Side 1 av 2

Problemer med ventilløftere 9000

Lagt inn: 10 feb 2007, 15:49
av EdHunter N815
Jeg har nå hatt av kamaksler og registerkjededrevene for å bytte ventiltrykkere. Nå har jeg montert sammen alt utenom drevene og kjeden. Er det noen enkel løsning på å få kjeden på igjen uten å demontere halve bilen? Den er jo såpass stram pga strammeren, at drevene går ikke på kammene. Har sett på om det er mulig å løsne strammeren, men kommer ikke til pga motorfestet.

Lagt inn: 10 feb 2007, 16:40
av Tor N12
Strammeren MÅ ut...

Sett på koppen på strammeren så får du til å lirke inn forlengeren etterpå.

Lagt inn: 10 feb 2007, 21:42
av EdHunter N815
Da var det sammenmontert, gikk greit etter litt lirking. Desverre løste ikke nye løftere problemet, så jeg har nok tette oljekanaler i toppen. :(

Lagt inn: 10 feb 2007, 21:48
av Tor N12
Sikker??

Husk at det typisk tar 5-15 min med nye løftere før de blir stille..

Sikker på at oljepumpa di er ok da?

Lagt inn: 10 feb 2007, 21:49
av EdHunter N815
Tor N12 skrev:Sikker??

Husk at det typisk tar 5-15 min med nye løftere før de blir stille..

Sikker på at oljepumpa di er ok da?
Kan jo la den gå en stund og se. Oljepumpen er ok, hadde den åpen rett før jul. Har også målt oljetrykket så det er fint.

Lagt inn: 10 feb 2007, 21:52
av Tor N12
Jeg bruker å la den gå på ca 2000 rpm til den blir stille.

Ble det nye løftere på deg eller brukte?

Lagt inn: 10 feb 2007, 21:56
av EdHunter N815
Tor N12 skrev:Jeg bruker å la den gå på ca 2000 rpm til den blir stille.

Ble det nye løftere på deg eller brukte?
Det ble brukte, nye kostet 3000 hos auto23 cylinderservice her i Bergen, det var den beste prisen jeg fant... Men motoren de ble tatt fra var bra og har ikke gått veldig langt. Kjente tydelig forskjell på den nye og de gamle også, de nye virket helt strøkne når jeg klemte på de. En av de gamle hadde hengt seg helt opp, så var ikke rart den bråkte i alle fall.

Det jeg tenker på er jo at det kanskje er en grunn til at de gamle ble ødelagt, for eksempel for lite trykk som følge av tette kanaler. Er vel egentlig ikke noe som pleier å ryke uten videre?

Lagt inn: 10 feb 2007, 22:07
av Tor N12
EdHunter N815 skrev:
Det jeg tenker på er jo at det kanskje er en grunn til at de gamle ble ødelagt, for eksempel for lite trykk som følge av tette kanaler. Er vel egentlig ikke noe som pleier å ryke uten videre?
Tja, helt uvanlig er det vel heller ikke men vanligvis så skyldes det jo slurv med oljeskift, og det er jeg i allefall sikker på at Trond ikke har slurvet med før deg.

Har også sett at enkelte 2.3t får tett bunnsil pga rusk/metall noe som jeg tror stammer fra drevene til kamkjede/balansekjede ettersom Saab hadde dårlig legering på disse i 90 og 91. Men igjen så tror jeg at Trond har byttet dette på din bil, tror også han rensket sila men du kan jo sende ham en PM eller SMS og spørre.

Jeg tror fortsatt at lydene vil forsvinne når du får latt den gå en stund.

Lagt inn: 10 feb 2007, 22:19
av EdHunter N815
Takker for hjelpen Tor. Jeg skal forsøke meg på å la den gå en stund i morgen, så får vi håpe det går seg til. Hvis ikke tror jeg det kan bli til at jeg bytter motor, blir fort vel så dyrt å begynne å plukke motoren helt ned og rense oljekanaler og greier.

Lagt inn: 11 feb 2007, 00:25
av Tor N12
EdHunter N815 skrev: Hvis ikke tror jeg det kan bli til at jeg bytter motor, blir fort vel så dyrt å begynne å plukke motoren helt ned og rense oljekanaler og greier.
Jeg ville gått over den du har, da vet du hva du sitter med.. Kjøper du en brukt så kan du være heldig men du kan like gjerne være uheldig å få problemer med den også. Evt så ville jeg skaffet meg en men alikevel gått over den slik at man vet den er ok.

Lykke til!!!

Lagt inn: 11 feb 2007, 11:20
av Macgeier
EdHunter N815 skrev:Takker for hjelpen Tor. Jeg skal forsøke meg på å la den gå en stund i morgen, så får vi håpe det går seg til. Hvis ikke tror jeg det kan bli til at jeg bytter motor, blir fort vel så dyrt å begynne å plukke motoren helt ned og rense oljekanaler og greier.
Høres ut som det motoren trenger er "dieselrens",
flere på forumet som har testet dette med godt resultat.

viewtopic.php?t=5939&postdays=0&postord ... l&start=15

Lagt inn: 11 feb 2007, 13:00
av EdHunter N815
Macgeier skrev:
EdHunter N815 skrev:Takker for hjelpen Tor. Jeg skal forsøke meg på å la den gå en stund i morgen, så får vi håpe det går seg til. Hvis ikke tror jeg det kan bli til at jeg bytter motor, blir fort vel så dyrt å begynne å plukke motoren helt ned og rense oljekanaler og greier.
Høres ut som det motoren trenger er "dieselrens",
flere på forumet som har testet dette med godt resultat.

viewtopic.php?t=5939&postdays=0&postord ... l&start=15
Motorrens har vært prøvd uten resultat før jeg byttet løftere...

Lagt inn: 11 feb 2007, 19:54
av EdHunter N815
Nå har jeg latt den gå i 25-30 min uten at lyden forbedret seg noe. Tror jeg skal forsøke en rens med diesel slik det har blitt foreslått, har ikke mye annet enn en dunk med olje å tape på det...

Edit: endret overskriften siden temaet har forandret seg litt.

Lagt inn: 11 feb 2007, 20:44
av Ronny_N169
Prøv å kjør en tur, med varierende turtall (ikke over 3000rpm) husk at det tar lang tid før olja når driftstempratur, og korrekt flow oppnås.

Lagt inn: 11 feb 2007, 21:32
av EdHunter N815
Ronny_N169 skrev:Prøv å kjør en tur, med varierende turtall (ikke over 3000rpm) husk at det tar lang tid før olja når driftstempratur, og korrekt flow oppnås.
Har vært en liten tur (15 min) nå, absolutt ingen forbedring.

På turen merket jeg følgende;
-Fjusker, går til dels på 3 sylindre virker det som. Spesielt på lavt turtall.
-Går generelt som en dass.
-Turbo/manifoil blir rødglødende. Dette sikkert fordi det virker som turbo lader altfor mye på lavt turtall.
-Tok ett skikkelig gasspådrag i 2. gir mot slutten, og når jeg passerte 3500 omdr. virket det som om fjuskingen gav seg litt (jeg spant løs på tørr asfalt)...

Alt dette er vel muligens forårsaket av at bankesensoren reagerer på tikkingen og APC feiljusterer tenning og ladetrykk? Og når turtallet blir høyt nok flyter tikkingen såpass at bankesensoren ikke reagerer lenger?