Side 1 av 1

Mineral olje vs syntetisk ojle

Lagt inn: 05 mar 2007, 11:03
av Singsaker
Alle bilforhandlere og verksteder anbefaler syntetisk ojle, men enkelte mekkere som jeg kjenner sier at syntetisk ojle er så tynt flytende at det ikke smører godt nok, men hvis du bor i innlandet så bør du bruke syntetisk olje om vinteren pga kulde. Samt at kvaliteten på mineral olje er mer enn bra nok, og siden Saab har hatt noen problemer så med olje så vil jeg gjerne stake ut en riktig kurs som fersk Saab eier!
Har noen her synspunkter rundt dette? gjerne forklar/argumenter begge sider hvis det da ikke bare er ensidig!

Re: Mineral olje vs syntetisk ojle

Lagt inn: 05 mar 2007, 12:27
av Ingvar N629
Singsaker skrev:Alle bilforhandlere og verksteder anbefaler syntetisk ojle, men enkelte mekkere som jeg kjenner sier at syntetisk ojle er så tynt flytende at det ikke smører godt nok, men hvis du bor i innlandet så bør du bruke syntetisk olje om vinteren pga kulde. Samt at kvaliteten på mineral olje er mer enn bra nok, og siden Saab har hatt noen problemer så med olje så vil jeg gjerne stake ut en riktig kurs som fersk Saab eier!
Har noen her synspunkter rundt dette? gjerne forklar/argumenter begge sider hvis det da ikke bare er ensidig!
Flymo eller Briggs´n Stratton?

Bil!

Lagt inn: 05 mar 2007, 13:46
av Singsaker
Saab 9-5t 2004mod, men også generelt på bil motor, spørsmålet går vel på om litt tykkere olje smører bedre enn tynn syntetisk olje!

Re: Bil!

Lagt inn: 05 mar 2007, 15:18
av Ronny_N169
Singsaker skrev:Saab 9-5t 2004mod, men også generelt på bil motor, spørsmålet går vel på om litt tykkere olje smører bedre enn tynn syntetisk olje!
9-5 skal ha long-life olje etter GMs egne normer. Ang tynn vs tykk olje så må du tenke på at den olja du sansynligvis har sett på i romtempratur, får en helt anderledes viskositet ved motorens arbeidstempratur, ca 80-90 grader :wink:

Lagt inn: 05 mar 2007, 16:10
av Øyvind
Du må benytte olje i hht kravene fra SAAB, dette for at motorgarantien skal gjelde ! Det finnes ikke så billig olje at det er verdt et motorhavari. Du må også bytte olje hver 10000km

Ikke sparing til fant!

Lagt inn: 05 mar 2007, 16:19
av Singsaker
Dette har ikke med penger å gjøre men med påstått kvalitet og virkelig virkning!
Hvilken olje må man bruke mht motorgarantien, må den kjøpes med filter og skiftes hos Saab verksted?

Lagt inn: 05 mar 2007, 16:52
av Øyvind
Diskusjonen om oljekvalitet er fryktelig vanskelig og lang så jeg kvier meg litt for å komme med noe synsing rundt dette :roll: En av grunnene er at det finnes veldig lite tester eller lettfattelig informasjon om temaet. Så det blir mye følelser og synsing.
Men når det gjelder din bil må du får byttet olje på verksted hver 20000 og få stempel i boka. ( trenger ikke å være merkverksted) Det betyr at du kan ta annenhvert skifte selv. Jeg bruker orginalt filter og Mobil helsyntetisk olje.

Lagt inn: 05 mar 2007, 18:06
av matrox N522
På min 9-3, så er det anbefalt 0W-30 helsyntetisk Mobil 1 olje.
Står i boka, og det står på slik bilprogram jeg har. ( autodata? )
Selv kjører jeg på 0W-40...
Mange som mener at helsyntetisk olje blir for tynn for slitte motorer. Så da har de heller valgt å kjøre på mineralolje med bedre resultat.
Men ikke vet jeg. Delte meninger om alt, og jeg har ennå ikke fått noen gode svar på det med oljer og viskositet.
0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.

Re: Ikke sparing til fant!

Lagt inn: 05 mar 2007, 20:13
av Ronny_N169
Singsaker skrev:Dette har ikke med penger å gjøre men med påstått kvalitet og virkelig virkning!
Hvilken olje må man bruke mht motorgarantien, må den kjøpes med filter og skiftes hos Saab verksted?
Olja må oppfylle GM-LL-A-025 (bensinmotorer) for å være godkjent av Saab. Dette betyr jo ikke at ex mobil1 0w-40 oppfyller denne normen er bedre enn en som ikke er det, men den er testet ut og oppfyller kravene som normen stiller. De fleste nøyer seg jo med API og ACEA krav.

Lagt inn: 05 mar 2007, 23:02
av matrox N522
Kom over denne sida her:
http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.a ... &langid=11

Søk etter Saab ;)

Lagt inn: 06 mar 2007, 11:55
av Petter 900 T
matrox skrev: 0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.
Omvendt, høyere tall bak, varmere.

Petter

Lagt inn: 06 mar 2007, 12:11
av Ingvar N629
SAE-verdiene har null med kvalitet å gjøre, de sier noe om tykkelsen på olja. F eks 0 W/40: 0 betyr at olja er pumpbar (etter standarden) ved -35 grader. En 10 W ett eller annet er like tykk ved -25 grader. Det andre tallet betyr hvor tykk olja er ved +100 grader.

Det betyr ikke at en mineralolje og en syntetisk olje med samme SAE-merking er like, men de er like tjukke ved samme temperatur. SAE-systemet er bare én standard som sier noe om én egenskap. Se også om olje og merking i FAQ.

Olje er en egen vitenskap, følg anvisningene fra fabrikanten, iallfall så lenge det er garanti på bilen.

Lagt inn: 06 mar 2007, 19:24
av Gunnar N326
Ingvar N629 skrev:SAE-verdiene har null med kvalitet å gjøre, de sier noe om tykkelsen på olja. F eks 0 W/40: 0 betyr at olja er pumpbar (etter standarden) ved -35 grader. En 10 W ett eller annet er like tykk ved -25 grader. Det andre tallet betyr hvor tykk olja er ved +100 grader.

Det betyr ikke at en mineralolje og en syntetisk olje med samme SAE-merking er like, men de er like tjukke ved samme temperatur. SAE-systemet er bare én standard som sier noe om én egenskap. Se også om olje og merking i FAQ.

Olje er en egen vitenskap, følg anvisningene fra fabrikanten, iallfall så lenge det er garanti på bilen.
:worship: =D>
Akkurat! Se etter API og GM- merking for å finne ut om oljen holder rette kvalitetsnivå! Bruk fabrikantens anbefalinger på motoren din, har du fått bygget en motor til motorsport, bruk byggerens anbefalinger!

Lagt inn: 07 mar 2007, 11:56
av matrox N522
Petter 900 T skrev:
matrox skrev: 0-40 bør brukes på vinterhalvåret, og 0-30 på sommertid funker sikkert bra.
Omvendt, høyere tall bak, varmere.

Petter
Lærer så lenge man lever :roll:

Lagt inn: 08 mar 2007, 20:04
av Doof
Dette er litt avsporing,
vertfall med gale V8 motorer skal du ikke bruke syntetisk olje fordi dette vil "løsne" eventuelt belegg som har dannet seg gjennom tid, og tette hele olje stysteme.
Fordi syntetisk olje løser opp belegg.

Om dette er bare Amerikanske V8 motorer som sliter med, eller om dette har noe å si for gamle SAAB motorer?
Bare en tanke.

Bruker kun mineralsk olje på "eldre motorer"

Damm