Side 1 av 2
2.0i --> 2.3i ?
Lagt inn: 09 feb 2007, 19:48
av Glevi-900S
Hei
Jeg har fått for meg at det "bare" er å skifte stempler, staker, veiv og styrbox, også har man pluteselig en 2.3i.
Noen som har andre formeninger? er alle andre specs like på disse sugemotor-alternativene?
Dette er jo deler som ikke koster all verden, så da kan det jo være en aktuell konvertering for en som ikke vil bygge om til turbo
//Glenn Levi
Lagt inn: 09 feb 2007, 21:23
av Aleks-ander_N948
Hmm ja dette har jeg og tenkt på litt... Har lenge tenkt på og lage en tråd for og spør men det har ikkje blitt noke av...
Men det er vel forskjel på toppen og eller?
Lagt inn: 09 feb 2007, 21:43
av Petter 900 T
Eller bytte komplett motor?
lettere og billigere!
Petter
Lagt inn: 09 feb 2007, 22:37
av KongerudN344
Har ikke dette først og fremst med sylindervolum og gjøre?

Lagt inn: 09 feb 2007, 22:47
av Aleks-ander_N948
Har vel med salgvolum og slaglengde og gjør...
men det er jo et must og bytte sylinderblokka då

Lagt inn: 09 feb 2007, 22:55
av Morten N88
Aleks-ander skrev:Har vel med salgvolum og slaglengde og gjør...
men det er jo et must og bytte sylinderblokka då

Tja.. På 9000 motorene er det bare slaglengda (veiva) som skiller,borringa er den samme. Vet ikke om det er likt på 900?
Vil uansett tro det er myye arbeid for lite.. Bedre å skifte hele motoren som Petter sier. Men når det er sagt, hvis 2,3i motoren i 900 og 9000 er like med tanke på bensinforbruk og hvor spreke de er, er det mye arbeid for lite.

Lagt inn: 09 feb 2007, 23:00
av Peter
Aleks-ander skrev:men det er jo et must og bytte sylinderblokka då

Ikke nødvendig hvis, det går ann å endre volumet uten å endre diameteren på sylinderene, bare bytte veiv, råder og stempler.
F.eks. saab 96 v4 finnes både som 1,5 og 1,7, og disse har akkurat samme sylinderdiameter.
Men nå vet ikke jeg om det er sånn på denne motorene du spørr om da.
Lagt inn: 09 feb 2007, 23:02
av Glevi-900S
blokka skal være den samme...
skal i utgangspunktet bare være slaglengde som skiller, og da er det stempler og staker som byttes. Men som nevnt så er vel toppen annerledes mtp kamaksler, og så må det inn en ny styrbox...
Så det ser ut til å bli mye arbeid for lite hk og mer penger enn planlagt.
Men fler innspill er bra. vil gjerne komme til bunns i saken:)
Erfaringer med ng900 130 hk vs 150 hk mottas også med takk, både forbruk og trekkraft!
Har søkt en del på svenskesidene, og der menes det at det er ganske stor skillnad på effekt, og lite på forbruk. og momentet er jo betrakelig bedre.
Lagt inn: 09 feb 2007, 23:08
av Aleks-ander_N948
Hm ja dere har riktig er vist samme boring på motorene..
78.00mm slaglende på 2L og 90.00mm slaglende på 2,3 literen.
Men viss det uannsett er på tide og overhale motoren so koffor ikkje, viss du har tid og penga..
900en min har bare gått 90k km so eg får klare meg med 2L

Lagt inn: 09 feb 2007, 23:38
av KongerudN344
Jeg har kjørt begge deler og jeg syntes det er lite forskjell på de to motorene. I hverdagssituasjoner er jeg rimelig sikker på at du ikke vil merke forskjell i det hele tatt.
Kjører en 2,3i selv og er for så vidt en grei motor, men jeg syntes ikke den er spesielt sprek av seg. Men sterk er den. Tror nesten jeg skulle ha tatt den i aks med Opelen jeg kjører, betydelig kvikkere motor.
Jeg tror at man heller skal spare litt lenger og sette inn en skikkelig turbomotor i stedet for å "oppgradere" fra 2,0i til 2,3i.... I alle fall mitt tips

Lagt inn: 10 feb 2007, 00:24
av Glevi-900S
Men noen som vet sikkert om toppen er forkjellig på de to?
Eller er det bare de delene jeg nevnte i første post som er nødvendig for en oppgradering?
Lagt inn: 10 feb 2007, 00:33
av KongerudN344
Det er i alle fall egne kamaksler på B234I motoren....
Re: 2.0i --> 2.3i ?
Lagt inn: 10 feb 2007, 01:14
av Saab900STCR
Glevi-900S skrev:Jeg har fått for meg at det "bare" er å skifte stempler, staker, veiv og styrbox, også har man pluteselig en 2.3i.
Muligens må du ha andra dyser också.
Ellers så er det plankekjøring!
Mvh
Lagt inn: 10 feb 2007, 21:01
av Glevi-900S
Hvis man skal tro hjemmesidene til speeparts så skal det ikke skille mellom dysene...
Under Standarddeler->motordeler-> spridare så får man bestillt dyser til 4 cyl I-motor...står ingenting om 2.0 vs 2.3 det... så da er vel dysene de samme da....?

Lagt inn: 10 feb 2007, 21:39
av KongerudN344
Hvis det er dette som også kalles "insprutningsventil" på svensk så skal det være det samme på i motorene, men naturlig nok andre til Turbo
