Hei, mitt første innlegg her
Kjøpte meg min første Saab i jula, en 900s 96mod. Termostaten inni bilen fungerte fint de første dagen, men så datt den ned på blå, eller retter sagt den varierer ikke i det hele tatt, den står helt nederst på måleren. Men hvis jeg da sto på tomgang leng nok, kom måleren opp på midten og jeg hørte radiatorviften gå. Sjekket kjøleveske og alt der var i orden.
I går kokte den, eller, bilen gikk varm, det kom røyk ut av panseret og den putret fra kjøleveskebeholderen, så jeg stoppet bilen med en gang uten å gjøre noe mere(selv om måleren inni bilen viste "halvvarm").
Lot den stå en time, så sjekket jeg kjølevesken og den hadde fortsatt normalt nivå, ingen lekkasjer, så jeg kjørte den hjem. Og har latt den stå siden.
Jeg kan ikke huske å ha hørt viften gå, men vanskelig å høre den når man sitter inni bilen med litt musikk på. Bilen hadde stått på tomgang i ca 45 min i 10 minus(utetemp.)
Den har stått såpass lenge før på tomgang i et par pluss grader uten problemer.
Noen som vet hva årsaken kan være?
Jeg er motorblind Jeg kan å skifte olje og noe småtteri, men bortsett fra det kan jeg ingen ting.
Termostat problemer?
Moderator: Moderatorer
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Du må i allefall skifte termostat, slik at den går opp i normaltemp.
Dette er veldig enkelt på ng900. Stikk innom hos ett Saabverksted, så peker de nok vei
Men hvorfor den koker vet jeg ikke. Tydeligvis noe krøll med en eller anna temp sensor, så kjølevifta ikke starter når den skal.
Dette er veldig enkelt på ng900. Stikk innom hos ett Saabverksted, så peker de nok vei
Men hvorfor den koker vet jeg ikke. Tydeligvis noe krøll med en eller anna temp sensor, så kjølevifta ikke starter når den skal.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- be_foto N710
- 2.0 bar
- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
- Kontakt:
Som sakt over så virker det som du har problem med en termostat.
Jeg hadde et problem med at radiatorvifta på min NG900 ikke startet i sommer like etter jeg hadde kjøpt den. Grunnen til det da var att en sikring hadde gåt, se etter det i sikringsboksen i motorrommet, men du har nok et problem med termostat og.
Gratulerer med en fin bil. Jeg har hatt min et halt år nå, og har ikke angret en gang
Jeg hadde et problem med at radiatorvifta på min NG900 ikke startet i sommer like etter jeg hadde kjøpt den. Grunnen til det da var att en sikring hadde gåt, se etter det i sikringsboksen i motorrommet, men du har nok et problem med termostat og.
Gratulerer med en fin bil. Jeg har hatt min et halt år nå, og har ikke angret en gang
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Beklager sent svar, har vært bortreist. Termostat er bestilt.
Men vifta går ikke enda, jeg har sjekket sikringene og de virker greie, men et spm. Vedsiden av den store 50A sikringen til ABS-bremsene i sikringsboksen i motorrommet, er det en plass til en til, og etter "kartet" på dekselet ska det stå en 30A FAN der. Men om den ikke skal være der på min modell eller ikke, det vet ikke jeg? Innspill?
Men vifta går ikke enda, jeg har sjekket sikringene og de virker greie, men et spm. Vedsiden av den store 50A sikringen til ABS-bremsene i sikringsboksen i motorrommet, er det en plass til en til, og etter "kartet" på dekselet ska det stå en 30A FAN der. Men om den ikke skal være der på min modell eller ikke, det vet ikke jeg? Innspill?
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Det er vel bare å sette i en 30A sikring å se, "Fan" betyr jo vifte så det kan være grunnen til at vifta ikke starter..untouch4ble skrev:Beklager sent svar, har vært bortreist. Termostat er bestilt.
Men vifta går ikke enda, jeg har sjekket sikringene og de virker greie, men et spm. Vedsiden av den store 50A sikringen til ABS-bremsene i sikringsboksen i motorrommet, er det en plass til en til, og etter "kartet" på dekselet ska det stå en 30A FAN der. Men om den ikke skal være der på min modell eller ikke, det vet ikke jeg? Innspill?
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Jeg har heller ikke den sikringen på min bil. Noen biler er utstyrt med totrinns kjølevifte, da er denne 30 A sikringen inne i bildet. Jeg vil tro dette gjelder biler som er levert på litt varmere markeder enn Norge.
Så det vil nok ikke hjelpe deg og dytte inn ei 30 A maxi sikring i den holderen....
Så det vil nok ikke hjelpe deg og dytte inn ei 30 A maxi sikring i den holderen....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Det var det jeg trodde. Men hva er problemet da mon tro. Er det i samsvar med termostaten da? Så hvis jeg monterer den nye så er det løst?KongerudN344 skrev:Jeg har heller ikke den sikringen på min bil. Noen biler er utstyrt med totrinns kjølevifte, da er denne 30 A sikringen inne i bildet. Jeg vil tro dette gjelder biler som er levert på litt varmere markeder enn Norge.
Så det vil nok ikke hjelpe deg og dytte inn ei 30 A maxi sikring i den holderen....