Side 1 av 1

9-5 2.0 01. Man. Turtall øker når clutchen trykkes inn

Lagt inn: 10 feb 2007, 14:28
av Runerg N860
Hei.
Når jeg skal gire, så øker turtallet med noen hundre omdreininger når jeg trykker inn clutchen.
Merker det spesielt når turtallet er over 3000 o/min.


Er dette normalt på disse bilene?

Mvh
Rune

Lagt inn: 10 feb 2007, 14:34
av Ingvar N629
Det er visstnok lagt inn i motorstyringa, altså skal det være sånn...

Lagt inn: 10 feb 2007, 16:06
av saab95turbo N845
hej :) min å er likens, hørres ut som at du er sein med å sleppe gassen :wink:

Lagt inn: 10 feb 2007, 16:59
av lie_N509
Vår er også sånn. Fryktelig irriterende. Er man raskt ute med kløtsjen etter giring rykker det til fordi bilen fremdeles gasser. Teit

Lagt inn: 10 feb 2007, 17:55
av matrox N522
Er vel mest for å møte girkassa bedre, men på min bil så var det fryktelig ille, men det ble veldig mye bedre etter jeg skiftet LMM.
Hos Øyhus Motor så sa noe med at det var pga noe med utslippet å gjøre.

Lagt inn: 10 feb 2007, 18:33
av Runerg N860
Det er jo snakk om borti 400 omdreininger(etter turtelleren).

Dette er sinnsykt irriterende. Håper det kan gå an å få rettet opp i dette på ett vis.
At luftmengdemåleren skal kunne ha noe å si på dette var jo rart, men er jo verdt ett forsøk. Er tendensen helt borte etter bytte av denne?


Hvor mye øker f.eks turtallet i bilene deres på 3'dje gir på 3000 o/min?
Min øker fra 3000 til 3400 o/min.

Rune

Lagt inn: 10 feb 2007, 19:20
av matrox N522
Vel, tja, må se etter litt bedre etter neste gang jeg skal ut, men den stiger en god del fortsatt, for slik skal det visstnok være.
Var ikke slik på den gamle ng900'n jeg hadde.
Men føre jeg skiftet LMM så steg den 6-700 omdreininger. Så ble jo ett skikkelig napp om jeg ikke ventet i flere sekunder føre jeg klutsjet ut.

Lagt inn: 10 feb 2007, 20:48
av saab95turbo N845
Min stiger vel ikke så mye som 400rpm,men holder seg liksom litt over der du slapp clutchen...... :roll: vis du skjønner hva jeg mener....

Lagt inn: 11 feb 2007, 17:18
av Mats Erik Aasegg
Mener å ha lest enplass at T7-motorene er såkalt lavfriksjons-motorer derfor turtallet stiger.Har noe med vekt og masse på stempel og svainghjul++ :o Ingenting å gjøre med,men kan jo være en fordel ved kappkjøring og hyppige girskift 8)

Lagt inn: 11 feb 2007, 19:17
av saab95turbo N845
hehe :D