Side 1 av 2
Ettermontert xenon på 9-5
Lagt inn: 04 feb 2007, 16:12
av TurboTuv
Heisann...
Tenkte jeg skulle kjøpe slike ettermonteringns xenon-kit til 9-5en.
Kjøper et kit til nærlys og et til langlys.
Det jeg lurer på er om jeg vil få alarm i dashbordet om at pærene ikke virker
Og eventuelt hva jeg kan gjøre med det.(hvordan jeg kobler det bort).
Så vil jeg ha et litt mer blålig lys i nærlysene
Hvor mange kelvin blir best
På forhånd takk...
Hilsen Marius...
Lagt inn: 04 feb 2007, 16:19
av Cato N698
Angående fargeskala så vil jeg anbefale 6000k på fjernlys, det er dette som gir best lys og egner seg da best på fjernlys.
Hvis du vil ha noe med mere blåskjær i så er neste steg på stigen 8000k, dette er vesentlig blåere enn 6000k.
Lagt inn: 04 feb 2007, 16:24
av TurboTuv
Da fikk jeg fargen bekreftet ihvertfall...
Var en kompis av meg som sa det samme,men han er ikke alltid helt på nett..
Da blir det 6 og 8000k..
Takk for hjelpen Cato...
Lagt inn: 04 feb 2007, 16:40
av Vegars
Det følger visst med en motstand som kobles slik at man ikke får feilmelding i SID'en...
Hvis ikke det følger med kan man få kjøpt en iallefall!
Lagt inn: 04 feb 2007, 17:23
av TurboTuv
Det følger ikke med noe sånt på dette settet.
Noen som vet hvilken motstand som skal brukes.
ellers takk...

Lagt inn: 05 feb 2007, 23:36
av Trond N47
K4300 gir mest lys, likt dagslys. K5000 litt blåere men fortsatt bra med lys. K6000 gir et blålig lys og 10% mindre lys. K8000 gir svært blått lys men 25% mindre lys. Konklusjon: mellom 4300 og 6000 anbefales.
Har kjørt endel med Xenonkit, de uten e-merking er ustabile og faller ut ved spenningsforandringer eller etter korte stopp. Dette har vært et utbredt problem. Med e-merking blir de mere stabile, men lyset kan variere en del (vibrerer) på lave turtall og ved høy belastning av strømforbrukere. Kjøp e-merket og iso-sertifisert sett, og sjekk referanser til andre brukere. Batteri og spenningsregulator bør ha god kapasitet, og spenningsfall bør elimineres. På min CSE faller spenningen til nærlyset ned til 10V når fjernlyset tennes. Dette skaper problemer, så jeg trakk opp nye ledninger og nytt rele. Sjekk med voltmeter før du begynner å montere.
Xenon på fjernlys er det ingen bilprodusenter som bruker, BI-xenon er en klaff som åpner for fjernlysdelen i nærlyset. I tillegg bruker de en halogenpære. Av og på-slåing i et sett med en startspenning på over 30 000V tror jeg ikke er gagner lang levetid hverken for pære, starter eller ballast. Anbefaler derfor ikke xenon i fjernlyset, men kjenner ingen som har prøvd.
Lagt inn: 12 feb 2007, 09:49
av TurboTuv
Takk for svaret Trond...Fikk litt å tenke på nå,men prøver likevel med xenon på langlysene også...Fikk du forresten alarm i dashbordet når du brukte dine lys eller var det ikk på 9-5en du brukte dem...
Hilsen Marius...
Lagt inn: 12 feb 2007, 21:07
av Magnus N592
Hei!
Har også Xenon på min, DOG er de originale med nivåregulering osv..
Vil heller ikke anbefale Xenon på fjernlys, da jeg var inne på tanken, og en kompis av en kompis (?) hadde prøvd dette, røyk hele greia etter en stund. Er jo kjent at det er påslaget som sliter ut Xenon-pærene!!
Har altså ikke prøvd det selv, så skal ikke være bastant..
På min er det sånn at man har nærlys og langlys på samme xenonpære + langlys med halogen. Det jeg HELLER ville gjort er å montere Philips Blue Vision e.l. på langlysene, så du får samme fargeskala, altså likt utseende, men slipper av og på med 30 000V hele tiden.. I tillegg tar det noen sekunder før Xenonlysene lyser helt bra, så virker heller ikke gunstig sånn sett (om det kommer ofte biler i mot, og man trenger kort bruk av langlys i mellom de, f.eks. ved svinger e.l.).
I tillegg blir det så bra lys når Xenon-lyktene svitcher seg over til langlys, at det ikke vil utgjøre vesentlig forskjell om det vil være Xenon eller halogen på fjernlys. Sinnsykt lys på min nå, og jeg har ikke fått i Blue Vision på de enda siden de ikke har røket, men det kommer..
Kan forresten si at jeg monterte Blue Vision på min mors Neon for noen år siden, og den hadde ELENDIGE lys i utgangspunktet. Ble en stor forskjell, og folk trodde det var Xenon på den.. Så de var bra de, i forhold til vanlige pærer ihvertfall!
Men uansett lykke til, blir artig å høre erfaringer uansett hva du velger å gjøre..
Med vennlig hilsen
Magnus
Lagt inn: 12 feb 2007, 21:21
av Trond N47
Du får alarm i dashbordet med feil på pærene. Men nå har det kommet kit som skal eliminere dette. Altså innbygd i kittet. Jeg kjøpte Korzen fra en som annonserer under xenonkit.no på qxl, god service og stabilt fungerende kit. Lysfeilvarselet finnes kanskje på andre sett han selger. Jeg skal løse problemet med motstander på originalkablene.
Forresten en her på forumet som annonserer orig. xenonlykter hvis du har M02-05, se under deler selges. Har kjøpt meg et slikt sett til nifemmen nå, ikke helt enkelt å ettermontere...
Lagt inn: 14 feb 2007, 14:36
av TurboTuv
Heisann...
Jeg ser problemet med av og påslåing med 30000 volt hele tiden,men jeg har allerede bestillt 2 sett.
Derfor prøver jeg likevel både nær og langlys.
Jeg er på sjøen nå, men kommer hjem om 2 uker og da skal settene ligge klar hjemme.
Skal si fra hvordan det virker når jeg har montert.
Er veldig spent nå, men jeg har en kompis som har xenon ekstralys og disse virker på samme måten...
Han har brukt de som langlys i tre år nå uten å ryke en pære,så det er jo teknisk mulig.
Skal i hvertfall gjøre et forsøk...
Sier fra om resultatet etterhvert...
Takk for alle svar...
Hilsen Marius...
Lagt inn: 15 jul 2007, 01:02
av TurboTuv
Heisann.
Jeg skriver dette fordi jeg skrev tidligere i år at jeg skulle komme med tilbakemelding når jeg hadde prøvd å montere xenon-lys på 9-5en.
Nå har jeg kjørt med xenon lys både på nær og langlys i 5 måneder.
dette har fungert utrolig bra og jeg er meget fornøyd med resultatet.
Prøvde med vanlig halogen på langlysene en mørk kveld og det kan ikke engang sammenlignes.
Jeg koblet ikke settet opp slik som det stod i pakningsvedlegget, derfor fikk jeg heller ikke noen feilmeldinger i SIDen.
Så jeg anbefaler alle som har tenkt på dette om å gjøre det.
Utrolig mye bedre å kjøre med xenon.
Hilsen Marius.
Lagt inn: 15 jul 2007, 19:46
av tranceman N366
TurboTuv skrev:Heisann.
Jeg skriver dette fordi jeg skrev tidligere i år at jeg skulle komme med tilbakemelding når jeg hadde prøvd å montere xenon-lys på 9-5en.
Nå har jeg kjørt med xenon lys både på nær og langlys i 5 måneder.
dette har fungert utrolig bra og jeg er meget fornøyd med resultatet.
Prøvde med vanlig halogen på langlysene en mørk kveld og det kan ikke engang sammenlignes.
Jeg koblet ikke settet opp slik som det stod i pakningsvedlegget, derfor fikk jeg heller ikke noen feilmeldinger i SIDen.
Så jeg anbefaler alle som har tenkt på dette om å gjøre det.
Utrolig mye bedre å kjøre med xenon.
Hilsen Marius.
Har ikke så mye peiling på dette, men på min bil er kjørelys og fjernlys på samme pære. Hvordan blir det når man vil konvertere til xeon?
Lagt inn: 09 aug 2007, 22:09
av tranceman N366
Hmm, dybvik trading? Liker ikke dem. Kjøpte ett sett "blue vision" pærer hos dem, og så at noe var galt da jeg kjørte med dem. Fant en ripe på, i mangel av bedre ord, hetta, slik at spredingen av lyset ble helt galt.
Sendte dem mail med bilde og fikk ikke svar. Purret på henvendelsen og hørte fortsatt ikke noe... Handler ikke hos dem mer.
Lagt inn: 10 aug 2007, 13:34
av Dopus
synes å ha lest en plass at bilen ikke blir godkjent på eu kontroll dersom man ettermonterer xenon på biler som ikke har xenon på nærlys orginalt, tror den mangler noen autojustering som biler med xenon på nærlys har...mulig jeg tar feil men som sagt synes å ha et vagt minne om dette.