Side 1 av 1

Hvilken saab`er har høytrykksturbo?

Lagt inn: 06 feb 2007, 16:00
av AeroMariusF
Jeg er ny her. Og har derfor noen spørsmål på lur.
Det jeg lurer på er hvilken saab`er som har høytrykksturbo.
Modell og slikt.
Vis dere kunne fortelle meg det, så hadde det vært supert :D

Lagt inn: 06 feb 2007, 16:49
av Paradigm N558
Tipper at det er KUN Aero-modellene som har det.. Er litt usikker på om OG900 Aero har HTT, men det kan sikkert noen andre svare på.

Lagt inn: 06 feb 2007, 17:04
av Morten N88
ParADigM N558 skrev:Tipper at det er KUN Aero-modellene som har det.. Er litt usikker på om OG900 Aero har HTT, men det kan sikkert noen andre svare på.
Stemmer ikke helt. 9000 har både høytrykk og lavtrykksturbo på 2.3.
2.0 lavtrykk: 150 hk
2,3 lavtrykk: 170hk (ecopower)
2,3 høytrykk: 200 hk
2,3 " Aero: 225hk.

Dette gjelder hvertfall på CS modellene med trionic, CC og CD med annen motorstyring har annen hk.

NG/GM 900 har 2.0 motorer, ca150 lavtrykk (??) og 185 hk høytrykk.

9-3 og 9-5 har jeg lite oversikt over,usikker på og900. Men dette er det mange andre som kan!

Lagt inn: 06 feb 2007, 19:11
av og900turbo
Når det gjelder 99 og og900 er de modellene som går på grunnladetrykk å regne som lavtrykksturboer, mens de som har APC-regulert ladetrykk kan kalles høytrykksturboer. Men nå er det mange faktorer som bestemmer en motors ytelse, og ladetrykket er bare en av dem. Og900 s som kom i 1990 er en lavtrykksmodell med 145 hk og uten APC. Til sammenligning kom og900 i 92 med en 2,1 l sugemotor på 140 hk, men lavtrykksturbomotoren ga visstnok mer moment på lavere turtall.

Lagt inn: 06 feb 2007, 19:17
av Puff
9-3 har Viggen og Aero,det er HTT. Tror og kanskje at 185 hk'ern er det.

Lagt inn: 06 feb 2007, 19:27
av Frode N073
hmmm! kor kan me då sei grenså går menn ltt og htt?
tenke då på ladetrykket.

9-5 150hk e jo ein lavtrykksturbo men den går vel ikkje på glt?
trodde den hadde sama trykket som og900 175hk som då igjen e htt. (ca 0,7-0,8 bar) ellår tar eg feil?
chippe du den så blir det ein htt.

min fars gamle 9-5 m/speedparts steg 1 hadde ca 1bar i ladetrykk. va iallefall den beskjeden eg fekk av han (stefan tror eg han het) på speedparts sverige når eg fekk bilen igjen.

Lagt inn: 06 feb 2007, 20:38
av herman86-N693
ltt ligger trykket ofte på ca 0,45 , htt ligger det ofte på 0.7 +++ ...

Får å gå fra ltt til htt , trur jeg at i tilleg til å chippe så må man ha en magnetventil.

:D litt usikker men

Lagt inn: 07 feb 2007, 00:26
av TurboKK N473
Min oppfattning er,

Lavtrykk: Konstant opning på wastegate. Dermed kun GLT
Høytrykk: Variabel opning på wastegate (f.eks elektronisk justert). Dermed GLT -> maks trykk.

Om turboen er høytrykk/lavtrykk, er heilt uavhengig av kor mange bars makstrykk den gir.

(Som sagt, kun min oppfatning. Nokon med meir peiling kan nok skrive litt meir korrekt)

Lagt inn: 07 feb 2007, 00:36
av Aero1990
herman86-N693 skrev:ltt ligger trykket ofte på ca 0,45 , htt ligger det ofte på 0.7 +++ ...

Får å gå fra ltt til htt , trur jeg at i tilleg til å chippe så må man ha en magnetventil.

:D litt usikker men

Noe sånt, ja:

Tar man f.eks. SAAB 9000 1998-mod, er det oppgitt følgende trykk:

2,3 Turbo Ecopower (man.):225hk/342nm: 1,08bar

2,3 Turbo Ecopower (aut.):200hk/294nm: 0,81bar

2,3 Ecopower:170hk/260nm: 0,55 bar

2,0t Ecopower: 150hk/215nm: 0,4 bar

"Høy"-og"Lavtrykksturbo" er vel et definisjonsspørsmål. Det er vel f.eks. riktig å kalle den øverste av 9000-motorene over for HTT og de to nederste for LTT. Men man har jo også noen varianter midt i mellom.

En ting jeg lurer på, er om en LTT tåler å chipes til HTT, som det er nevnt. Er det stor forskjell på oppbygning, styrke/kvalitet, på en original LTT og en HTT? Eller er det bare produsent som har justert ned trykket for å få gunstige avgiftsløsninger?

Lagt inn: 07 feb 2007, 01:56
av Ingvar N629
Still heller spørsmålet andre veien: Hvilke Saaber har lavtrykksturbo? Det går litt fortere å svare på.

og900S Da denne kom ble det av Saab sagt at det var en helt ny måte å bruke turboteknikken på, litt sterkt sagt, men det er iaf ingen eldre Saab med LTT enn denne.
9000 2,0t 150 hk og 2,3t 170 hk
ng900 ingen
og9-3 2,0t 154 hk (T5) og 150 hk (T7)
9-5 2,0t 150 hk, når det gjelder 2,3t med 170/185 hk så vet jeg ikke hva de lader eller om de har magnetventil
9-3SS 1,8t 150hk dette er en 2-liter.

Mulig jeg har glemt noen.

Når det gjelder trimming av LTT så er det stort sett bare magnetventil og software som skal til. Men som Tor påpekte her en dag så er det forskjell på clutch og svinghjul på 9k HTT og LTT. Det er sikkert forskjellig på flere også. Når det gjelder selve motoren så er de like på LTT og HTT, iallfall så langt jeg kan komme på. Det er altså ikke "farlig" å trimme en LTT til HTT (min 900S LTT lader nå 1,5 bar, eller rettere sagt den skal gjøre det, bare jeg får tid og ork til å feilsøke).

Et par gode grunner til å levere like motorer med ulik trimmingsgrad er at det er billig for produsenten å levere ulike motoralternativ, samt avgifter på de markedene som er velsignet med det.

Lagt inn: 07 feb 2007, 07:03
av skilpaddaN287
Enig med Ingvar her. Vil også nevne at når APC systemet kom,
var ikke poenget å øke ladetrykket, men å øke kompresjonen. Noe som gir vesentlig bedre bunndrag og drivstofføkonomi. Saab turbo(99 og 900) fra 78-82 har 0,7-0,75bar ladetrykk (i skandinavia) det samme som APC modellene fra 83 og oppover. Det er vel riktig å anta at effekten er høyere når kompresjonen øker på det samme ladetrykket. Da intercooleren kom (84-85) hevdet saab at effekten økte fra 145 til 155 hester(8v) på grunn av det. Siden jeg ikke har sett noen dokumentasjon som beviser dette, vil jeg anta at APC systemet står for en vesentlig del av denne effektøkningen. Er det noen her som har fått bremset bilen med og uten denne originale intercooleren?

Beklager at jeg spora litt av her :oops:

Lagt inn: 07 feb 2007, 07:17
av Morten-N146
T7-motorene har magnetventil på 9-5 og 9-3 mens 9-3 med T5 og 154hk har ikke. Forøvrig er vel 9-5 2,3 med 170hk og 185hk LTT.

Lagt inn: 07 feb 2007, 15:10
av AeroMariusF
Kjempe flotte svar av dere:) Nå skjønte jeg mye mer, av hvem som hadde og ikke hadde. Takker så mye 8)