svar på hvorfor jeg har 132kw i vognkortet og ikke 129!
Tror forresten på at min bil skal ha 160hk originalt med kat, men nå er den godkjent uten kat, om den hadde kat originalt vet jeg som sagt ikke, det kan man sikkert se om man ser riktig etter i motorrommet. Den skal altså ha noe mer enn 160 siden den "slipper" kat. Da blir det vel ca 175, før det er gjort noe chipping?
Kan det være slik at den hadde originalt 160 med kat, ble solgt i utlandet(Italia),slapp kat der, og dermed kom opp i det som nå står i vognkortet; 132kw.
Hvem tror/vet hva?
Men fremdeles ikke noe entydig svar på hvorfor jeg har 132kw i vognkortet og ikke 129!
Tror forresten på at min bil skal ha 160hk originalt med kat, men nå er den godkjent uten kat, om den hadde kat originalt vet jeg som sagt ikke, det kan man sikkert se om man ser riktig etter i motorrommet. Den skal altså ha noe mer enn 160 siden den "slipper" kat. Da blir det vel ca 175, før det er gjort noe chipping?
Kan det være slik at den hadde originalt 160 med kat, ble solgt i utlandet(Italia),slapp kat der, og dermed kom opp i det som nå står i vognkortet; 132kw.
Hvem tror/vet hva?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Når det gjeld grunnen til 132kW tippar eg at den som importerte den oppgav 132kW som effekt når bilen vart godkjent. At det er ein Italia-bil gjer det sansynlig at original effekta er 160hk.
Dette med effekt med og utan kat. virkar det også som det ikkje finns noko system på. Min M91 som har kat. har 175hk originalt, norske bilar hadde vel 160hk. Min bil er importert ifrå Sverige, og der vart T16 selde som 175hk og 160hk som M91. På enkelte årsmodellar var også 165hk eit alternativ. 9000 er også levert med 160hk og 165hk i tillegg til 175hk-en. Når det gjeld Talladega hadde den vel raud boks ifrå fabrikk som gir 194hk?
Når det gjeld raud APC er dette ei trimboks ifrå SAAB som gikk ann å kjøpe som ekstra tilbehør. Dei einaste bilane som vart levert med raud boks (185hk) ifrå fabrikk er Ruby, Carlsson, Special Edition og Commorative Edition. Ellers er det ein del bilar som er selde nye med raud boks, men det er montert hjå importør eller lokal forhandlar. Verdt å merkje seg er at bilar som har raud boks skal ha 3 bar BTR. Gjeld båte 9000 og 900. Dei kita som SAAB selde som ettermarkedstilbehør hadde ein 3 bar BTR i kitet.
Dette med effekt med og utan kat. virkar det også som det ikkje finns noko system på. Min M91 som har kat. har 175hk originalt, norske bilar hadde vel 160hk. Min bil er importert ifrå Sverige, og der vart T16 selde som 175hk og 160hk som M91. På enkelte årsmodellar var også 165hk eit alternativ. 9000 er også levert med 160hk og 165hk i tillegg til 175hk-en. Når det gjeld Talladega hadde den vel raud boks ifrå fabrikk som gir 194hk?
Når det gjeld raud APC er dette ei trimboks ifrå SAAB som gikk ann å kjøpe som ekstra tilbehør. Dei einaste bilane som vart levert med raud boks (185hk) ifrå fabrikk er Ruby, Carlsson, Special Edition og Commorative Edition. Ellers er det ein del bilar som er selde nye med raud boks, men det er montert hjå importør eller lokal forhandlar. Verdt å merkje seg er at bilar som har raud boks skal ha 3 bar BTR. Gjeld båte 9000 og 900. Dei kita som SAAB selde som ettermarkedstilbehør hadde ein 3 bar BTR i kitet.
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Jeg har hørt noe om at og900 aero hadde 175hk både med og uten kat.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ja, i Norge og Sverige stemmer dette.P3t3r skrev:Jeg har hørt noe om at og900 aero hadde 175hk både med og uten kat.
Men når det gjeld Italia finns det monge rare kombinasjonar, fks. 9000 Aero med 170hk, 900 Aero med lavtrykksturboen på 145hk etc.
Når eg sjekka delenummer på boks på 900aero.com kom den opp med 175hk, men i årsmodellfeltet var det påført M87.