Problemer med ventilløftere 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Problemer med ventilløftere 9000

Legg inn av EdHunter N815 » 10 feb 2007, 15:49

Jeg har nå hatt av kamaksler og registerkjededrevene for å bytte ventiltrykkere. Nå har jeg montert sammen alt utenom drevene og kjeden. Er det noen enkel løsning på å få kjeden på igjen uten å demontere halve bilen? Den er jo såpass stram pga strammeren, at drevene går ikke på kammene. Har sett på om det er mulig å løsne strammeren, men kommer ikke til pga motorfestet.
Sist redigert av EdHunter N815 den 11 feb 2007, 19:52, redigert 1 gang totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 feb 2007, 16:40

Strammeren MÅ ut...

Sett på koppen på strammeren så får du til å lirke inn forlengeren etterpå.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 feb 2007, 21:42

Da var det sammenmontert, gikk greit etter litt lirking. Desverre løste ikke nye løftere problemet, så jeg har nok tette oljekanaler i toppen. :(
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 feb 2007, 21:48

Sikker??

Husk at det typisk tar 5-15 min med nye løftere før de blir stille..

Sikker på at oljepumpa di er ok da?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 feb 2007, 21:49

Tor N12 skrev:Sikker??

Husk at det typisk tar 5-15 min med nye løftere før de blir stille..

Sikker på at oljepumpa di er ok da?
Kan jo la den gå en stund og se. Oljepumpen er ok, hadde den åpen rett før jul. Har også målt oljetrykket så det er fint.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 feb 2007, 21:52

Jeg bruker å la den gå på ca 2000 rpm til den blir stille.

Ble det nye løftere på deg eller brukte?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 feb 2007, 21:56

Tor N12 skrev:Jeg bruker å la den gå på ca 2000 rpm til den blir stille.

Ble det nye løftere på deg eller brukte?
Det ble brukte, nye kostet 3000 hos auto23 cylinderservice her i Bergen, det var den beste prisen jeg fant... Men motoren de ble tatt fra var bra og har ikke gått veldig langt. Kjente tydelig forskjell på den nye og de gamle også, de nye virket helt strøkne når jeg klemte på de. En av de gamle hadde hengt seg helt opp, så var ikke rart den bråkte i alle fall.

Det jeg tenker på er jo at det kanskje er en grunn til at de gamle ble ødelagt, for eksempel for lite trykk som følge av tette kanaler. Er vel egentlig ikke noe som pleier å ryke uten videre?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 10 feb 2007, 22:07

EdHunter N815 skrev:
Det jeg tenker på er jo at det kanskje er en grunn til at de gamle ble ødelagt, for eksempel for lite trykk som følge av tette kanaler. Er vel egentlig ikke noe som pleier å ryke uten videre?
Tja, helt uvanlig er det vel heller ikke men vanligvis så skyldes det jo slurv med oljeskift, og det er jeg i allefall sikker på at Trond ikke har slurvet med før deg.

Har også sett at enkelte 2.3t får tett bunnsil pga rusk/metall noe som jeg tror stammer fra drevene til kamkjede/balansekjede ettersom Saab hadde dårlig legering på disse i 90 og 91. Men igjen så tror jeg at Trond har byttet dette på din bil, tror også han rensket sila men du kan jo sende ham en PM eller SMS og spørre.

Jeg tror fortsatt at lydene vil forsvinne når du får latt den gå en stund.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 10 feb 2007, 22:19

Takker for hjelpen Tor. Jeg skal forsøke meg på å la den gå en stund i morgen, så får vi håpe det går seg til. Hvis ikke tror jeg det kan bli til at jeg bytter motor, blir fort vel så dyrt å begynne å plukke motoren helt ned og rense oljekanaler og greier.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 feb 2007, 00:25

EdHunter N815 skrev: Hvis ikke tror jeg det kan bli til at jeg bytter motor, blir fort vel så dyrt å begynne å plukke motoren helt ned og rense oljekanaler og greier.
Jeg ville gått over den du har, da vet du hva du sitter med.. Kjøper du en brukt så kan du være heldig men du kan like gjerne være uheldig å få problemer med den også. Evt så ville jeg skaffet meg en men alikevel gått over den slik at man vet den er ok.

Lykke til!!!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 feb 2007, 11:20

EdHunter N815 skrev:Takker for hjelpen Tor. Jeg skal forsøke meg på å la den gå en stund i morgen, så får vi håpe det går seg til. Hvis ikke tror jeg det kan bli til at jeg bytter motor, blir fort vel så dyrt å begynne å plukke motoren helt ned og rense oljekanaler og greier.
Høres ut som det motoren trenger er "dieselrens",
flere på forumet som har testet dette med godt resultat.

viewtopic.php?t=5939&postdays=0&postord ... l&start=15
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 11 feb 2007, 13:00

Macgeier skrev:
EdHunter N815 skrev:Takker for hjelpen Tor. Jeg skal forsøke meg på å la den gå en stund i morgen, så får vi håpe det går seg til. Hvis ikke tror jeg det kan bli til at jeg bytter motor, blir fort vel så dyrt å begynne å plukke motoren helt ned og rense oljekanaler og greier.
Høres ut som det motoren trenger er "dieselrens",
flere på forumet som har testet dette med godt resultat.

viewtopic.php?t=5939&postdays=0&postord ... l&start=15
Motorrens har vært prøvd uten resultat før jeg byttet løftere...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 11 feb 2007, 19:54

Nå har jeg latt den gå i 25-30 min uten at lyden forbedret seg noe. Tror jeg skal forsøke en rens med diesel slik det har blitt foreslått, har ikke mye annet enn en dunk med olje å tape på det...

Edit: endret overskriften siden temaet har forandret seg litt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 11 feb 2007, 20:44

Prøv å kjør en tur, med varierende turtall (ikke over 3000rpm) husk at det tar lang tid før olja når driftstempratur, og korrekt flow oppnås.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 11 feb 2007, 21:32

Ronny_N169 skrev:Prøv å kjør en tur, med varierende turtall (ikke over 3000rpm) husk at det tar lang tid før olja når driftstempratur, og korrekt flow oppnås.
Har vært en liten tur (15 min) nå, absolutt ingen forbedring.

På turen merket jeg følgende;
-Fjusker, går til dels på 3 sylindre virker det som. Spesielt på lavt turtall.
-Går generelt som en dass.
-Turbo/manifoil blir rødglødende. Dette sikkert fordi det virker som turbo lader altfor mye på lavt turtall.
-Tok ett skikkelig gasspådrag i 2. gir mot slutten, og når jeg passerte 3500 omdr. virket det som om fjuskingen gav seg litt (jeg spant løs på tørr asfalt)...

Alt dette er vel muligens forårsaket av at bankesensoren reagerer på tikkingen og APC feiljusterer tenning og ladetrykk? Og når turtallet blir høyt nok flyter tikkingen såpass at bankesensoren ikke reagerer lenger?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar