Ca 90% av all E85 som produceras idag kommer från Brasilien som skövlar regnskog för att kunna odla sockerrör som används vid produktionen av E85.
Själva träden från regnskogen återanvänds i produktionen av E85.
Transporten av E85 sjer med fartyg, dom går på olja.
Sen ska E85 fraktas till dom, än så länge, få pumparna som tillhandahåller detta bränsle.
Lastbilar går på diesel.
Summan av det problemet konstaterades för inte så länge sedan i ett tv-program i sverige.
Det går åt lika mycket fosilt bränsle att tillverka och få fram 1L bensin till pumpen vid bensin stationen som det gör att tillverka och transportera dit samma mängd E85.
Här kan man då ställa sig frågan:
Är E85 ett miljöbränsle?
Att E85 ger mer effekt är inte helt sant.
Det brinner långsammare och kallare än bensin, vilket är en fördel i vilken Otto-motor som hellst, framför allt i motorer som överladdas.
Men det behövs 30% mer E85 för att nå samma effekt som man gör med bensin.
Att det sen är svårt att mappa E85 det vet jag, det har jag 4 ödelagda kolvar som bevis för.
Det ska till ganska avancerad utrustning för att mäta cylindertrycket under förbränning om man ska kunna mappa E85 tillförlitligt.
Jag vet inte vilka som har den utrustningen i sverige mer än att Saab och Volvo har det, troligen har Autotech och BSR det, men Nordic Uhr, Maptun och dom andra som klarar att mappa Trionic5 har det inte.
Hur kan då dom företag som har möjligheten att mappa T5 erbjuda program för E85?
Jo, genom att tillägna sig erfarenhet under flera år av att mappa just E85 och då förstört ett antal motorer, men lärt sig av misstagen.
Så visst har dom program till bilar med T5 som ska gå på E85!
Jag ställer mig själv frågan:
Ska jag köra på E85 i min ganska trimmade Ng900?
Nja...
Jag hoppas kunna ha 2 program i den.
Ett att köra på gatan med 98 eller 99oktan i tanken.
Och ett med en "häxbrygd" för bana.
Om det blir så vet jag inte, men man kan hoppas ändå!

Detta var mitt inlägg om E85 på detta forum.
Kanske skriver jag nått mer, kanske inte...
Men jag hoppas att någon som kan mer än jag om E85 också skriver några väl valda ord.
Mvh