Side 1 av 1

Tenningsbank ved fulltrykk (0,7)

Lagt inn: 02 feb 2007, 08:55
av Ottar N398
Vel i dag morres ville plutselig ikke bilen starte :roll: Rart det der :wink:
Etter litt plukking i ledninger der jeg hadde holdt på i går(APC boks), fikk jeg gang på den men den gikk kun i noen sekunder før den døde.
Prøvde å bevege litt mer på ledningen til tennmodulen og jeg fikk gang på den igjen. Plukka fram den gamle tennmodulen fra delelageret og monterte. Bilen starta som et skudd og alt virka ok.
Men når jeg skulle kjøre kom problemene. Tenningsbankdioden min blinker med en gang bilen får mer enn 0,3 bar i ladetrykk. Alt funka fint med den gamle modulen :x

Saken er det: Er egentlig alle tenningsmoduler like? De to jeg hadde var forskjellig delenr og passa da tydeligvis ikke så godt sammen :roll:
Noen som vet?

Lagt inn: 04 feb 2007, 23:10
av Ottar N398
Ingen som visste tydeligvis :lol:

Sjønner ikke hvorfor den gamle tenningsmodulen funka, for alle de nye vi prøvde gav utslag i bankesensoren med ladetrykk.
Feilen viste seg å være at coilen ikke hadde serlig rene kontaktflater inne i det hulle hvor kabelen til fordeleren skulle. Etter å ha bytta coil ble tenningsbanken nesten borte.
Har fremdeles litt problemer med fulltrykk rett runt 3000RPM som jeg ikke har klart å få bort (orginalt trykk) noen som har tips?

Burde jeg kontrollere tenningen etter dette? kan jo være den som er litt flytta nå når den får skikkelig gnist til pluggene? Eller eg jeg på bærtur nå?

Lagt inn: 05 feb 2007, 20:04
av Ottar N398
Får dette ennå ikke til jeg..
Har byttet fordeler og sjekka at pluggkablene står som de skal.
Alt virker ok. Tenningen er også der den skal, men allikevel banker den.

Kan det på noen måte være bensinen som lager tull? at pumpa har begynt å slite eller noe? Og kan det ha noe med at det står 3 bars BTR på?
Alt var jo i skjønneste orden før tenningsmodulen gikk, da funka det til og med på den dårlige coilen..

Er det forsjell på coilene fra en m85 t16 og en m87 i8? fant ikke utav det i EPC'en
takker for alle svar :roll:

Lagt inn: 06 feb 2007, 01:20
av Ingvar N629
Har du skrudd ut pluggene og sett? Hvis pumpa er dårlig og den går magert pga det, så ser du det på pluggene.

Lagt inn: 06 feb 2007, 13:10
av Ottar N398
Takk for svar Ingvar. Er ikke så god til å se slikt på pluggene tror jeg. Hvilken "farge" vil de bli?
Noen som vet det om coilen? er de like?

Lagt inn: 06 feb 2007, 15:19
av Ingvar N629
Pluggen blir hvit ved mager blanding. Bak i Haynes-boka mi (permen) så er det en oversikt over hva du kan lese utifra utseende på pluggene, med fargebilder og greier. Tror det er en pluggannonse for champion-plugger, så det er ikke sikkert det står i alle... Send meg et pm hvis du ikke har den i Haynes-boka di (eller ikke har Haynesbok), så skal jeg scanne inn og sende til deg.

Om coilene er like vet jeg ikke.

Lagt inn: 06 feb 2007, 16:13
av Ottar N398
Nytt spørsmål :wink: Er det mulig at det kan være denne saken som ligger ved siden av bensinfilteret som begynner å bli dårlig? den har laga en surrende lyd i det siste.

Er vel en sak som sørger for at det er riktig bensintrykk fra pumpa eller noe i den duren? Skal sjekke pluggene så fort jeg får komt meg hjem.

Lagt inn: 06 feb 2007, 19:02
av Ottar N398
Pluggene så greie ut. De var gråbrune på toppen og litt sota på kantene, men jeg vet jo at bilen egentlig skal få litt mye bensin pga feil BTR.
Får fikle litt til å se hva jeg får til.
Har forresten Nr på coilene:
turbo coilen: 0 221 221 37?(klarte ikke lese det siste tallet)
I coilen: 0 221 221 001

Mulig den ene gir høyere effekt og da bedre gnister, og som Anders sier er pluggene som stearinlys og turbotrykk som en som blåser :wink: Eller noe slikt
Så med lavere blir det mindre gnist og da er det jo lettere å blåse ut :lol:
Får rense opp turbo coilen og se om jeg får en noelunde ren kontaktflate, kan være det hjelper :roll:

Lagt inn: 07 feb 2007, 15:39
av Ottar N398
Fikk rensa opp coilen, og nå virker det som om alt fungerer som det skal. Ladetrykket funker hvertfall! Herlig å ha bilen tilbake igjen :lol:

Lagt inn: 08 feb 2007, 23:00
av Eirik N396
Ottars motortrøbbel er tilbake :shock:

Jeg er sikker på at den høye kompetansen her inne har tips på lur. Vi har prøvd all tenkelig form for feilsøking, men kommer ingen vei. Så om vi tar det hele fra starten av igjen;

Bilen lader litt, men får tenningsbank hele tida, og senker til GLT. Hvor begynner vi feilsøkingen?


På forhånd takk for all hjelp! :tmnt1:

Lagt inn: 09 feb 2007, 11:50
av Ingvar N629
Vet dere at det er tenningsbank, eller er det basert bare på lampa? APC´n kan godt registrere tenningsbank selv om det ikke er det! Har dere feilsøkt den?? Altså bankesensor med tilhørende kabel?

Lagt inn: 09 feb 2007, 14:25
av Eirik N396
Nei, vi vet ikke at det er det. Men den registrerer som du sier tenningsbank. Vi har prøvd å bytte bankesensor (og var nøye med moment :)). Kabeln byttet vi ikke, men det kan vi vel også få til!

Lagt inn: 09 feb 2007, 15:23
av Ingvar N629
En ting til, vet at jeg har nevnt det for Ottar før i et pm, men har dere prøvd å bytte trykklokka til fordeleren? Jeg kom på at på min så blinket lampa til ørlite når den begynte å lade, men det var kun ørlite grann på ett bestemt trykk. Hadde ingen tenningsbank videre før rundt 1,2 bar, så jeg tipper at tenningsbanken oppsto rett før fordeleren justerte tenninga.

Og bensinpumpa er en mulighet den også, selv om pluggene er fine. Jeg mener APC vil jo stille ned trykket så fort det registreres tenningsbank. Prøvebytt, det er jo ikke mye jobb.

Funker ikke noe av dette så er jeg tom for forslag tror jeg... Hvis det da ikke er noe ulyd i motoren som APCen tror er tenningsbank...