Side 1 av 1
Et lite knippe 9000 spørsmål
Lagt inn: 07 mar 2007, 17:37
av Kim_H N822
Har et lite knippe spørsmål jeg lurer på her.
1. Jeg har nå satt inn ny automat i bilen og den har bare gått ca. halvparten av det bilen har gått. Bør den "kjøres inn" eller er d bare å frese på som vanlig?
2. Hvor festes turbotrykkmåleren på turboen og hvor er det best å felle den inn i dashbordet (på 9000 M94)?
3. Hva har det å si om jeg bytter til et sports luftfilter, merker jeg noe forskjell?
4. Hvilken dumpventil bør jeg ha? Resirk. eller åpen?
Bilen er en 9000CSE 2.3 turbo aut. M94
Lagt inn: 07 mar 2007, 17:42
av Cato N698
1. Tror ikke det er så farlig siden har sittet i en annen bil førut, men skader nok ikke å ta det litt rolig siden du akkurat har satt den i
4. Hvis du har LMM (luftmengdemåler) så skal du ha resirk.dump, hvis ikke så er det bare å kjøre på med åpen dump
Lagt inn: 07 mar 2007, 17:44
av Paradigm N558
2: Fest det rett på innsugsmanifolden, evt. sett ett T-ledd på vakumslangen til turbo/APC-nåla i dashen, og hent vakumet derfra.
Og sett den i A-stolpen...
http://www.speedpartsnorway.no har det du trenger for den jobben!
3: Du merkver vel litt ekstra lyd formoder jeg.. ikke forvent deg 100 hester til liksom, de magiske Volvo 240-hestene kommer ikke på en Saab 9000 ved bytte av filter, tro meg

Dessuten høres turboen PORNO ut!
4: Bruk åpen du ^^
Lagt inn: 07 mar 2007, 18:06
av Ingvar N629
For ordens skyld:
Sportsfilter vil du ikke merke noe som helst til effektmessig, spesielt ikke et innsatsfilter. Det vil du derimot med en åpen dump, og da i feil renting, da spool-up tida til turboen blir lengre (jeg gidder ikke dra hele den regla en gang til da jeg antar trådstarteren driter i det. Hvis ikke; SØK!).
Men lyd får du.
Det er ikke LMM på den bilen.
Turbotrykksmåler kan du også sette der klokka står eller der lysbryteren står. Passer omtrent rett i.
Lagt inn: 07 mar 2007, 18:39
av Magnus N608
1. Er nok bare og frese på. men hadde jeg vært deg, hadde jeg byttet olja på kassa. mye mulig at bilen girer bedre da:)
Men kjør bilen varm før du tapper olja. trur kassa skal ha en spess temp ved
peiling også, mener det står på peilepinnen.
Lykke til med ny kasse!

Lagt inn: 07 mar 2007, 18:50
av Tor N12
1. Ny olje og filter er en selvfølge!! Skift gjerne enda en gang om et par uker ettersom man ikke får ut all oljen ved et oljeskift, det er god forsikring

Ellers er det bare å tut og kjør som vanlig.
2. Ta ut den analoge klokka og sett den der, er ledige uttak på innsuget hvor du kobler den til. Er også orginal gjennomføring for slangen ved siden av kupevifta inne i akvariet.
3. Nei, du merker ingen forskjell bortsett fra evt litt på lyd. Da skal du heller modifisere luftfilterboksen noe slik at den får inn mere luft, kan vise deg hva jeg har gjort på min neste gang du stikker innom.
4. Bruk søkefunksjonen på forumet

Lagt inn: 07 mar 2007, 18:59
av Kim_H N822
Takk for alle svarene!
Ble litt klokere værtfall. Ser ut som jeg kanskje kommer å ser på løsningen din allerede neste helg da Tor
