Side 1 av 2

Hjelp meg, manifoldskruver er knekt!

Lagt inn: 03 mar 2007, 12:48
av Paradigm N558
Heisann, hadde bilen min hos Imaas bil i går for å få fikset frieksosen, TRODDE det var de skruvene mellom snurre og downpipe som var knekt, så jeg fikk oversendt 3 slike fra Speedparts... men så heldig var jeg ikke.

Da Imaas skulle starte å se på det, fant de ut at 2 skruver som står i manifolden er brekt av... inni toppen... :shock:
Og de regnet med 5 arbeidstimer for å få det fikset... OM DE VAR HELDIG!

FOR... de regner med at i verste fall må de av med toppen, og da snakker vi om 10 arbeidstimer, + bytte av toppakning, fiksing av registeret osv... og da snakker vi straks om 13-15.000 kr... (de tar 980 kr/t på Imaas)

Noen som har noe å hjelpe meg med her?
Bilde
Bilde

Bilen er da min fine 9000 Aero M95

Lagt inn: 03 mar 2007, 12:51
av Tor N12
Hmmm.... Ser du har bilde av skruene der. Normalt så ville jo de forsvunnet, sikker på at det ikke er verkstedet som har knekt de av?

Uansett så må du nok beregne at dette vil koste noen kroner...

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:03
av Ingvar N629
Tor N12 skrev: sikker på at det ikke er verkstedet som har knekt de av?
Det lurer jeg også på, gitt!!

Du skrur ikke sjøl, da? Er jo ikke så vanskelig å få av/på en topp. Knekte skruer må borres ut, og hullene gjenges opp igjen. Så lenge du har godt utstyr og borrer rett og ikke for langt (merk borret før du begynner) så er vel jobben grei den. Må gå opp en dim på gjenginga og de nye boltene så klart. Husk distansehylsene, ellers er du snart i gang igjen med flere knekte bolter.

EDIT: "Ny" topp koster mindre enn å få fikset den gamle på verksted. Og å bytte topp klarer du selv!

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:07
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev:
Tor N12 skrev: sikker på at det ikke er verkstedet som har knekt de av?
Det lurer jeg også på, gitt!!

Du skrur ikke sjøl, da? Er jo ikke så vanskelig å få av/på en topp. Knekte skruer må borres ut, og hullene gjenges opp igjen. Så lenge du har godt utstyr og borrer rett og ikke for langt (merk borret før du begynner) så er vel jobben grei den. Må gå opp en dim på gjenginga og de nye boltene så klart. Husk distansehylsene, ellers er du snart i gang igjen med flere knekte bolter.

EDIT: "Ny" topp koster mindre enn å få fikset den gamle på verksted. Og å bytte topp klarer du selv!
kan godt være verkstedet som har knekt de av, men tviler på at det som er kåret til norges nest beste verksted knekker av bolter, med mindre boltene selv vil knekkes..
Jeg klarer ikke å bytte topp.. har aldri gjort det før... aldri hatt en motor i deler.. :(

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:11
av Ingvar N629
ParADigM N558 skrev:tviler på at det som er kåret til norges nest beste verksted knekker av bolter, med mindre boltene selv vil knekkes..
Jeg klarer ikke å bytte topp.. har aldri gjort det før... aldri hatt en motor i deler.. :(
De boltene knekker veldig lett..

Med mindre du har tommelen midt i hånda så synes jeg du skal få med deg en kompis og Haynes-boka og begynne å skru! Om du ikke kan det nå, så kommer du til å lære det. Det er ikke svart magi, så lenge du vet opp-ned på verktøyet og har litt teknisk innsikt, og du kommer til å lære MYE! Og står du fast, så har du forumet.

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:24
av Paradigm N558
hehe, jeg har god teknisk innsikt, og ser for meg at jeg skal klare dette... MEN.. jeg er glad i bilen min.. hva om jeg gjør noe galt? hva om det må borres opp? hvor får jeg tak i skruver som passer da? og blir jeg uten bil i mere enn en dag?? :|

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:26
av Kristian N70
Samme skjedde med meg for lenge siden, fikk eksoslekkasje og skulle sjekke boltene. Den ene bolten var det ikke motstand i i det hele tatt, så jeg trodde at den hadde skrudd seg godt ut, skrudde og skrudde men det skjedde ingenting. Skulle ta ut pipa for å se om jeg hadde bomma på muttern, men da følgte hele hopprennet med ut.

Bolten var knekkt på akkurat samme sted som dine.

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:30
av Paradigm N558
Kristian N70 skrev:Samme skjedde med meg for lenge siden, fikk eksoslekkasje og skulle sjekke boltene. Den ene bolten var det ikke motstand i i det hele tatt, så jeg trodde at den hadde skrudd seg godt ut, skrudde og skrudde men det skjedde ingenting. Skulle ta ut pipa for å se om jeg hadde bomma på muttern, men da følgte hele hopprennet med ut.

Bolten var knekkt på akkurat samme sted som dine.
Hva gjorde du da? Gjenga ut med en "grisehale/grisepikk" eller?
Jeg har ingen garasje, og ingen av vennene mine har det heller! =(

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:36
av Ingvar N629
ParADigM N558 skrev:hehe, jeg har god teknisk innsikt, og ser for meg at jeg skal klare dette... MEN.. jeg er glad i bilen min.. hva om jeg gjør noe galt? hva om det må borres opp? hvor får jeg tak i skruver som passer da? og blir jeg uten bil i mere enn en dag?? :|
Hvis boltene er knekt akkurat i overgangen manifoil/topp, eller enda bedre, lengre ut, så kan du sveise på en metallbit 90 grader på bolten og skru ut. Da trenger du ikke av med toppen en gang, bare manifoilen. Er den knekt lengre inn, må du borre. Du bør da begynne med et borr som har boltens lille diameter (innerst i gjengene) sånn at du har noe å styre med. Borr med et borr lik storediameteren etterpå (ytterst på gjengene). Så gjenger du opp det hullet. Nye bolter må ha rett stålkvalitet, tviler på at det er vanlige 8.8-bolter, for de virker sprøere enn det. Stålkvaliteten skal stå på hodet på boltene.
Grisepikk kan du jo prøve men jeg har ikke gode erfaringer med det, mulig det er jeg som er utålmodig...
Hvis du vil unngå hele den biten med borring og gjenging så kjøper du en ny korttopp, den kan jo gjerne være uten ventiltrykkere og kammer og alt det der, det flytter du jo over fra den gamle.
Jobben bør du klare på en dag. Ta med deg en kompis, lettere når man er to. Ellers er det vel flere her i klubben som har skrudd på telefonsupport, har vel ringt tre stykker til meg siste 14 dager. Bare koselig det!

Skulle det gå skikkelig til hælvete så kjøper jeg bilen din billig som rep-objekt :lol:

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:37
av Kristian N70
Hehe, strammet de andre boltene så mye jeg turte og det ble faktisk tett.
(Tett nok iallefall)

Fikk tatt ut restene av bolten når jeg bytta toppakning i sommer.

Har aldri brukt grisepikk, så vet ikke helt hvordan det er å bruke.

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:46
av Paradigm N558
Kristian N70 skrev:Hehe, strammet de andre boltene så mye jeg turte og det ble faktisk tett.
(Tett nok iallefall)

Fikk tatt ut restene av bolten når jeg bytta toppakning i sommer.

Har aldri brukt grisepikk, så vet ikke helt hvordan det er å bruke.
Jaok..
Hmm.. men det som er så jævlor er jo det at Imaas satt på de gamle skruvene igjen på de andre plassene..
jeg ville bytta disse tvert om jeg var de..

Lagt inn: 03 mar 2007, 13:51
av Eirik N396
Kristian N70 skrev: Har aldri brukt grisepikk, så vet ikke helt hvordan det er å bruke.
På Skjæveland må vi ofte frem med griseborren! ;) Jeg synes det er verdt å prøve, vi har ved flere anledninger vært heldige og kommet utav det med denne. Du borrer et lite hull i bolten først, deretter et litt større (litt mindre enn grisen!) og så skrur du manuelt inn grisen. Denne har gjengene "feil" vei, så når du skrur inn den, vil du med litt flaks skru ut den gamle bolten! Genialt og enkelt.

Problemet er at grisen av og til knekker, eller at bolten sitter fast selv om du kjører den inn. Men om dette skulle skje, er det jo bare å borre opp, og gjenge slik det foreslås her :) Ev. skifte topp da..

Lagt inn: 03 mar 2007, 17:42
av Ottar N398
Og siden vi snakker om saken. Kjøp noen gode grisepikker :lol: (ikke biltema) Dette øker sjanksen på å få det til betraktelig :wink:

Lagt inn: 03 mar 2007, 17:59
av Gunnar N326
Eliah skrev:Og siden vi snakker om saken. Kjøp noen gode grisepikker :lol: (ikke biltema) Dette øker sjanksen på å få det til betraktelig :wink:
Så sant som det er sagt!
Mener dette er et relativt vanlig problem på 9000? Speedparts selger et sett med nye bolter og distansehylser, koster ikke mange kronene... Kan godt være at flere bolter knekker/ har knekkt allerede når du tar av manifoilden... Har selv et sett fra Bacho med skrue- ekstraktorer, eller no' sånt.. Legg ned litt kroner i godt verktøy, og gjør riktig forarbeide, så går det ofte bra :wink:

Lagt inn: 04 mar 2007, 19:47
av EdHunter N815
Om du skulle begynne på herligheten på egenhånd må du gjerne spørre meg om det skulle være noe, jeg har vært borti det meste som er foreslått her, inkludert å ta av toppen ;)