Hvilken saab`er har høytrykksturbo?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AeroMariusF
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 05 feb 2007, 20:44
Sted: Skien

Hvilken saab`er har høytrykksturbo?

Legg inn av AeroMariusF » 06 feb 2007, 16:00

Jeg er ny her. Og har derfor noen spørsmål på lur.
Det jeg lurer på er hvilken saab`er som har høytrykksturbo.
Modell og slikt.
Vis dere kunne fortelle meg det, så hadde det vært supert :D
"Kjinn og det drææg"

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 06 feb 2007, 16:49

Tipper at det er KUN Aero-modellene som har det.. Er litt usikker på om OG900 Aero har HTT, men det kan sikkert noen andre svare på.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 06 feb 2007, 17:04

ParADigM N558 skrev:Tipper at det er KUN Aero-modellene som har det.. Er litt usikker på om OG900 Aero har HTT, men det kan sikkert noen andre svare på.
Stemmer ikke helt. 9000 har både høytrykk og lavtrykksturbo på 2.3.
2.0 lavtrykk: 150 hk
2,3 lavtrykk: 170hk (ecopower)
2,3 høytrykk: 200 hk
2,3 " Aero: 225hk.

Dette gjelder hvertfall på CS modellene med trionic, CC og CD med annen motorstyring har annen hk.

NG/GM 900 har 2.0 motorer, ca150 lavtrykk (??) og 185 hk høytrykk.

9-3 og 9-5 har jeg lite oversikt over,usikker på og900. Men dette er det mange andre som kan!
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
og900turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 18 mai 2006, 23:02
Medlemsnummer: N681
Navn: Karl Otto
Bil: Saab 9-5 Aero
Sted: Bodø

Legg inn av og900turbo » 06 feb 2007, 19:11

Når det gjelder 99 og og900 er de modellene som går på grunnladetrykk å regne som lavtrykksturboer, mens de som har APC-regulert ladetrykk kan kalles høytrykksturboer. Men nå er det mange faktorer som bestemmer en motors ytelse, og ladetrykket er bare en av dem. Og900 s som kom i 1990 er en lavtrykksmodell med 145 hk og uten APC. Til sammenligning kom og900 i 92 med en 2,1 l sugemotor på 140 hk, men lavtrykksturbomotoren ga visstnok mer moment på lavere turtall.
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 06 feb 2007, 19:17

9-3 har Viggen og Aero,det er HTT. Tror og kanskje at 185 hk'ern er det.
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 06 feb 2007, 19:27

hmmm! kor kan me då sei grenså går menn ltt og htt?
tenke då på ladetrykket.

9-5 150hk e jo ein lavtrykksturbo men den går vel ikkje på glt?
trodde den hadde sama trykket som og900 175hk som då igjen e htt. (ca 0,7-0,8 bar) ellår tar eg feil?
chippe du den så blir det ein htt.

min fars gamle 9-5 m/speedparts steg 1 hadde ca 1bar i ladetrykk. va iallefall den beskjeden eg fekk av han (stefan tror eg han het) på speedparts sverige når eg fekk bilen igjen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
herman86-N693
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 197
Registrert: 13 jun 2006, 19:52
Medlemsnummer: N693
Navn: Andre
Bil: NG900R
Sted: Tønsberg
Kontakt:

Legg inn av herman86-N693 » 06 feb 2007, 20:38

ltt ligger trykket ofte på ca 0,45 , htt ligger det ofte på 0.7 +++ ...

Får å gå fra ltt til htt , trur jeg at i tilleg til å chippe så må man ha en magnetventil.

:D litt usikker men
Andre - N693

Saab 900SE Turbo 97 (3d)

Tidligere biler:
Saab 9000CC Turbo 87 mod (2 år)
Saab 9000i CC 87mod (døde tidlig)

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 07 feb 2007, 00:26

Min oppfattning er,

Lavtrykk: Konstant opning på wastegate. Dermed kun GLT
Høytrykk: Variabel opning på wastegate (f.eks elektronisk justert). Dermed GLT -> maks trykk.

Om turboen er høytrykk/lavtrykk, er heilt uavhengig av kor mange bars makstrykk den gir.

(Som sagt, kun min oppfatning. Nokon med meir peiling kan nok skrive litt meir korrekt)
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 96
Registrert: 18 mar 2006, 23:47
Sted: Bergen

Legg inn av Aero1990 » 07 feb 2007, 00:36

herman86-N693 skrev:ltt ligger trykket ofte på ca 0,45 , htt ligger det ofte på 0.7 +++ ...

Får å gå fra ltt til htt , trur jeg at i tilleg til å chippe så må man ha en magnetventil.

:D litt usikker men

Noe sånt, ja:

Tar man f.eks. SAAB 9000 1998-mod, er det oppgitt følgende trykk:

2,3 Turbo Ecopower (man.):225hk/342nm: 1,08bar

2,3 Turbo Ecopower (aut.):200hk/294nm: 0,81bar

2,3 Ecopower:170hk/260nm: 0,55 bar

2,0t Ecopower: 150hk/215nm: 0,4 bar

"Høy"-og"Lavtrykksturbo" er vel et definisjonsspørsmål. Det er vel f.eks. riktig å kalle den øverste av 9000-motorene over for HTT og de to nederste for LTT. Men man har jo også noen varianter midt i mellom.

En ting jeg lurer på, er om en LTT tåler å chipes til HTT, som det er nevnt. Er det stor forskjell på oppbygning, styrke/kvalitet, på en original LTT og en HTT? Eller er det bare produsent som har justert ned trykket for å få gunstige avgiftsløsninger?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 feb 2007, 01:56

Still heller spørsmålet andre veien: Hvilke Saaber har lavtrykksturbo? Det går litt fortere å svare på.

og900S Da denne kom ble det av Saab sagt at det var en helt ny måte å bruke turboteknikken på, litt sterkt sagt, men det er iaf ingen eldre Saab med LTT enn denne.
9000 2,0t 150 hk og 2,3t 170 hk
ng900 ingen
og9-3 2,0t 154 hk (T5) og 150 hk (T7)
9-5 2,0t 150 hk, når det gjelder 2,3t med 170/185 hk så vet jeg ikke hva de lader eller om de har magnetventil
9-3SS 1,8t 150hk dette er en 2-liter.

Mulig jeg har glemt noen.

Når det gjelder trimming av LTT så er det stort sett bare magnetventil og software som skal til. Men som Tor påpekte her en dag så er det forskjell på clutch og svinghjul på 9k HTT og LTT. Det er sikkert forskjellig på flere også. Når det gjelder selve motoren så er de like på LTT og HTT, iallfall så langt jeg kan komme på. Det er altså ikke "farlig" å trimme en LTT til HTT (min 900S LTT lader nå 1,5 bar, eller rettere sagt den skal gjøre det, bare jeg får tid og ork til å feilsøke).

Et par gode grunner til å levere like motorer med ulik trimmingsgrad er at det er billig for produsenten å levere ulike motoralternativ, samt avgifter på de markedene som er velsignet med det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 07 feb 2007, 07:03

Enig med Ingvar her. Vil også nevne at når APC systemet kom,
var ikke poenget å øke ladetrykket, men å øke kompresjonen. Noe som gir vesentlig bedre bunndrag og drivstofføkonomi. Saab turbo(99 og 900) fra 78-82 har 0,7-0,75bar ladetrykk (i skandinavia) det samme som APC modellene fra 83 og oppover. Det er vel riktig å anta at effekten er høyere når kompresjonen øker på det samme ladetrykket. Da intercooleren kom (84-85) hevdet saab at effekten økte fra 145 til 155 hester(8v) på grunn av det. Siden jeg ikke har sett noen dokumentasjon som beviser dette, vil jeg anta at APC systemet står for en vesentlig del av denne effektøkningen. Er det noen her som har fått bremset bilen med og uten denne originale intercooleren?

Beklager at jeg spora litt av her :oops:
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 07 feb 2007, 07:17

T7-motorene har magnetventil på 9-5 og 9-3 mens 9-3 med T5 og 154hk har ikke. Forøvrig er vel 9-5 2,3 med 170hk og 185hk LTT.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

AeroMariusF
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 05 feb 2007, 20:44
Sted: Skien

Legg inn av AeroMariusF » 07 feb 2007, 15:10

Kjempe flotte svar av dere:) Nå skjønte jeg mye mer, av hvem som hadde og ikke hadde. Takker så mye 8)
"Kjinn og det drææg"

Svar