Side 1 av 3
Enda et dumpventil spørsmål
Lagt inn: 04 mar 2007, 20:19
av OLEZZ
Jeg trenger en dumpventil som er flertonet, ikke bare "psh"
kan noen evt finne en på speedparts? hørte noen sier jeg trenger open air kit i tillegg?
hadde vært fint om noen kunne funnet ut/vet hva jeg må gjøre for å få mer enn bare psh-lyd. Snakk om orginal saab 900 turbo, 86 modell.
Lagt inn: 04 mar 2007, 21:02
av Kristian N70
Lagt inn: 04 mar 2007, 21:38
av daytonabeach
Haha, er dette bare søndagshumor, eller mener du at vil kjøre rundt med en hønse og andegård under panseret?

Lagt inn: 04 mar 2007, 22:13
av saab95turbo N845
finnes det sekvensielle dumpventiler til 95`n? med resirk altså?

Lagt inn: 04 mar 2007, 22:14
av OLEZZ
noe lignende den ja. Men IKKE de dyrelydene over her
har et eksempel her:
http://www.youtube.com/watch?v=LFDXQbw_NQg
fra ca 1.20 og ut.
hvor får jeg tak i de type dumpventilene? Aldri sett saab 900 med de type dumpventilene. alltid vært bare "pshhhh"
Lagt inn: 04 mar 2007, 22:30
av OLEZZ
fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Lagt inn: 04 mar 2007, 22:40
av saab95turbo N845
hvor?

Lagt inn: 04 mar 2007, 23:40
av daytonabeach
OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?
Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?
Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?
Thx!

Lagt inn: 04 mar 2007, 23:50
av Cato N698
Greia med resirk. dump er at den sender luften som allerede er målt av LMM tilbake i systemet igjen, dette gjør ikke den åpne ventilen, den sender alt ut i friluft.
ERGO: har du LMM så må du ha resirk.dump siden den luften som allerede er målt av LMM må forbli i systemet, hvis ikke blir det tull med blandingen osv
Lagt inn: 04 mar 2007, 23:54
av Henrik N449
daytonabeach skrev:OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?
Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?
Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?
Thx!

åpen dumpventil slipper all lufta ut i atmosfæren, gjerne via en traktformet tut:P (TurboXS RFL)
Resirkulerende dumpventil dumper lufta tilbake igjen luftfilterrøret, tilbake på andre siden av turboen igjen. .
Lagt inn: 05 mar 2007, 00:00
av daytonabeach
Henrik N449 skrev:daytonabeach skrev:OLEZZ skrev:fant en dumpventil et sted hvor det sto dette:
Dual Port
Dette er en ventil som slipper trykk ut samtidig som den slipper tilbake I systemet. Dual porte med sekvensiell timing tillater en mer stille opprasjon ved normal belastning, men har også alle fordelene til en SUPERSONIC dump under hard kjøring. Kommer med deler slik at du kan endre den til en PLUMB BACK og SUPERSONIC.
Det høres jo ut som en mer sivilisert løsning, jeg også lurer på hvor?
Også lurer jeg på hva forskjellen på åpen og resirk er, er det slik at resirk holder trykket lenger, slik at trykket fortere stiger igjen ved giring? vil åpen slippe ut alt trykket, eller bare minimalt av det, hva er fordeler/ulemper med de begge?
Og til sist, bør man ha mye power før man instalerer slikt, eller kan man starte allerede ved steg 1 og få noe morsomt ut av det?
Thx!

åpen dumpventil slipper all lufta ut i atmosfæren, gjerne via en traktformet tut:P (TurboXS RFL)
Resirkulerende dumpventil dumper lufta tilbake igjen luftfilterrøret, tilbake på andre siden av turboen igjen. .
Ja, det var det jeg regnet med, men hva med de siste spørsmålene mine, anyone?
Lagt inn: 05 mar 2007, 00:02
av Cato N698
Jeg kjører med original turbobil med resirk.dump, fungerer fjell, men selvfølgelig litt artigere med litt ekstra trykk

Lagt inn: 05 mar 2007, 00:37
av OLEZZ
nå henger jeg ikke helt med..hva står LMM for?
Hvis jeg da kjøper åpen dump da, med "tut". Får jeg mer enn bare "psssh"?
vil ha noe lignende de over her, bortsett fra de øverste dyrelydene.
Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?
er ny på forumet her, så henger ikke helt med enda

Lagt inn: 05 mar 2007, 00:42
av Cato N698
OLEZZ skrev:nå henger jeg ikke helt med..hva står LMM for?
Hvis jeg da kjøper åpen dump da, med "tut". Får jeg mer enn bare "psssh"?
vil ha noe lignende de over her, bortsett fra de øverste dyrelydene.
Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?
er ny på forumet her, så henger ikke helt med enda

LMM = Luftmengdemåler

Lagt inn: 05 mar 2007, 00:52
av Eirik N396
OLEZZ skrev:
Og den slangen alle sammen har øverst på dumpen, hvor skal den?
Den slangen på toppen styrer når dump/AV skal åpne. Monteres på innsuget, etter spjeldhuset. (Så når spjeldhuset stenges, dvs du slipper gassen, vil det bli vakuum her, som "suger" opp stemplet i AV'n og slipper ut trykket. AV står for avlastingsventil, som igjen er et annet ord for dump

)