Side 1 av 2
Passer M95 9000 2.3t motor i M90 9000 2.3i?
Lagt inn: 03 feb 2007, 17:47
av Jeppe
Hei. Lurte på om motoren fra en M95 9000 2.3t passer i M90 9000 2.3i eller er dette to helt forskjellige motorer?
Lagt inn: 03 feb 2007, 17:55
av EdHunter N815
M95 har kortmotor, M90 har langmotor. Disse passer ikke overens så vidt meg bekjent.
Har vært mye snakk om dette tidligere. Prøv å søke på forumet. Viser til aktuell tråd som gir oversikt over de forskjellige motorene:
viewtopic.php?t=12540
Lagt inn: 03 feb 2007, 18:43
av Jeppe
OK. er det noen som har en 2.3t kortmotor til salgs da?
Lagt inn: 03 feb 2007, 19:55
av Ingvar N629
Jeppe skrev:OK. er det noen som har en 2.3t kortmotor til salgs da?
Langmotor. Så lenge du har en 90-modell.
Lagt inn: 03 feb 2007, 21:05
av Tor N12
Tja... nesten rett gutter...
Han KAN jo sette inn en kortmotor, men det forutsetter at han også tar med girkasse/giroverføring, drivaksler mm. Det vil også medføre en god del mere kobling, men på den annen side så er det jo MYE morsommere med Trionic

Lagt inn: 03 feb 2007, 21:09
av Ingvar N629
Tor N12 skrev:på den annen side så er det jo MYE morsommere med Trionic

Det er helt korrekt!
Men er ikke bare å løfte ut gammel og løfte inn ny da... du skal ikke være redd for litt jobb.
Lagt inn: 04 feb 2007, 01:50
av Jeppe
Unskyld mente langmotor. hadde uansett tenkt å bytte girkasse og divakslinger siden jeg har funnet en delebil, men er motorfestene like og hva er trionic? og takk for mange gode svar

Lagt inn: 04 feb 2007, 11:19
av Ingvar N629
Trionic er et motorstyringssystem. Det som er morsomt med det er at systemet ikke har luftmassemåler, så du kan ha åpen dumpventil! He he, neida, tingen er at du får et adaptivt motorstyringssystem som styrer tenning, innsprut og turbotrykk med samme enhet. Systemet regulerer også tenningstidspunkt og tidspunkt for åpning av bensindysene individuelt for hver enkelt sylinder, da de ikke har helt like forhold mtp temperatur. Systemet har direkte tenning (DI) istedenfor eksterm coil, fordeler og ledninger... Den kanskje største fordelen er muligheten for å mappe dette slik at det optimalt, men skal du ha et firma til å gjøre det så koster det sikkert litt.
Om du skal hive inn en std 9000 kortmotor så tar du bare boksen til den...
Det er litt jobb da, nå sitter jo alt av givere på plass om du kjøper en brukt kortmotor, og det er jo ikke så veldig mye av ledninger som skal inn, men litt blir det. Skal du derimot konvertere en langmotor med Bosch-innsprut og APC til Trionic så har du litt å gjøre.
Det med motorfestene får noen som vet det helt sikkert svare deg på.
Lagt inn: 04 feb 2007, 13:23
av Hjelle, N6
Når det gjeld motorfester er det slik at B234 longmotor (2.3 liter med og utan turbo M90-M93) har like motorfester med kortmotor, so det skulle gå greit.
Lagt inn: 04 feb 2007, 20:46
av Jeppe
Ok. dette hørtes bra ut

. Jeg har ikke fordeler men sånn DI kasett og på hjernen står det JETRONIC. Har funnet en M95 9000 2.3t hos høggern som ikke er demontert så alle delene er der. Hva er det jeg damå plukke av denne og hvor mye tror dere ca. det vil koste?
Lagt inn: 04 feb 2007, 22:51
av Ingvar N629
Jeppe skrev:Jeg har ikke fordeler men sånn DI kasett og på hjernen står det JETRONIC.
Skal du ha trionic på den bilen så må du ha ALT. Inkl. komplett ledningsnett til motor og styringsboks.
Lagt inn: 05 feb 2007, 12:32
av Petter 900 T
Ingvar N629 skrev:Jeppe skrev:Jeg har ikke fordeler men sånn DI kasett og på hjernen står det JETRONIC.
Skal du ha trionic på den bilen så må du ha ALT. Inkl. komplett ledningsnett til motor og styringsboks.
Mye jobb, men resultatet er verdt det!!
Petter
Lagt inn: 05 feb 2007, 12:38
av Jeppe
Ok. takk skal dere ha

Skal ringe høggern idag.
Lagt inn: 05 feb 2007, 13:14
av Jeppe
Har prata med høggern nå. han sa at det var tre forskjellige 2.3t motorer med forskjellige hestekrefter. jeg trodde det bare var aero'n som hadde større turbo og de andre bare var chippa forskjellig. hvor mye får man ut av disse forskjellige motorene?
Lagt inn: 05 feb 2007, 14:27
av Ingvar N629
Jeppe skrev:Har prata med høggern nå. han sa at det var tre forskjellige 2.3t motorer med forskjellige hestekrefter. jeg trodde det bare var aero'n som hadde større turbo og de andre bare var chippa forskjellig. hvor mye får man ut av disse forskjellige motorene?
Det er samme motor. Forskjellene ligger i turbo, magnetventil (170 hk har ikke MV) og software. Er egentlig ett fett hvilken motor du får tak i, da det er lett å få mye effekt ut av alle sammen. Men selvsagt er det minste motstands vei å få tak i en fulltrykker som har magnetventil i utgangspunktet.